Hej Carl,
Når jeg sejlede alene, havde jeg et lille "snoretræk" fra agterklamperne til
rorpinden, så jeg lige kunne klø mig på næsen - eller hvad jeg lige kunne
klare i en håndevending(!) ... ellers: Ned med forsejlet og båden i vinden
og lade storen blafre med "stort slæk" i skødet ...
Hvad jeg gjorde med søgelænderet kan jeg ikke helt huske, men jeg ved, at
jeg i en anden situation har "trukket" den øverste line nedad, så foresejlet
ikke gnavede på øverste line. Med en lille fyr, som du tidligere har nævnt,
tror jeg ikke, jeg ville fjerne det helt ... Vi havde i mange år net langs
søgelænderet og med børnebørn er vi ved at være klar til det igen ...
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Carl Dragert" <carl.dragert@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181728827.632843.315430@i38g2000prf.googlegroups.com...
On 12 Jun., 21:26, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Du peger på problemet med denne bådtype. Kølen er - af gode grunde -
> lang og smal, da den jo kan "hales" op, så båden stikker mindre en ½
> meter. Men det "koster" ... primært i stabilitet og balance og båden er
> efter min mening mere en levende jolle end en kølbåd ... Det koster også
> lidt på højden på krydset. Jeg husker, at wiren, der holder kølen ved
> visse krængninger og kølvinkler gav sig til at "synge med" ...
>
> Personligt ville jeg ikke slippe rorpinden i ét sekund på nogen kurs.
> Med kølen helt nede, er der en vis stabilitet (sideværts), men du skal
> bruge dig selv som ballast i frisk vind og den kan kæntre, hvis du
> f.eks. går ned i læ side i et pust ... Så lad være med at "lege
> kølbåd" - det er det ikke i den forstand, at der skal rigtigt meget til,
> før de fleste kølbåde af dem vi kender, "vælter" ... Det går noget
> hurtigere i en Capri ... Du kan evt. prøve at trimme den ved at sætte
> masten mere frem, hvis båden er for luvgerrig på krydset ...
>
> Hvor meget den kan klare, kan jeg ikke huske, men jeg har været rundt i
> min nogle gange - den ene gang med spiler ... På lænsende kurser halede
> vi som regel kølen en del op. Det hjalp lidt på såvel fart som balance,
> men dit ønske om at kunne slippe rorpinden, gå ned og "stoppe dig en
> pibe tobak, lave kaffe og smøre en ostemad" osv. kan du - i denne
> bådtype - glemme alt om ... Det er en (ikke meget stærkt eller robust
> bygget) sejlbåd med sænkekøl og kahyt og overnatningsmulighed - og
> sejler - og skal sejles - som en større jolle, ikke som en kølbåd ...
> Sænkekøl er et kompromis ... Hvis du skal have en båd liggende på 1 m
> vand kan man vel finde en kølbåd, hvis det er det du foretrækker ... jeg
> havde ikke valget, da jeg indimellem blev tvunget til at flytte min båd
> på land dengang ... Så jeg skulle nok ikke have brugt ordet "kølbåd" i
> mit første svar - selvom jeg bevidst satte det i anførselstegn. Det kan
> misforstås. Sorry.
>
> Senere både har alle været med fast køl, først lidt lange og brede,
> senere kortere, dybere og smallere ... så nu ligner vores seneste båd en
> "Capri 34" med fast finnekøl og lidt mere komfort ... well - meget mere
> komfort for at være ærlig ...
>
> --
> Flemming Torp
Tak for dine svar.
Jeg er som sagt nybegynder og sejler med skolebåden en gang om ugen.
jeg vil bruge min egen til at træne nogle timer om dagen, når jeg har
tid og vejret spiller. Det med at slippe rorpinden, er hvis jeg lige
skal have fat i en trøje o.lign., eller hvis et skøde driller og
kræver to hænder, jeg har også været ude for at skulle til masten
fordi forsejlet hænger fast ved kryds - ostemad eller kaffe venter jeg
med til jeg kommer hjem
Båden er forsynet med søgelænder, som jeg overvejer at afmontere, da
det er i vejen for forsejlet - nogen meninger om det?
Jeg vil prøve at flytte masten mere frem, og ellers tænke på
'jollesejlads' som du udtrykker det. Jeg havde faktisk overvejet at
købe en jolle, men faldt for Capri'en. Den overholder også de to
betingelser for at få bådplads (max. 1m dybgang og 2,1m bred), jeg
havde også Junker 22 og Carina 22 i overvejelse, med syntes at de var
mere til tursejlads og mindre til leg.
/Carl Dragert