Vakuminjektion i glasfibermateriale
Fra : Preben

Dato : 23-07-07 20:32

Hej gruppe

Jeg har tænkt mig at forsøge mig med lidt vakuuminjektion af små emner,
og når der måske kommer mere tid, så i større emner. For måske til sidst
at lave et helt skrog.

Er der nogen der ved hvor stort et tryk der skal til? Jeg har set på
både dyre og billige vakumpumper og fælles for dem alle er at de ikke
yder et særlig stort arbejdstryk: -0.8 til -0.1 bar.

Er det nok?

Er der nogen der ved hvad materiale man kan lave "formen af"?

/ Preben

Fra : BoA

Dato : 26-07-07 21:22

Preben skrev:

> [...]
> både dyre og billige vakumpumper og fælles for dem alle er at de ikke
> yder et særlig stort arbejdstryk: -0.8 til -0.1 bar.

Husk lige, at det maximale vakum, som
kan laves overhovedet er -1 bar, da
atmosfæretrykket er 1 bar, og ingen
atmosfære altså dermed er -1 bar. Et
vakum på -0,8 bar er et ganske
respektabelt vakum !
Til perfektionisterne : ja, jeg ved godt
at der er lidt forskel om vi snakker om
1 bar eller en atm. eller ...osv.

BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-08-07 14:30

Hej Preben,

Inden du går i gang med den slags projekter så prøv at skaffe
dig noget litteratur om emnet.
Emnet er interessant men kræver en del viden og materialer,
hærdetider, opbygningen af vacuumområdet med ventillation,
opsamling af overskydende materiale, styring af vacuum og
hærdetemperatur, for at kunne udføre et tilfredsstillende
produkt.
Det er meget omstændligt at udføre en sådan proces på større
emner.

Mvh/Harding

Fra : torben@bergenhagen.d~

Dato : 14-08-07 08:57

On 23 Jul., 21:32, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:
> [...]
>
> Er det nok?
>
> Er der nogen der ved hvad materiale man kan lave "formen af"?

Prøf at kigge på http://www.fram.nl/. Det omhandler en amatør som er
ved at bygge en 39 fods trimeran vha. vacum infusion. Han sælger også
et "starter kit" som indeholder materialer, og instruktioner til
fremstilling af et fladt panel, men jeg synes det er dyrt i forhold
til hvad det indeholder. Han bruger et vacuum på 1 atmosfære, dvs
pumper helt lufttomt, og han nævner at han har kendskab til nogen som
bruger en pumpe fra et køleskab

/Torben