Tærezink på propeller aksel
Fra : Erik

Dato : 21-06-07 13:58

På min Starlett 29 med korsør skruetøj sidder der en tæreklods på
enden af akselen. Forleden da jeg var i vandet med dykkermaske
konstaterede jeg, at denne var helt væk, men at de andre klodser var
OK.
Jeg spurgte den tidligere ejer, om han havde observeret noget lignende
- at denne klods forsvinder meget hurtigere end de andre. Til det
svarede han bekræftende samt at han havde fornyet klodsen 2 gange om
året. Årsagen havde han dog aldrig kunnet blive klog på.

Er der nogen af de herrer og damer i dette forum, som har observeret
noget lignende og måske har et bud på hvad det er der spøger.

Mvh. Erik D

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-07 14:20

Hej Erik,

I B-31 Klubbens "Informationsforum for medlemmer" under
fanebladet "Teknisk nyt" er emnet blevet beskrevet.
Den sidste streng finder du under:
http://groups.msn.com/danskb31klub/teknisknyt.msnw?
action=get_message&mview=0&ID_Message=1026&LastModified=467562748
5374581768

Du må kun betragte anvisningerne som retningsgivende da det er
svært at rådgive specifikt, uden at have næsen direkte nede i
den enkelte båds installation.

Mvh/Harding

Fra : Niels & Astrid

Dato : 22-06-07 10:55

"Erik" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Erik. Jeg har sejlbåd med motor, og almindeligvis tærer næsten hele
zinkklodsen op på en sæson, monteret på skrueakslen. Sidste år malede jeg
så skruen med Bravo bundmaling, samme som til båden. Ved optagning ,
efterår , var zinkklodsen stadig halvt intakt. De elektriske forhold i og
omkring båden er såvidt jeg kan skønne uændrede. Igen iår er skruen så
malet, så må jeg se om det gentager sig med den ½ klods. jeg funderer på
om arealet af frit metal ( skruen ) kan have en indflydelse på feltet
omkring båden. mvh Niels F.