Det er ikke noget der ikke kan klares enten midlertidigt med lidt primer
eller mere permanent ved hjælp af metoden beskrevet på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm
Det er dejligt at købe en båd uden dette problem, men der er større risici
du hellere skal vende dit blik imod.
Bjarke
"Morten Hindsholm" <morten@hindsholm.dk> wrote in message
news:ubqfqrh9w.fsf@hindsholm.dk...
> HH <hhmcsv@gmail.com> writes:
>> Hej,
>> Jeg havde sådan en Solus24 (nr. 131) fra 1978 til 1983. Vi havde gode
>> erfaringer med båden, fra uklar hukommelse følgende:
>>
>> - glasfiberarbejdet er af en meget god kvalitet.
>> - apteringen er noget spinkel og var nogle steder ikke glasset godt
>> nok fast til skroget. Nogle både er solgt til selvaptering, det kan
>> være både bedre eller dårligere end værftsudgaven.
>> - rorstammen løber i et rør der er glasset fast i skroget. På vores
>> båd var det desværre for kort, sådan at i hårdt vejr kom der (meget)
>> vand ind i båden. Løsningen er enkel: et stykke plasticslange med et
>> spændebånd til forlængelse af røret så højt som muligt. Men det skal
>> laves på land!
>
> Det lyder som om det bør undersøges nærmere!
>
>> - er en fantastisk hårdvejrssejler.
>> - rust på jernkølen er som for alle andre jernkøle et problem.
>
> Hvor stort et problem er det, når kølen ser ud som på billedet her:
>
http://hindsholm.dk/morten/rust.jpg
>
> Jeg har set en tidligere (meget lang) tråd her i gruppen om behandling af
> rust
> på jernkøle, men det stod ikke helt klart, hvad behandlingen var. Er det
> noget
> med at slibe ind til blankt jern og så behandle med epoxy og mange lag
> primer?
>
> Og skal det være hele kølen, eller kan man nøjes med at tage de steder,
> hvor
> der er rust?
>
> Tak for svarene!
>
> --
> /\/\orten