I min båd kommer der en del vand ind via den indvendige side af mast og
hulkehl, og det løber direkte i "sumpen", som max er på 1 liter ... når
vandet når op over en vis grænse går lænsepumen igang, og så er sumpen
tæt på at være tom igen ... medmindre, altså ... Endnu har det fungeret
....
Hvis det skal gå lidt kvikt med at undersøge om det er salt- eller
ferskvand: Tag en glaskolbe og varm over gassen med lidt af vandet ...
men det kan jo også være en blanding ... af mange ting ...!
Men en tunge i en smule vand er altså en hurtig og nem metode - og giver
en god undskyldning for at skylle grundigt efter med et ædlere produkt
....
... umiddelbart efter!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:466dc4e1$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> jan krogh (slet IMAYB) wrote:
>> -- Hejsa mon ikke der er en som har et fif hvorledes jeg kan
>> kontrollere om sumpens vand er kondensvand eller værre saltvand, det
>> variere en del men ingen synlige vandindtrængen , kan båden afgive
>> meget kondens ?.
>
> Kondens opstår som følge af temperaturforskelle mellem indersiden og
> ydersiden af et dårligt isolerende materiale og specielt når
> luftfugtigheden er meget høj. Der vil dannes kondens på den varme
> side. Så hvis vandet har været meget kold og båden meget varm, vil der
> uundgåeligt opstå kondens - og især hvis der opholder sig personer i
> båden.
>
> Sumpens vand kan jo bestå af mange ting - olie, saltvand, kondens og
> det der er værre. Hvis ikke der er olie i, kan du umiddelbart tage
> noget af vandet og putte op i en sort spand og lade den stå i solen.
> Hvis der er saltkrystaller tilbage i spanden når alt vandet er
> fordampet, så er det saltvand. Batterisyre, fra en tiltet akku, vil
> også ligne saltkrystaller, men ved at berøre et af dem, kan man
> hurtigt konstatere om det er syre eller salt.
> Hvis der er olie iblandet, skal du bruge en slange til at suge noget
> af vandet op der ligger under olien.
>
> - Lars