"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:469ab5e5$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg kommer op i vinden, men jeg kan ligesom ikke rigtigt fald videre over
>> i den anden side. Jeg beholder forsejlet i tidligere side og trækker det
>> først over når storsejlet får fat (som i let vind), men båden bakker bare
>> eller bliver stående 15-20gr fra vind og jeg er nødt til at falde af.
>> Problemet opstår især når jeg skal stagvende over mod bagbord, og her
>> skal det lige siges at min mast er skæv mod bagbord. Nu vil nogen sige :
>> "Har du prøvet mod styrbord", ja men ikke i hårdt vejr, da vinden oftest
>> er hård fra vest og mine sejlforhold (Augustenborg Fjord) gør at jeg ikke
>> har muligheden rundt om styrbord (jeg kommer inde fra fjorden)..
>> Jeg oplever dog i let vind at den er væstenlig nemmere at stagvende mod
>> styrbord end mod bagbord, er det det der er problemet og skal jeg ud (jeg
>> leder allerede) efter en "lige" mast ....
>
> Hvis din mast er bukket, så er det klart et problem, men hvis den bare
> står skævt så er det kun et spørgsmål om trim.
> Er masten bukket så er det ikke meget hjælp at hente, Du kan tage chancen
> og hoppe lidt på den så den retter sig lidt op.
Der er skæv - det er ikke trim... desværre. Den har (inden jeg købte den)
ligget på en trailer i en lystbådehavn. Traileren har en hævet holder til
masten som ligger ned ovr båden (så masten er hævet over biltaget, når
trailer med båd er spændt på). Masten ligger derfor lige i højde med at man
kan nå den med strakte arme når man står på tæer. Jeg er bange for at en ung
mand eller to har fornøjet sig ved at tage armbøjere i den og den derved at
blevet bøjet.
Jeg tør skisme ikke at prøve at bukke den tilbage til lige, så hellere leve
med en skæv mast til jeg finder anden.
> {cuttet en masse mastetrim forslag}
Gode trimtricks - det skal prøves....
>
> Det med at du bakker fok'en er 100% korrekt, men du skal også huske at det
> skal være bløde rorbevægelser, hiver du bare roret i borde så er det lige
> som at smide anker.
> For en Kat., de-accelerer lige så hurtig som den accelerer hvis man ikke
> laver "bløde" vendinger, det er på den måde man holder lidt fart i jollen.
Bløde bevægelser, jeg har nok været for vild med at ville stagvende. Men
bløde bevægelser. Den tager jeg med i våddragten på onsdag.
> Husk også at det gør en forskel hvor hårdt, fokke faldet er sat, sagt
> bomudhal og cunningham.
> Men det er jo alm. sejl trim.
Jeps
> Et andet punkt på en kat. er ror trim. Det er ret undervurderet når man
> ikke kapsejler, men det gør en verden til forskel at de står korrekt.
> De skal stritte ligemeget ind under skroget, og de skal ikke stå lige, som
> man skulle tro.
> De skal derimod have lidt toe-in, dvs spidse lidt ind.
> Og hvis de brummer helt vildt når det går stærkt, så slibes bagsiden flad
> og skarp.
Jeg har læst lidt om rortrim på Hobie University, men jeg har ikke fået dem
målt op endnu. Det er jo sjovere at sejle end måle (fnis)
Brummer, hmm, ja, men kun til en vis hastighed, så stopper de. De stopper
med at brumme (jeg kalder det synge) lige før skroget kommer ud af vandet -
det er en god rettesnor til "så nu kommer den"....
Men jeg vil vente med slibning osv til den kommer i "tørdok" (min garage)
til vinter. Den skal have en generel overhaling alligevel
> Jeg skal lige sige at i hårdt vejr, er der et stort sammen spil imellem,
> mastehældning og ror-toein.
> Find ballancen på vandet, så den er let luv-gerig.
> Hvis du føler at rorene låser når du sejler stærkt, så er det ofte
> indstillingen på hvormeget de stritter ind under skroget, der skal skrues
> lidt på, samt bagsiden der skal slibes en flade på, samt der måske er slup
> i dine ror.
Godt råd - taget ad notram.
> Men læs lidt mere om det på nettet, for det er en videnskab.
>
> Håber at jeg kunne hjælpe lidt
> -Leon
Masser af dejlig hjælp - den er printet og sat ind sammen med andre gode råd
i Hobiemappen. Så skal de jo bare læses og ikke mindst bruges - takker og
bukker.
/karsten