Vicki Larsen <vickilarsen@mail.dk> skrev i en
news:3b489e00$0$317$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Problem 1: Hvis den har stået i f.eks. en uge, er den svær/umulig at
starte,
> før jeg skruer benzinhanen over på pri (tror jeg det er).
= Efterhånden alment forekommende problem:
Bensinen mister hurtigt "boostet" af at henstå i de relativt åbne
karburatorer (af princip skal der være atmosfærisk tryk (= luft-adgang
=>
"bensindamp-udgang") til svømmerhuset!).
Ved at stille på PRI (= frit flydende bensintilførsel i modsætning til
"normal" og "res", der styres af motorens vacuum!) efterfyldes der med
frisk bensin fra tanken hvorefter at motoren kan slå igang.
Min CB4½'er har samme problem; men den er benådet med en alm.(?)
mekanisk bensinhane, som jeg blot lukker to lyskryds før hjemkomst,
således at karburatorerne er tømte når jeg ved næste tur åbner for
bensinhanen, hvorved der fyldes "helt op" med frisk bensin i
svømmerhuset!
> ......................Den kan godt starte på 3 cyl.
> i ca 2 sek, før den går ud igen,
Hov!
Skulle lige til at bede dig om at tælle forrør; men så siden i din
signatur at det ér en 550'er og ikke en 500'er (tocylindret), som
emnelinien skriver
> .....................................men står den på pri kan den
> starte, når den så har kørt i 10 min. sætter motoren ud, og så skal
der
> skrues om på hanen igen før den køre, men så kører den også resten af
> dagen.
Myystisk!
PRI er blot som reservetanken på min 4½'er, og man kan ikke køre "for
meget" på reserve, så motoren ikke kan køre!!!
Hvis du skulle have problemer med vacuum-slangen, som der foreslåes, så
skulle netop PRI være den stilling, hvor der ikke skulle være
problemer!!
Et af mine mantra'er her i gruppen er vand i svømmerhusene, og det
dækker også dine problemer:
Vand i svømmerhusene kommer altid fra tanken (logisk ikke); men da vand
ligger nederst i bensin ledes det først fra tanken og til karburatoren
når reserve, eller PRI -indstillingen benyttes!
Eftersom at du har haft behov for at benytte PRI for at komme igang kan
den dårlige motorgang skyldes vand i karburatoren - at symptomerne
forsvinder ved brug af normal bensinhane-indstilling, kan skyldes at du
hælder motorcyklen lidt til højre for at dreje på hanen og derved får
vandet til at flyde væk fra den dyse det stopper :-/
Prøv evt. at hælde motorcyklen til højre (sæt dig ud på venstre kant af
sædet) uden at dreje på bensinhanen næste gang at problemet opstår!!
> Problem 2: (Med hanen stående i modsatte af pri) Køre den stadig
> ujævnt, og så går den ud, hen mod et kryds, når der er koblet ud, hvis
> den ikke får noget gas. Den tager ikke rigtigt fat efter gearskifte,
ligesom den
> plejer.
> Det lyder som om der er noget galt med benzin tilførselen, men hvad?
Jup!
Detteher lyder fortsat som problemer med vand i bensinen!
I bunden af hver karburator sidder der en lille skrue ind i siden. Denne
virker som en ventil (á "vandhane"), og løsner du den vil svømmerhusets
indhold løbe ud af den stuts (evt. påmonteret en tynd gummislange!) der
sidder ved siden af skruen: Tøm alle fire karburatorers svømmerhuse på
denne måde!
Derved at hele svømerhusets indhold kommer ud, får man også forekommende
vand med ud, hvorved kilden til ærgrelserne(?) også forsvinder! Prøv
evt. at tappe det udledte indhold ud i et gammelt syltetøjsglas og se
ved selvsyn om der er skidt og/eller vand (= en lille fed
silikone-lignende kugle nederst i bensinen!) i bensinen!
--
Armand.