Sletning af MMSID i Navman 7100 VHF ???
Fra : claus b. p.

Dato : 17-08-07 13:58

Hej gruppe.

Jeg har fået en næsten ny Navman 7100 VHF med min brugte båd, som
tilsyneladende er en engangsradio, idet man ikke kan slette det gamle MMSID
nr. Jeg ved ikke hvad de tænker på hos Navman, medmindre det er simpel
jobprotection. Har gennemtrawlet manualen og alle menuerne, og det fremgår
at selv reset til fabriksindstillinger ikke sletter MMSID. Jeg kan bare ikke
forestille mig at der findes en hemmelig måde at resette det på, så man kan
kode et nyt ind.

Er der ikke en her i gruppen der ved hvordan? Alternativt hvor i
Københavnsområdet man kan få det gjort.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 14:24

Hej Claus,

det er desværre en udbredt ting - samtlige radioer jeg har/har haft, er
behæftet med nævnte problematik.

Men... det kan skam lade sig gøre at få det slettet - det kræver som regel
bare det rette software som via en pc eller anden styring der tilsluttes
radioen så kan programmere radioen med et nyt mmsinummer.

Jeg har dog endnu ikke fundet den type software i frit udbud - og mit gæt er
ligesom dit... at der er tale om "jobprotection" - man vil tvinge kunderne
til at henvende sig til leverandør/importør (og måske ? dermed score nogle
penge på det).

En lidt tyndere forklaring kunne være, at man af "sikkerhedsmæssige" grunde
med vilje vil holde nysgerrige sjæle borte fra den del af elektronikken som
styrer dsc-funktionerne... men alt ialt er det generende netop i forbindelse
med overdragelse af en mmsinummer-programmeret vhf.

venlig hilsen

JN

Fra : TOSB

Dato : 17-08-07 14:53

claus b. p. wrote:
> [...]
> måde at resette det på, så man kan kode et nyt ind.
>
> Er der ikke en her i gruppen der ved hvordan? Alternativt hvor i

Jeg tror, at du kan finde opskriften her:

http://lists.shire.net/pipermail/dbamain/2007-February/001167.html

Jeg har købt en JMC og har været i kontakt med producenten i Japan, hvorfra
jeg fik yderligere oplysninger om det ene og andet, der ellers ikke er til
brug for end-user.

Forhandlerne tager typisk ml. 2-300 kr. for at gøre tricket + fragt.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-08-07 12:40

Hej Claus

Ja, jeg er også grundig træt af den protection, jeg har netop købt en båd
med en M-Tech radio.
det koster 500kr. at få skiftet MMSI og eller ATIS nr. så det er ca. 1/3 af
hvad radioen koster.

Men jeg købte en Neptune Midland fra Ship shop for nogle år siden, her kunne
jeg samtidig købe et program incl. et kabel
for den nette sum af 100kr. og er således i stand til at ændre MMSI nr. m.v.
i radion.

Jeg har dog ikke fundet eller hørt andre fabrikater udbyde denne software.

Skulle der være nogen der ved hvor man kan få fingre i et program til en
M-Tech er jeg naturligvis interesseret.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 18-08-07 13:34

Jan Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Skulle der være nogen der ved hvor man kan få fingre i et program til en

Hørt, hørt!
Jeg har osse en MTECH SX35, som jeg desværre skal til at sælge fordi den
ikke har ATIS, - og det skal jeg bruge næste år, så jeg ønsker at slette
mit MMSI ved salget.
Jeg har set i en UK-tråd (fra 2004) at man kan få opskriften, men jeg
kan ikke få fat i fyren som skrev, så hvis nogen.......
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-07 17:02

Hej Søren,

Står det ikke i manualen?:

http://www.aagehempel.dk/documents/00008.pdf

på side 29 - 30.

Ved at google på "MMSID code efterfulgt af typenummeret"
Finder man frem til de fleste manualer og heri er beskrevet
hvordan man sætter MMSID koden.
Skal den slettes, skriver man bare: 000000000 som kode.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 19-08-07 18:15

Jeg har selvfølgelig allerede manualen men:
Problemet er, at man kun kan gøre det een gang (citat: "..only one entry
attempt is admitted. ...after first attempt....MMSI entry is blocked.
Call dealer for assistance...")
- som det osse er tilfældet for mange andre mærker, og jeg har brugt
"mit attempt" til at indsætte min egen MMSI-kode for 3 år siden.
Nu vil jeg altså sælge den fordi den mangler ATIS til kanalerne, og MMSI
skal ferfor nulstilles, - klar til købers brug.
Skal forhandleren involveres til at nulstille koster det en pæn sum
penge, som jo skal udredes af det jeg kan få for apparatet idag, så jeg
reelt får nul kromer for den.
Da det drejer sig om en tastkombination (lissom med mobiler) håber jeg
på at der er nogen "derude" som kender denne ???!
SørenH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-07 19:53

Hej Søren,

Prøv at se på side 27 i dette link:

http://www.nasamarine.com/Communications/images/NASADSCManual.pdf

Ifølge det er der tre forsøg.

Det er da værd at prøve.
Ellers prøv at kontakte Aage Hempel eller fabrikanten direkte,
Jeg vil godt hjælpe om det er nødvendigt.

Er der de forskelle som manualerne beskriver er det ikke
myndighedsbestemt men sikkert en for for intern reset knap(lus
der skal lægges for at nulstille et tælleværk.

Fra : TOSB

Dato : 19-08-07 21:59

SørenH wrote:
> [...]
> Da det drejer sig om en tastkombination (lissom med mobiler) håber jeg
> på at der er nogen "derude" som kender denne ???!

Hej Søren
Medmindre du på et eller andet tidspunkt har "plonket" mine indlæg, så har
jeg faktisk sendt et med link til noget, der ligner en opskrift på, hvordan
man sletter MMSI nummeret på din model den 17/8-07. Det er da værd at prøve?

Mvh
Torben

Fra : TOSB

Dato : 19-08-07 22:03

TOSB wrote:
Klip

> [...]
> så har jeg faktisk sendt et med link til noget, der ligner en
> opskrift på, hvordan man sletter MMSI nummeret på din model den

Indsat fra linket:

If the MMSI, preceded
by a 9 is entered as the ATIS MMSI, it (and the DSC MMSI) can be deleted at
a later date, if and when the UK gets round to issuing this number, by the
following actions "
switch the set off; press and hold SCAN and ESCAPE; turn on set; enter
pin :- 7 enter, 1 enter, 0 enter, 0 enter; follow menu to clear MMSI and/or
ATIS MMSI; when cleared exit and turn off set; to re-enter MMSI's, turn on
set again and go to the appropriate menus".

Da jeg ikke kender til funktionerne på din radio, siger det mig intet, men
manden skriver jo, at nummeret kan slettes via den beskrevne fremgangsmåde.

Mvh
Torben

Fra : SørenH

Dato : 20-08-07 07:32

Hej Torben

Jeg er ikke rigtig til detder plonkning - så jeg må ha overset det,
eller osse er det længe siden.

Tak ska du ha, - jeg vil prøve det, og osse prøve at ringe til Aage
Hempel, det ku jo være der sad en flink mand derinde?!
- og selv om dette ikke er køb&salg, så har jeg altså en fejlfri SX35
med DSC & NMEAinput og alt hva der ska til (men bare ikke ATIS) til salg
for en halv tusse!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-08-07 09:10

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - og selv om dette ikke er køb&salg, så har jeg altså en fejlfri SX35
> med DSC & NMEAinput og alt hva der ska til (men bare ikke ATIS) til

Hek SørenH.
Din SX35 må gerne bo hos mig for en ½ tusse eller en plovmand + porto,
hvis du gider sende den.
Skal nok overføre et af dyrene på forhånd (bankoverførsel).

Send evntl. en mail. Fjern _/)MASCOT28_/)

Mvh. "Thulfen" Per Nordahl Hvidovre

Fra : claus b. p.

Dato : 22-08-07 20:06

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> wrote in message
> [...]
>
> Da jeg ikke kender til funktionerne på din radio, siger det mig intet, men
> manden skriver jo, at nummeret kan slettes via den beskrevne

Hej Torben.

Det var ikke Søren, men mig der spurgte vedr. en Navman 7100. Nu har jeg
været på båden og prøve den procedure du beskriver, og - hurra - det virker.
Så nu har jeg endelig fået indkodet mit eget MMSI nummer. Tusind tak for
hjælpen.
(Overvejer lige et øjeblik om man burde klage til forbrugerklagenævnet over
sådan et produkt.... Men jeg ved jo faktisk ikke om den tyske eller danske
importør ville have udleveret oplysningen. Tvivler dog. Det ville utvivlsomt
have kostet 350kr + porto til og fra Vejle for de 10 sekunders arbejde.)

Mvh.. Claus

Fra : TOSB

Dato : 22-08-07 21:08

claus b. p. wrote:
> [...]
> oplysningen. Tvivler dog. Det ville utvivlsomt have kostet 350kr +
> porto til og fra Vejle for de 10 sekunders arbejde.)

Super - sådan er det tilsyneladende med disse produkter, at man har en
skjult dagsorden, som forhandlerne kan score lidt til kassen på.
Samme erfaring gjorde jeg som nævnt med min JMC RT 2500, men jeg fik kontakt
til fabrikanten i Japan, hvor man meget velvilligt videregav proceduren for
det ene og andet (dog blev det nævnt, at det var confidential).
Jeg fandt ud af, at der findes en brugermanual for end-user, men at man også
har en manual til brug for div. forhandlere/importører.

Som regel er det a piece of cake, når man endelig får fat i opskriften.
"Inder-nettet" er en herlig ting i den henseende.

Hilsen
Torben.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-08-07 22:41

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da jeg ikke kender til funktionerne på din radio, siger det mig intet, men
> manden skriver jo, at nummeret kan slettes via den beskrevne

Hej Torben

Jeg kan læse længere nede at der virker på en Navman 7100... så det er jo
helt perfekt

Jeg har så prøvet på min M-Tech SX35, men uden held... det er jo en anden
model...

Har du mod på om du kan vriste noget ud af nogen til en M-Tech SX35 ? (samme
som en NASA)

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 23-08-07 12:11

Hej Jan m.fl.

Jeg har nu fået svar fra Aage Hempel, og de kan udskifte firmwaren i en
SX35 med den tyske, og vupti, - så har den ATIS, og det formedes
standardprisen på 200 + moms. Menuerne vil være tyske og L1+L2 væk, aber
das kan jeg leve med.

Mit problem er altså løst!
Hvad dit angår, så tror jeg ikke Aage Hempel-folkene bilder mig noget
ind når de fastholder at ændring af MMSI/ATIS kræver tilslutning til PC
med et særligt program, så jeg tror altså at du - eller dit postvæsen -
må en tur til Tåstrup, og slippe de 200 dask + moms.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-08-07 12:15

> [...]
> særligt program, så jeg tror altså at du - eller dit postvæsen - må en tur
> til Tåstrup, og slippe de 200 dask + moms.

Hej Søren

Min har ATIS, men jeg er mere interesseret i L1 og L2

Så, hvis vi kan finde ud af hvorledes man sletter MMSI, så kunn vi jo bytte.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : TOSB

Dato : 23-08-07 18:32

Jan Rasmussen wrote:
Klip

> [...]
> anden model...
>
> Har du mod på om du kan vriste noget ud af nogen til en M-Tech SX35 ?

Hej Jan
Nu må du ikke tro, at jeg et unikum udi div. elektronisk hjælpemidler.
Da jeg selv har haft held til at fravriste nogle - tilsyneladende -
"hemmelige" fremgangsmåder i relation til min nys indkøbte JMC, søgte jeg
blot på Google og fandt opskriften til Navman.
Jeg er faktisk glad for, at det lykkedes for Claus, da det er noget snavs,
at en enkel procedure til ændring og/eller indkodning af feks. L-kanalerne
skal holdes hemmelig for køberen. Det kan jo kun betyde, at
forhandlere/importører på en eller anden måde får mulighed for ekstra
indtjening - lidt i lighed med serviceeftersyn på biler mv.

Håber, at min fremgangsmåde vil være til inspiration. Søg på nettet - find
producenten og skriv til dem - ofte får man velvillig hjælp - hvis ikke, så
har det jo ikke kostet alverden at forsøge i lighed med at spørge her i
gruppen omkring det ene og andet og gøre gavn af hinandens erfaringer og
viden (stor eller lille).

Mvh
Torben

Fra : SørenH

Dato : 19-08-07 18:18

[...]

- og jeg har osse søgt på Google med ordene: SX35 reset mmsi - og et par
andre kombinationer, men uden held. En englænder i "Ribnet" synes at
have fået metoden telefonisk fra NASA instruments i 2004, og ham har jeg
skrevet til i forummet uden at have fået svar.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 20-08-07 10:29

On Sun, 19 Aug 2007 19:18:20 +0200, SørenH
<soren@SLETDETTEhelefamilien.dk> wrote:

> Nu vil jeg altså sælge den fordi den mangler ATIS til kanalerne, og MMSI
> skal ferfor nulstilles, - klar til købers brug.

Hvad er ATIS?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : SørenH

Dato : 20-08-07 14:56

Se Hardings fine forklaring i tråden "ATIS - myndighederne følger din
sejlads" af 20.juni (2007)
Da jeg købte min SX35 tænkte jeg ikke på kanalsejlads, ellers ku jeg
bare ha købt en SX35 via tyskland til samme pris, - de har
ATIS-funktionen indlagt!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-08-07 16:51

Hej Søren

Je, min har ATIS, jeg skal både have slettet MMSI og ATIS nummeret... så jeg
er da stadig interesseret i hvorledes
det evt. kan gøres... Det der "plonk" ved jeg slet ikke hvad er.

Min SX35 har så ikke L1 og L2 ;o( og det ville jo også være rart at have.

Mvh
JR

Fra : SørenH

Dato : 20-08-07 18:03

Jeg spør Aage Hempel om L1/2 ved samme lejlighed, - indtil da må du
bruge en 6'er

Fra : TOSB

Dato : 20-08-07 21:21

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> det evt. kan gøres... Det der "plonk" ved jeg slet ikke hvad er.
>
> Min SX35 har så ikke L1 og L2 ;o( og det ville jo også være rart at

Hej Jan
*Plonk* er noget, der blev benyttet en del i denne gruppe for nogen tid
siden pga. div. fnidderier gående på formaliteter såsom at citere foroven
eller forneden, besvare spørgsmål, der eller hører til i andre grupper mv. -
heldigvis noget, der tilsyneladende hører fortiden til.
Jeg brugte en del krudt i relation til debat med specielt en enkelt af
gruppens deltagere, der ustandseligt havde travlt med at revse deltagere
(især nye deltagere) i henhold til fundatser for brugen af nyhedsgrupperne,
selvom han ikke selv overholdt disse fundatser - i mine øjne en kæmpestor
splint i rø...., men heldigvis er pgl. ikke længere med her i gruppen i og
med, at han på et tidspunkt faktisk foreslog, at gruppen skulle nedlægges.
I den forbindelse kunne det jo tænkes, at der er nogle, der har "plonket"
mig, hvilket vil sige, at man har blokeret for indlæg, der kommer fra mig og
med den konsekvens, at man ikke ser evt. indlæg fra mig.
I dag - set i bagklogskabens lys - ærgrer det mig faktisk, at jeg brugte så
meget krudt på vedkommende, men gjort gerning er jo ikke sådan lige til at
gøre om.

Med hensyn til L1 og L2, så fik jeg opskriften fra Japan til min radio - det
var ganske enkelt noget med at trykke på to forskellige funktionstaster,
hvorefter radioen nu kan køre på L1-L2-L3 samt på F-kanalerne.
Radioerne af div. mærker har garanteret ikke samme funktioner, men jeg kan
da godt afsløre, at det går på følgende, hvis man har en JMC RT2500 Radio:

Ganske enkelt: Man holder Hi/Lo og Step/scan inde samtidigt og derefter
tænder man
for radioen. Herefter ligger nævnte kanaler radioen.

Om det så kan bruges på andre fabrikater er ikke til at vide, men måske et
forsøg værd.

Mvh
Torben

Fra : Torben Henriksen

Dato : 20-08-07 22:57

Da tråden var oppe og vende prøvede jeg det samme trick, har en Navicom
men uden resultat har L1,2 og 3 men kunne godt tænke mig F -Kanalerne
så man kan følge lidt med, så hvis der er nogen der ved hvordan man gør
på en Navicom så er jeg lydhør.

Mvh/Torben H.

Fra : SørenH

Dato : 21-08-07 09:21

Har nu talt med Aage Hempels marineafd.

De påstår hårdnakket, at man ikke selv kan resette MMSI eller tilføje
L1/L2 på en SX35, og at man kun har eet forsøg!
Det krævet rilslutning til PC, og anvendelse af speciel software.
Det koster 200kr plus moms at få det udført hos firmaet i Tårstrup.

De undersøger nu hos fabrikanten (Pony corp.) i Japan, om det er muligt
at udskifte softwaren med den tyske, som har ATIS.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-08-07 13:03

> [...]
>
> De undersøger nu hos fabrikanten (Pony corp.) i Japan, om det er muligt at
> udskifte softwaren med den tyske, som har ATIS.

Hej Søren

Jeg tror de har ret i at man skal anvende PC og software. men jeg tror ikke
der skal udskiftes software
for at få ATIS med.

Min Midland Neptune, hvor jeg medkøbte et PC program, fundrer det på den
måde at jeg kan opsætte
VHF via programmet, således kan jeg vælge om man vil køre helt uden DSC
eller ATIS, eller jeg kan vælge om
jeg vil køre kun med DSC eller kun med ATIS eller jeg vil have begge
indlagt.
Jeg kan ydermere bestemme om den skal opsættes til "international" eller om
den skal opsættes til et specifikt land.
f.eks. Danmark hvilket giver L1 og L2, vælger jeg derimod Norge får jeg også
L3. jeg kan også få F1 F2 og F3.
Derudover har jeg mulighed for at programere 20 "private" numre. Jeg har
således valgt Danmark, hvilket giver L1 L2 samt F1 2 og 3.
derefter har jeg så lagt L3 ind som en privat adresse, nu har jeg så alle L
og alle F kanalerne. samt DSC og ATIS.

Man skal dog huske at installationen ikke er lovlig med F kanalerne og L3
her i Danmark.

Men finder du ud af noget med SX35 er jeg stadig interesseret i at høre.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-08-07 13:36

Jan Rasmussen skrev den 2007-08-21:

> Man skal dog huske at installationen ikke er lovlig med F kanalerne og L3 her
> i Danmark.

Jo den er.

Man må i Danmark være i besiddelse af alle de sendere og sende /
modtage frekvenser som man lyster, men man må bare ikke sende på andre
frekvenser end man har licens til.

Man må dog ikke videregive oplysninger om den korrespondance som man
evt. hører på disse frekvenser til 3. part

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-08-07 17:23

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end man har licens til.
>
> Man må dog ikke videregive oplysninger om den korrespondance som man evt.

Det har du nok ret i Ole.

Men her har du en aftale "Licens" med søfartsstyrelsen. og deres vilkår
skriver du under på.
Du må jo heller ikke installere en VHF radio hvis du ingen licens har.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-08-07 18:28

Jan Rasmussen kom med følgende:
> Du må jo heller ikke installere en VHF radio hvis du ingen licens har.

Igen: Jo det må man godt.
Man må bare ikke bruge den til at sende med.

- Måske bortset fra nødstilfælde hvor der er fare for liv, for så vil
man nok ikke blive retsforfulgt hvis man har kaldt op til Lyngby eller
andre både med et Mayday.

Var det ikke her i gruppen der var en længere debat om samme emne for
nogen tid siden, eller var det på dk.fritid.hamradio?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-08-07 11:18

> [...]
>
> Var det ikke her i gruppen der var en længere debat om samme emne for
> nogen tid siden, eller var det på dk.fritid.hamradio?

Jeg ved det ikke Ole... jeg henviser til at der i reglementet står at hvis
de ansvarlige myndigheder kommer om bord, skal man kunne fremvise
skibsradio licens, ligesom de kan kræve en demonstration af om man er i
stand til at anvende udstyret. endvidere har de ret til at gennemgå radion
for
lovlige / ulovlige kanaler.

Om det så kun gælder hvis man er oprettet som skibsradio station ved jeg
ikke. men er man det gælder det altså.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b.p.

Dato : 24-08-07 01:37

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for
> lovlige / ulovlige kanaler.
>
> Om det så kun gælder hvis man er oprettet som skibsradio station ved jeg

De gamle regler om "oprettelse af radiostation" mv. har jeg ikke kunnet
finde hos ITST. Der står alle steder kun omtalt benyttelse. Teknisk set er
det tilsyneladende ligemeget om radiostationen er oprettet, blot må den ikke
benyttes før stationstilladelsen er tilstede, og der findes en operatør med
certifikat. Hvis altså ikke radioanlægget har været benyttet, (til at sende
med) vil der ikke være en sag. Det er tilladt at lytte på frekvenserne. Men
som i alle andre forhold kan myndighederne naturligvis kontrollere om
radioen iøvrigt er lovlig. Dvs. at den skal overholde nogle ETSI krav. Kan
den sende på kanaler der ikke er tilladt, er den ikke nødvendigvis ulovlig,
men det er operatørens ansvar at det ikke sker. Men der er fx. andre
frekvensområder og modulationsformer samt for høj udgangseffekt der kan gøre
anlægget ulovligt.
For radioamatører indførte man for år tilbage regler om at
fabriksfremstillet udstyr ikke måtte kunne sende udenfor de tilladte
frekvensbånd, den bestemmelse findes ikke mere. Det er operatørens ansvar at
det ikke sker.

Summa summarum, hvis man bliver bedt om at fremvise dokumenter, kan man
fastslå at anlægget ikke bliver brugt, da de fornødne tilladelser (endnu)
ikke er tilstede. Hvis man har købt en båd med VHF, ville det jo være
tåbeligt at man var nødt til at afmontere det, indtil tilladelserne var på
plads.

Kan de så bevise at man rent faktisk har brugt anlægget, får man givetvis en
bøde, med mindre der var tale om en livstruende situation. Der ville man
teoretisk kunne straffes for _ikke_ at benytte den.

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-07 12:11

> [...]
> en bøde, med mindre der var tale om en livstruende situation. Der ville
> man teoretisk kunne straffes for _ikke_ at benytte den.

Måske du har ret Claus.

Der er bare det, som tråden iøvrigt handler om indlagt MMSI nummer i radion.

og da radioen ikke er registreret har du ingen ret til at have MMSI eller
ATIS nummer
indlagt i den, og slet ikke når nummeret er en trediemands.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b. p.

Dato : 25-08-07 12:19

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message

> [...]
> ATIS nummer
> indlagt i den, og slet ikke når nummeret er en trediemands.

Det var heller ikke det der var spørgsmålet, tråden fik en lille afstikker.
Problem #1 er at man selvfølgelig skal have slettet et gammelt MMSI og ATIS
nummer, der er ingen tvivl om at man ikke bør benytte sådan et nummer, der
ikke er ens eget. Da jeg startede tråden var mit problem netop at jeg havde
købt en båd med en VHF radio ombord, og efter at have fået mit eget
kaldesignal og MMSI nummer skulle radioen omprogrammeres, hvilket
producenten havde sat begrænsninger for muligheden af.
Problem #2 som du svarer på her har intet med MMSI at gøre, men er om hvad
man lovligt kan gøre med en VHF radio uden tilladelse. Tidligere tråde har
handlet om at folk gerne ville have en VHF ombord til deciderede
nødstilfælde, men ikke ville benytte den derudover, og derfor ikke ville
ofre tid og penge på certifikat og kaldesignal. Derudover kan man tænke sig
flere situationer hvor en VHF forefindes uden registrering eller personer
med certifikat. Mit indspark var blot det, at efter ændringer i
bestemmelserne i 2003, kan jeg ikke længere se nogen steder at det ikke er
tilladt at medbringe en brugbar VHF radio, det er blot ikke tilladt at
benytte den. Hvorimod det tidligere har været forbudt at være i besiddelse
af en brugbar radiosender, hvis ikke de fornødne tilladelser var tilstede.
Man skulle altså som minimum fjerne strøm og antenne.

Der skal ikke herske tvivl om at det rigtigste er at få tilladelserne
iorden, man kan jo få meget nytte af en VHF uden at det er nødsituationer,
fx. kan man kontakte andre både, bemandede fyr/kyststationer mv. for at få
aktuelle vejr og strømmeldinger eller andre gode råd, kontakte pårørende for
at melde forsinkelser, eller bare ønske vennerne god sejltur. Meget kan man
bruge mobiltelefoner til, men VHF'en overbygger den sikkerhed. Så selv om
jeg vil anbefale at man får tilladelserne iorden, vil jeg alligevel anbefale
at man undlader at demontere en VHF radio selv om man (endnu) ikke har fået
orden på tilladelserne, og min påstand er at man ikke kan blive idømt straf
for at medbringe en VHF der ikke er i brug. Men man skal have slettet et
gammelt MMSI nummer, ellers vil man jo risikere at flere både sejler rundt
med samme MMSI, og det kan godt give problemer.

Mvh. Claus

Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-08-07 09:33

On Mon, 20 Aug 2007 15:56:23 +0200, SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk>
wrote:

> [...]
> Da jeg købte min SX35 tænkte jeg ikke på kanalsejlads, ellers ku jeg
> bare ha købt en SX35 via tyskland til samme pris, - de har

Ah, nu fandt jeg lidt om det, tak

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php