Brudstyrke på tovværk.
Fra : Anni og Søren

Dato : 14-08-07 17:49

Hvilken type tovværk og med hvilken brudstyrke skal jeg anskaffe til min
lille Ryds 435FC. Hvad anbefaler erfarne sejlere i gruppen Jeg er stort set
uden erfaring på dette område. Båden bruges til sejlads i fjorde og på søer,
hvor vi sejler ud, kaster anker og overnatter.
Tak for svar
Søren.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 21:50

Tov til hvilket formål ??

Bjarke

Fra : Anni og Søren

Dato : 15-08-07 05:00

Fortøjning, opankring og lign
Søren
"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:46c2157f$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-07 19:24

Generelt skal fortøjninger have en brudstyrke der er ca det samme som bådens
vægt. For motorbåde måske lidt mere da de har lidt mere overflade ift vægten
end kølbåde.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-07 15:06

Hej Bjarke,

Jag kan ikke rigtigt forstå hvorfor fortøjningstovene brudstyrke
skal sammenlignes med bådens vægt.
Det der skal anvendes er arbejdsbelastningen.
Fortøjningerne i deres opstilling tov/knob/angreb o.s.v. er jo
meget forskellig og alene anvendelse af et knob nedsætter tovets
styrke væsentligt.

Den største påvirkning af fortøjningstov er nok ikke fra vind og
strøm; men snarere fordi fortøjningen ikke er udført
hensigtsmæssigt og båden derfor kommer til at hænge eller trække
i fortøjningerne ved vandstandsændringer.
I disse tilfælde kan man godt indregne bådens vægt som en
væsentlig faktor; men stadig ikke vægt = brudstyrke for vi
mangler stadig bølgepåvirkninger angreb om pullerter/pæle/rør på
broen og så hvordan tovene sanser ved knobene.
Arbejdsbelastning er den størrelse hvor man tager hensyn til de
i dagligdagen forekommende belastninger.
Brudstyrken er kun et udtryk for selve tovets egenskaber ved et
kontrolleret træk i en prøvebænk for fastlæggelse af tovets
specifikation.
Se også hvad der står i arbejdstilsynets foreskrifter vedr.
sling og vinker for tovværkets angreb på lasten.

Prøv at se på denne indikation for løftetov:

Ved fastsættelsen af størst tilladte arbejdsbelastning for
fibertovværk, for hvilket der foreligger garantierklæring fra
leverandøren for mindste brudbelastning, skal anvendes en
sikkerhedsfaktor på mindst 5. Såfremt en sådan garantierklæring
ikke foreligger og der anvendes tovværk af normal handelsvare
udført af sisal eller manilla, gælder som vejledende de i
nedenstående tabel angivne arbejdsbelastninger:

Tovværk af Manilla eller Sisal

Diameter mm, Størst tilladte arbejdsbelastning i kg i enkelt
part

Arbejdsbelastningen er væsentligt lavere end brudbelastningen
for de forskellige diametre af tovværk, se fabrikanternes
tabeller for brudbelastninger på ovennævnte typer tov.

Beregningen for vindpåvirkning skal nok sammenlignes med
normerne for husbygning, hvor der anvendes 50 kg/kvadratmeter,
tillagt tab for knob/ angreb o.s.v.
Det giver størrelser som kan findes i overstående tabel.
Det der med at hænge båden til tørre ved lavvande og prøve at
trække broer og pæle op ved højvande bør undgås. Det går ofte
hårdest ud over båden.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-08-07 16:53

Her er lidt mere information:

Vedligeholdelse af tovværk.
Det er vigtig at behandle og vedligeholde
sit tovværk godt. Dårligt
vedligeholdt tovværk kan udgøre en
sikkerhedsrisiko, og samtidig holder
det ikke ret længe. Det betaler sig
altså at passe på sine liner og tove.
Her er nogle gode råd:
• Bind knob op så hurtigt som muligt
efter brug – knob, der efterlades på
rebet, svækker rebet. Svækkelsen
i brudstyrken er omkring 50%, når
man slår en knude på en line eller
et tov!
• Efterlad ikke tovværk og liner i
stærkt sollys uden grund.
Visse syntetiske reb (polypropylen)
nedbrydes også af sollys.
• Hal aldrig tykt tovværk og wire
over blokke og skiver, der har lille
diameter. Ved sådan en bøjning,
vil de yderste fi bre blive strakt så
meget at de brister.
• Undgå at forurene tovværket med
syrer, baser, olie og organiske
opløsningsmidler.
• Beskyt syntetisk tovværk mod
varme og gnister.
• Vask sand, grus og olie af tov i
varmt vand med opvaskemiddel.
• Inden et tov lægges væk, kan det
være en god ide at skylle saltvandet
ud af det med ferskvand.
• Tovværk har bedst af at blive lagret
på et koldt, mørkt og tørt sted med
god luftcirkulation.
• Undersøg tovene med jævne
mellemrum – kig efter slitage og
skader.
• Træd aldrig på tovværk.
• Efterlad aldrig tovværk liggende
løst på dørken. Det kan blive beskadiget,
og der kan ske ulykker!

Der skal vælges fibertove, der er velegnede til formålet, så de
kan anvendes på forsvarlig måde og i overensstemmelse med
leverandørens forskrifter.

Ved valg af fibertove skal man være opmærksom på, at
kunstfibertove er mere elastiske end naturfibertove.

Fibertove skal være så stærke, at de med den nødvendige
sikkerhed (sikkerhedsfaktor) kan bære den størst tilladelige
belastning.

Sikkerhedsfaktoren er forholdet mellem tovets mindste
garanterede brudstyrke og den størst tilladelige belastning. For
fibertove regnes normalt med sikkerhedsfaktor 8.

Tove, der går over skarpe kanter, bør beskytter med et passende
mellemlæg, ellers kan styrken nedsættes med op til 50 %.

Hvis tovværk krydses under belastning, fx når en endeløs strop
sanes om en byrde, nedsættes styrken med op til 30 %.

Knob og stik nedsætter styrken med op til 50 %. Kunstfibertove
er glattere (har mindre friktion) end naturfibertove. Der skal
derfor ofte bruges ekstra tørn eller halvstik på kunstfibertove.

Tove, der går over skarpe kanter, bør beskytter med et passende
mellemlæg, ellers kan styrken nedsættes med op til 50 %.

Hvis tovværk krydses under belastning, fx når en endeløs strop
sanes om en byrde, nedsættes styrken med op 30 %.

Knob og stik nedsætter styrken med op til 50 %. Kunstfibertove
er glattere (har mindre friktion) end naturfibertove. Der skal
derfor ofte bruges ekstra tørn eller halvstik på kunstfibertove.

Fibertove skal kasseres når:
tovet er blevet beskadiget af skarpe genstande,
tovet har en kinke (udtrukket løkke),
garnene i en dugt (kordel) er bristet,
en dugt har løsnet sig fra det øvrige tov og har dannet en løs
løkker eller spiral,
tovet er "uldent" på grund af slid,
tovet har større brændte mærker på grund af friktion eller anden
stærk varmepåvirkning,
tovet har punkter eller korte afsnit, hvor tovdiameteren er
væsentligt reduceret,
et naturfibertov er skadet af råd. Det viser sig ofte som mørke
pletter og kan konstateres ved, at man åbner tovet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-07 11:13

Hej Søren,

Prøv at se tråden længere nede hvor emnet behandles:

Hvor kraftigt fortøjningsreb i A-havn?

Her får du info om forskellige typer tovværk, hvad de bruges til
og hvad man skal tage hensyn til.

Mvh/Harding