/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Søredning?
Fra : Henning


Dato : 10-08-07 09:49

Foranlediget af en tråd i dykkergruppen tager jeg tråden op her
www.dsrs.net Dansk Søredningsselskab er åbenbart en privat baseret
"hjælpeorganisation" man kalder op hvis man kommer i ikke-livstruende
havsnød.
Er det hvad der findes på markedet? Så vidt jeg kan se tilbyder Falck
kun assistance til båden, hvos den ligger i han - hvad nytter det når
man får motorstop midt på Øresund? At ringe til SOK når man er løbet
tør for benzin er lidt overkill og udløser formodentig en regning?
Hvad gør I andre - ved grundstødning, ved motorhavari o.lign. som ikke
er direkte livstruende?

 
 
Harding E. Larsen (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-08-07 10:19

Hej Henning,

Emnet var oppe for et par år siden.
Du kan læse om baggrunden på Lars Poulsens hjemmeside:
http://www.larspoulsen.dk/
Han lavede et stort forarbejde med bl.a. underskriftsindsamling
og Helsingør Kommune blev interesseret og har lagt
havnefaciliteter til den første redningsstation.

"Hjælpen" fra Falck skal man nok ikke regne med for dine
beskrevne tilfælde.
Her er det som regel sejlerne der hjælper hinanden med en sjat
benzin eller diesel.
Ved større skader, grundstødning evt. tilråder
forsikringsselskaberne sejlerne til at være påpasselige, da de
ved forsøget på at hjælpe kan ødelægge ting og sager på begge
både på grund af manglende viden om det at bjærge og anvendelse
af et skib som ikke er egnet til det.
Det hænder også at der forelægges kontrakter inden arbejdet
påbegyndes og der indkræves større beløb for "hjælpen" fra
f.eks. lokale fiskere i de områder hvor der forekommer mange
grundstødninger som følge af manglende agtpågivenhed i
navigationen.

På DSRS´hjemmeside beskriver de deres formåen indtil nu:

>DSRS har opstartet sin første redningsstation i Helsingør.
Aktionsradius er ca. 10 sømil rundt om Helsingør.

Ved opgaver vi ikke selv kan løfte koordineres indsatsen med
andre redningstationer, herunder redningsstationer fra det
svenske søredningsselskab SSRS.<

Mvh/Harding


Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev:
>Foranlediget af en tråd i
>dykkergruppen tager jeg tråden op her
>www.dsrs.net Dansk
>Søredningsselskab er åbenbart en
>privat baseret
>"hjælpeorganisation" man kalder op
>hvis man kommer i ikke-livstruende
>havsnød.
>Er det hvad der findes på
>markedet? Så vidt jeg kan se
>tilbyder Falck
>kun assistance til båden, hvos den
>ligger i han - hvad nytter det når
>man får motorstop midt på Øresund?
>At ringe til SOK når man er løbet
>tør for benzin er lidt overkill og
>udløser formodentig en regning?
>Hvad gør I andre - ved
>grundstødning, ved motorhavari
>o.lign. som ikke
>er direkte livstruende?



Ukendt (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-07 17:34

Kan man ikke abbonnere på den svenske service. Den dækker vel også i
Kattegat ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet N8M9W)" <harding@N8M9Wlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11867379000.835958244967433@dtext.news.tele.dk...
> Hej Henning,
>
> Emnet var oppe for et par år siden.
> Du kan læse om baggrunden på Lars Poulsens hjemmeside:
> http://www.larspoulsen.dk/
> Han lavede et stort forarbejde med bl.a. underskriftsindsamling
> og Helsingør Kommune blev interesseret og har lagt
> havnefaciliteter til den første redningsstation.
>
> "Hjælpen" fra Falck skal man nok ikke regne med for dine
> beskrevne tilfælde.
> Her er det som regel sejlerne der hjælper hinanden med en sjat
> benzin eller diesel.
> Ved større skader, grundstødning evt. tilråder
> forsikringsselskaberne sejlerne til at være påpasselige, da de
> ved forsøget på at hjælpe kan ødelægge ting og sager på begge
> både på grund af manglende viden om det at bjærge og anvendelse
> af et skib som ikke er egnet til det.
> Det hænder også at der forelægges kontrakter inden arbejdet
> påbegyndes og der indkræves større beløb for "hjælpen" fra
> f.eks. lokale fiskere i de områder hvor der forekommer mange
> grundstødninger som følge af manglende agtpågivenhed i
> navigationen.
>
> På DSRS´hjemmeside beskriver de deres formåen indtil nu:
>
>>DSRS har opstartet sin første redningsstation i Helsingør.
> Aktionsradius er ca. 10 sømil rundt om Helsingør.
>
> Ved opgaver vi ikke selv kan løfte koordineres indsatsen med
> andre redningstationer, herunder redningsstationer fra det
> svenske søredningsselskab SSRS.<
>
> Mvh/Harding
>
>
> Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev:
>>Foranlediget af en tråd i
>>dykkergruppen tager jeg tråden op her
>>www.dsrs.net Dansk
>>Søredningsselskab er åbenbart en
>>privat baseret
>>"hjælpeorganisation" man kalder op
>>hvis man kommer i ikke-livstruende
>>havsnød.
>>Er det hvad der findes på
>>markedet? Så vidt jeg kan se
>>tilbyder Falck
>>kun assistance til båden, hvos den
>>ligger i han - hvad nytter det når
>>man får motorstop midt på Øresund?
>>At ringe til SOK når man er løbet
>>tør for benzin er lidt overkill og
>>udløser formodentig en regning?
>>Hvad gør I andre - ved
>>grundstødning, ved motorhavari
>>o.lign. som ikke
>>er direkte livstruende?
>
>


Harding E. Larsen (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 13-08-07 13:20

Hej Bjarke,

Det kan de da vel ikke have noget imod. Hjælp til søs behøver
ikke at følge landegrænser.
På deres hjemmeside:

http://www.ssrs.se/

findes en side hvor alle dres stationer er vist:

http://www.ssrs.se/page/1688/hittadinstation.htm

og der er også et indmeldelseskort:

http://www.ssrs.se/page/3736/tecknamedlemskap.htm

Vil man tillige være medlem at den norske søredning har de
hjemmesiden:

http://www.redningsselskapet.no/

Og indmeldelsesblanketten ligger på:

http://www.redningsselskapet.no/page?id=841

I Danmark nøjes man med Hjemmeværnet;
men måske har de travlt med at udrydde Dræbersnegle.
Med det udbyggede lokalkendskab kan de også hurtigt opspore
personer og våben der blev brugt til det natlige opgør på
Amagerbrogade.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Kan man ikke abbonnere på den svenske
>service. Den dækker vel også i
>Kattegat ?
>
>Bjarke
>
>"Harding E. Larsen (slet N8M9W)"
><harding@N8M9Wlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
>message
>news:11867379000.835958244967433@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Hej Henning,
>>
>> Emnet var oppe for et par år siden.
>> Du kan læse om baggrunden på Lars
>>Poulsens hjemmeside:
>> http://www.larspoulsen.dk/
>> Han lavede et stort forarbejde med
>>bl.a. underskriftsindsamling
>> og Helsingør Kommune blev
>>interesseret og har lagt
>> havnefaciliteter til den første
>>redningsstation.
>>
>> "Hjælpen" fra Falck skal man nok
>>ikke regne med for dine
>> beskrevne tilfælde.
>> Her er det som regel sejlerne der
>>hjælper hinanden med en sjat
>> benzin eller diesel.
>> Ved større skader, grundstødning
>>evt. tilråder
>> forsikringsselskaberne sejlerne til
>>at være påpasselige, da de
>> ved forsøget på at hjælpe kan
>>ødelægge ting og sager på begge
>> både på grund af manglende viden om
>>det at bjærge og anvendelse
>> af et skib som ikke er egnet til det.
>> Det hænder også at der forelægges
>>kontrakter inden arbejdet
>> påbegyndes og der indkræves større
>>beløb for "hjælpen" fra
>> f.eks. lokale fiskere i de områder
>>hvor der forekommer mange
>> grundstødninger som følge af
>>manglende agtpågivenhed i
>> navigationen.
>>
>> På DSRS´hjemmeside beskriver de
>>deres formåen indtil nu:
>>
>>>DSRS har opstartet sin første
>>>redningsstation i Helsingør.
>> Aktionsradius er ca. 10 sømil rundt
>>om Helsingør.
>>
>> Ved opgaver vi ikke selv kan løfte
>>koordineres indsatsen med
>> andre redningstationer, herunder
>>redningsstationer fra det
>> svenske søredningsselskab SSRS.<
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Henning
>><newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev:
>>>Foranlediget af en tråd i
>>>dykkergruppen tager jeg tråden op her
>>>www.dsrs.net Dansk
>>>Søredningsselskab er åbenbart en
>>>privat baseret
>>>"hjælpeorganisation" man kalder op
>>>hvis man kommer i ikke-livstruende
>>>havsnød.
>>>Er det hvad der findes på
>>>markedet? Så vidt jeg kan se
>>>tilbyder Falck
>>>kun assistance til båden, hvos den
>>>ligger i han - hvad nytter det når
>>>man får motorstop midt på Øresund?
>>>At ringe til SOK når man er løbet
>>>tør for benzin er lidt overkill og
>>>udløser formodentig en regning?
>>>Hvad gør I andre - ved
>>>grundstødning, ved motorhavari
>>>o.lign. som ikke
>>>er direkte livstruende?
>>
>>

--
Harding E. Larsen


jetp (13-08-2007)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 13-08-07 14:43


"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
news:pa9ob3dje9qvg5n9fsluqsmvultm3686cd@4ax.com...


> Hvad gør I andre - ved grundstødning, ved motorhavari o.lign. som ikke
> er direkte livstruende?

Hej

Jeg har tilmeldt mig denne service:

http://tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_ms_lr_soa

Mvh Jens



HO (13-08-2007)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 13-08-07 17:08

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46c060a3$0$73340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har tilmeldt mig denne service:
> http://tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_ms_lr_soa
Hej
Ja og hvad får du for 200,- INTET som du ikke i forvejen kan bruge Lyngby
radio til.

MVH
Hans



... (14-08-2007)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 14-08-07 01:13

Normalt, kan du bare ringe til alarmcentralen, så stiller de dig over til
politiet, som sender den nærmeste bemandede hjemmeværnskutter.

Vi mistede en gummibåd her på ferien. For at ingen skulle tro at der var
sket en ulykke, ringede jeg til politiet, og sagde at jeg havde mistet den.
Jeg havde egentlig ikke regnet med at høre mere til gummibåden, og jeg
ringede kun for at der ikke skulle opstå en eftersøgning. Men der gik ca. 1
time, hvorefter der blev ringet tilbage, at en hjæmmeværnskutter havde
observeret den på en strand, og at jeg kunne afhente gummibåden på
positionen. Desværre var gummibåden der ikke, da jeg endelig fik fat i en
bil der kunne køre mig derud, men det er jo en anden snak.

Hvis man reder et fartøj og dets last, så er der internationale regler for
hvad det skal udløse i bjergeløn.
Det kan godt koste en del, hvis du får bjerget, f.eks. en dyr lystbåd.

Så vidt jeg husker søloven ! Er bjærgeløn 10 % af værdierne. Som fordeles
med 50% til skibet ( rederiet / ejeren), resten fordeles med 50 % til
skibets fører, og resten til lige fordeling mellem resten af besætningen.
Hele mandskabet har pligt til at deltage i bjergningen.
Det er kun nødvendigt at der bliver bjerget, altså er det nok hvis man
forhindrer et fartøj i at forlise. Man skal nødvendigvis ikke slæbe det til
en bestemt havn, eller hvad der nu ellers kan opstå af særkrav. Kan man bare
forhindre det i at forlise, er det nok. F.eks. hvis man stiller den fornødne
pumpekapasitet til rådighed, slukker en brand, eller andet der vil forhindre
fartøjet i at forlise.
Man skal dog lige være klar over, at indgår man i en bjergning, så overtager
man ansvaret, også for de skader man måtte påføre sit eget fartøj, herunder
også ansvaret for besætningen. Det er uanset om man har aftalt bjærgeløn
eller ej ! Så pas på med at være for flink, hvis man smadrer sin båd, ved at
hjælpe en anden båd, så hæfter man selv for det !

Eks. kan ses her http://borsen.dk/nyhed/34553/
Ud fra det, skal man tænke lidt over det, hvis man kan forhindre en 2 mio,
lystbåd i at drive ind på den svenske klippe kyst !
Så er det med at få fat i ejeren og forsikringen, i en fart, og lave en go
aftale

Eller man skal tænke over, hvad det koster, hvis man går tør for brændstof,
i en ugunstig situation.

Det udløser ingen bjærgeløn, hvis man reder personer !


"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i meddelelsen
news:pa9ob3dje9qvg5n9fsluqsmvultm3686cd@4ax.com...
> Foranlediget af en tråd i dykkergruppen tager jeg tråden op her
> www.dsrs.net Dansk Søredningsselskab er åbenbart en privat baseret
> "hjælpeorganisation" man kalder op hvis man kommer i ikke-livstruende
> havsnød.
> Er det hvad der findes på markedet? Så vidt jeg kan se tilbyder Falck
> kun assistance til båden, hvos den ligger i han - hvad nytter det når
> man får motorstop midt på Øresund? At ringe til SOK når man er løbet
> tør for benzin er lidt overkill og udløser formodentig en regning?
> Hvad gør I andre - ved grundstødning, ved motorhavari o.lign. som ikke
> er direkte livstruende?


Henning (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-08-07 09:55


>Eks. kan ses her http://borsen.dk/nyhed/34553/
>Ud fra det, skal man tænke lidt over det, hvis man kan forhindre en 2 mio,
>lystbåd i at drive ind på den svenske klippe kyst !
>Så er det med at få fat i ejeren og forsikringen, i en fart, og lave en go
>aftale

Minder om sagen for et par år siden, hvor to betjente eller var det
hjemmeværnsfolk bjærgede en båd i Helsingør-området(?) De fik
personligt bjærgeløn på trods af de "bare" passede deres arbejde.

Hundehandleren (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Hundehandleren


Dato : 14-08-07 17:28

Halløj,

Nu er der jo en stor forskel på om ban får bjerget en båd, eller modtager
hjælp.
Hvis man forlader båden, og andre bugserer den, har de explicit ret til
bjergeløn. Hvis man er på grund/mortorstop og beder om hjælp, skal der vist
nok udfærdiges en bjergekontrakt (det er der mange fiskere der har lavet
penge på - hvis der ikke er material eller liv på færde venter man til
der kommer en mindre grådig person forbi.

Man bør altid indgå en aftale om evt betaling inden man bliver bugseret

Der er noget om det her http://www.logir.fo/foldb/bek/1996/0000088.htm

Bent


"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:46c0f3c6$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Normalt, kan du bare ringe til alarmcentralen, så stiller de dig over til
> politiet, som sender den nærmeste bemandede hjemmeværnskutter.
>
> Vi mistede en gummibåd her på ferien. For at ingen skulle tro at der var
> sket en ulykke, ringede jeg til politiet, og sagde at jeg havde mistet
> den.
> Jeg havde egentlig ikke regnet med at høre mere til gummibåden, og jeg
> ringede kun for at der ikke skulle opstå en eftersøgning. Men der gik ca.
> 1 time, hvorefter der blev ringet tilbage, at en hjæmmeværnskutter havde
> observeret den på en strand, og at jeg kunne afhente gummibåden på
> positionen. Desværre var gummibåden der ikke, da jeg endelig fik fat i en
> bil der kunne køre mig derud, men det er jo en anden snak.
>
> Hvis man reder et fartøj og dets last, så er der internationale regler for
> hvad det skal udløse i bjergeløn.
> Det kan godt koste en del, hvis du får bjerget, f.eks. en dyr lystbåd.
>
> Så vidt jeg husker søloven ! Er bjærgeløn 10 % af værdierne. Som fordeles
> med 50% til skibet ( rederiet / ejeren), resten fordeles med 50 % til
> skibets fører, og resten til lige fordeling mellem resten af besætningen.
> Hele mandskabet har pligt til at deltage i bjergningen.
> Det er kun nødvendigt at der bliver bjerget, altså er det nok hvis man
> forhindrer et fartøj i at forlise. Man skal nødvendigvis ikke slæbe det
> til en bestemt havn, eller hvad der nu ellers kan opstå af særkrav. Kan
> man bare forhindre det i at forlise, er det nok. F.eks. hvis man stiller
> den fornødne pumpekapasitet til rådighed, slukker en brand, eller andet
> der vil forhindre fartøjet i at forlise.
> Man skal dog lige være klar over, at indgår man i en bjergning, så
> overtager man ansvaret, også for de skader man måtte påføre sit eget
> fartøj, herunder også ansvaret for besætningen. Det er uanset om man har
> aftalt bjærgeløn eller ej ! Så pas på med at være for flink, hvis man
> smadrer sin båd, ved at hjælpe en anden båd, så hæfter man selv for det !
>
> Eks. kan ses her http://borsen.dk/nyhed/34553/
> Ud fra det, skal man tænke lidt over det, hvis man kan forhindre en 2 mio,
> lystbåd i at drive ind på den svenske klippe kyst !
> Så er det med at få fat i ejeren og forsikringen, i en fart, og lave en go
> aftale
>
> Eller man skal tænke over, hvad det koster, hvis man går tør for
> brændstof, i en ugunstig situation.
>
> Det udløser ingen bjærgeløn, hvis man reder personer !
>
>
> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i meddelelsen
> news:pa9ob3dje9qvg5n9fsluqsmvultm3686cd@4ax.com...
>> Foranlediget af en tråd i dykkergruppen tager jeg tråden op her
>> www.dsrs.net Dansk Søredningsselskab er åbenbart en privat baseret
>> "hjælpeorganisation" man kalder op hvis man kommer i ikke-livstruende
>> havsnød.
>> Er det hvad der findes på markedet? Så vidt jeg kan se tilbyder Falck
>> kun assistance til båden, hvos den ligger i han - hvad nytter det når
>> man får motorstop midt på Øresund? At ringe til SOK når man er løbet
>> tør for benzin er lidt overkill og udløser formodentig en regning?
>> Hvad gør I andre - ved grundstødning, ved motorhavari o.lign. som ikke
>> er direkte livstruende?
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste