Man skal jo starte et sted ....
Hvad angår specs, så har garmin valgt at nedgradere de nye modeller på nogle
områder, hvor vi alle ville forvente at det gik fremad. Fx:
Kommunikation: Min 292'er kan kommunikere via NMEA0183, DGPS, WAAS, Egnos og
Garmins proprietære protokol. PÅ de nye modeller har garmin valgt at skære
alt væk med undtagelse af NMEA0183. Det er ganske vist det vigtigste, men
hvis man skal koble en pc'er til en garmin, så opdager man hurtigt, at skift
fra Garmins protokol til NMEA er et væsentligt tilbageskridt
Spænding: De gamle modeller kan køre ned til 8 volt. PÅ de nye modeller står
den allerede af ved 10 volt. I en snæver vending hvor man løber tør for
strøm, så er det pokkers at gps'en (og kompaslyset) ikke er det der holder
længst.
Data: De gamle modeller (292) kan lagre 3000 waypoint. I de nye har Garmin
valgt at nedgradere dette til 1500. Værre er nok at man på de tidligere
modeller kunne have 50 ruter. PÅ de nye har de kun tilladt 20 ruter. Og når
man så tager i betragtning at de også har fjernet muligheden for at reverse
en rute, så vil denne begrænsning være ekstra begrænsende. I dit tilfælde
kunne det jo være smart, hvis navigatorerne som standard havde de populære
ruter til svendborg sund, samsø, lillebælt osv, men med et max på 20
(divideret med 2 =10) ruter, så løber den ide hurtigt tør for plads.
Der er sikkert også andre steder de har nedgraderet kassens kapacitet. Det
synes jeg er pokkers ærgerligt i en verden hvor tingene ellers går den anden
vej. Jeg synes det er hyggeligt at min navigator nu står med en tracklog der
indeholder hele min sommerferie, så jeg kan printe et fint lille kort. I en
verden hvor 100 mbyte koster under 100 kr, hvorfor skulle man afskæres fra
det ?
Mht til placering er det lidt svært. Hvis du har den lille "dør-sprayhood"
på, så er det ekstra svært. Problemet med de nye kortplottere er også at de
kræver man skærer et uhyggeligt stort hul i båden. Nogle ide'er kunne være:
A: under "trinnet", da den er udsat for spark-risiko lige over trinnet. det
er dog et meget stort hul der skal laves og jeg mindes at skottet buer svagt
på det sted. B: Hvis du har bred sprayhood på den skal sidde i en bøjle, så
bliver der en plads under sprayhood'en på det lille stykke skot der er
øverst til højre og venstre for nedgangsdøren. C: på en plade der monteres
lige inden for hanskerummene. Evt. med et hængsel på, så den kan vippes ud.
D: på et hængselplade monteret lige inden for døren, så den kan klappes ud
og ses fra cockpittet.
Man skal dog nok tænke på at det skal være ekstra robust til en
udlejningsbåd.
Bjarke
"NG" <hvis_du_vil_maile_til_mig_saa_@spoerg_foerst.com> wrote in message
news:46a4e97a$0$2490$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:46a4de19$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hej Per,
>>
>> Der har været nogle diskussioner i den engelské gruppe gående på at
>> Garmin har fjernet nogle helt basale funktioner fra de nye modeller.
>> Yderligere har de "låst" køberne til kun at bruge de dyre G2 vision kort
>> der koster næsten lige så meget som dyret selv (lettere overdrivelse, men
>> ....)
>>
>> Hvis det var udlejning ville jeg I dine sko være mere interesseret i en
>> af de gamle modeller, fx den 292 jeg selv bruger. De kan nemlig køre med
>> de billigere søkort og du har muligheden for selv at brænde chip'ene. Det
>> betyder at en tabt chip koster dig 500,- kr istedet for 2500,-
>>
>> Jeg mener den skal være fast intalleret. Gps/plottere skal ikke have løse
>> ledninger. Så kan du istedet differentiere prisen på om de lejer den
>> "as-is" eller de får en kort chip med til den.
>>
>> Der er iøvrigt et godt tilbud på en 292'er i dba.dk lige nu.
>>
>> Bjarke
>
>
> God viden - takker! Kender du forskellen (bortset fra det med kortene -
> hvilket naturligvis også er væsentligt) mellem fx. 292 og GPSmap 420 -
> spec. kan jeg se hos Garmin - men måske har du stået og "leget" med
> 420´eren på en udstilling. Når du skriver chip mener du så et sd kort
> eller lignende ?
>
> Mht til montering så er jeg nok ikke helt klar på hvad jeg gør. Nu er du
> jo Maxi kender så - hvor ville du sætte den på en Maxi 77 ? Hvor skal
> "kortviseren" sidde ? hvor kunne gps antenne monteres (agterpulpit ?) ?
>
> - du kan godt se at jeg ved for lidt om det endnu ikke
>
> mvh
> Per
>