Hej Jan,
Undskyld jeg blander mig i din og Bjarkes meningsudveksling.
Der findes da folk som for mange år siden har taget et
duelighedsbevis og ikke siden brugt det. Det kan have været fra
den tid hvor man brugte ét- to og tre koste.
Når så interessen for igen at komme på vandet tager de igen
beviset for at blive opdateret. IALA systemet er blevet indført
o.s.v.
Det er da heller ikke ualmindeligt i arbejdslivet at man kommer
på supplerende kurser.
Nu lige den med piloterne, ja her stilles heldigvis så høje krav
til deres arbejde at de flere gange årligt er i simulatortræning
for at kunne udføre deres arbejde sikkerhedsmæssigt
tilfredsstillende.
Det koster selvfølgelig kassen at være på et så højt niveau.
Vi der kun sejler lystsejlads kan nok klare os på et noget
lavere niveau; men ukendskab udi de mest basale regler for det
at sejle i et urbaniseret samfund bør man nu kunne unddrage sig.
Hvis du har fulgt trådene vedr. elektronisk navigation, så har
jeg flere gange skrevet, at det som man har lært ved erhvervelse
af duelighedsbeviset eller anden navigationsuddannelse bør man
vedligeholde ved at anvende et navigationsprogram der er i stand
til at udnytte den lærdom man har fået.
Derudover findes der programmer til støtte for planlægning og
støtte under sejlads, de udfylder andre nyancer i spekteret for
at udføre en navigationsopgave bedst muligt.
Mvh/Harding
Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>Hov Bjarke, der står ingen steder i min
>skrift at det er let....
>
>Men hvorfor vil alle have at man skal
>have certifikat til alt?
>
>Jeg skriver ikke at sejlere er så pokkers
>dygtige, jeg skriver snarere at et
>certifikat netop ikke nødvendigvis = med dygtighed...
>
>Men godt... så lad os køre linen ud... og
>sige, skal det være rigtigt godt,
>så burde man skulle op til en prøve hvert
>andet år, som man skal når man
>flyver... ligesom det må være rimeligt at
>en gyldig lægeattest kræves....
>
at det så koster en bunke penge
>betyder mindre... bare vi højner
>sikkerheden som det kaldes... folk der
>har taget et bevis for år tilbage kan
>jo alligevel ikke huske særligt meget når
>det kommer til stykket...
>
>Mvh
>JR
>
>
>"Bjarke M. Christensen"
><bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>meddelelse
>news:467c36b7$0$21924$157c6196@dreader1.c
>ybercity.dk...
>> Jan, jeg er faktisk enig med dig, men
>>du kan også vende det om. Hvis
>> sejlere er så pokkers dygtige og prøven
>>er så nem som du beskriver;
>> hvorfor er der så så meget modvilje mod
>>det ?? Så er det da "piece of
>> cake"....
>>
>> En paranoid sjæl kunne fristes til at
>>mistænke kritikerne for at de måske
>> ikke tror på de kan består og dermed
>>argumentere imod ....
>>
>> Jeg synes at duelighedprøvet er så
>>basal, at alle sejlere burde tage den.
>>
>> Bjarke
>>
>> "Jan Rasmussen"
>><jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
>> news:467bd255$0$4162$d40e179e@nntp02.dk .telia.net...
>>> Hej Harding
>>>
>>> Jeg synes du sætter = tegn ved at folk
>>>uden bevis ikke har forstand på
>>> gældende regler...
>>> Sådan behøver det absolut ikke at
>>>forholde sig, mange sætter sig ind i de
>>> regler der er relevante....
>>>
>>> For at blive i din termonologi, så er
>>>belister dygtige bare fordi de har
>>> kørekort, sådan forholder
>>>virkeligheden sig jo ikke...
>>> og stiller man belister trafik
>>>tekniske spørgsmål vil mange ikke kunne
>>> svare, ligesom mange vil falde i ved
>>>spørgsmål om tavler og signaler.
>>> prøv f.eks. at spørge nogle i din
>>>omgangskreds om betydningen af et
>>> "repetitions signal" og hør de
>>>forskellige forklaringer
>>>
>>> Så et certifikat i sig selv er ingen
>>>garanti for at regler og godt
>>> sømandsskab udøves.
>>>
>>> Iøvrigt blev jeg meget skuffet da jeg
>>>tog mit duelighedsbevis idet nogle
>>> fik lov at gå ud at læse lidt mere på
>>>lektien under prøven
>>> hvilket medførte at 100% bestod... Jeg
>>>var nok lidt bitter over at møde
>>> velforberedt op til en prøve for så at
>>>opleve denne praksis.
>>>
>>> At du synes min argumentation er
>>>barnlig har jeg ingen problemer med...
>>>
>>> Men jeg ved at du er en mand der
>>>fordyber sig i en givet
>>>problemstilling,
>>> hvilket jeg sætter pris på og
>>>værdsætter... jeg gør det også selv...
>>> men forsøger at komme ihu at ikke alle
>>>er som jeg... og vælger at sige
>>> der også skal være plads til dem...
>>>
>>> Ens for os alle er dog, at søvejs
>>>reglerne skal udøves uanset om man har
>>> certifikat eller ej... det gode er så,
>>>at det er op til den enkelte
>>> person hvorledes
>>> han eller hun vil tilegne sig denne viden!!!
>>>
>>> Mvh
>>> JR