Bruce kopier ruster
Fra : Per Christiansen

Dato : 28-05-07 09:16

Til dem der tænker på at købe sådan et pænt rustfrit ankre.

De ruster i pletter, min båd har nu været i vandet i to uger
og der har været ret meget vind så båden og ankret har fået saltvands
sprøjt.

Så hvis man godt kan lide at pudse og polere sit ankre
for rust så skal man bare købe et Bruce kopi plov ankre.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 28-05-07 18:46

HVor har du købt det og hvad er mærket ?? Jeg har bemærket mig at der findes
i hvert fald to-tre forskellige fabrikater ....

Bjarke

Fra : Per Christiansen

Dato : 28-05-07 19:22

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:465b1568$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> HVor har du købt det og hvad er mærket ?? Jeg har bemærket mig at der
> findes i hvert fald to-tre forskellige fabrikater ....
>
> Bjarke
>

> "Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message

Det er købt i holbæk bådcenter jeg ved ikke hvad det er for et mærke.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 28-05-07 20:25

Kunne du lokkes til at checke det (se på det?).

Jeg har foreløbig stødt på:

RF kopi af Bruce-ankret. Set hos netbaad.com
M-anker. Set fx hos shipshop.dk og svb.de
Breeze: Set fx hos Hjertmans
FORCE: Hos min lokale (Tempo)

Alle rustfrie brucekopier

Holbæk bådcenter skriver desværre ikke hvilket de handler med.

Det ville jo være super om vi kunne udbrede kendskabet til de eller dem der
ikke er i orden. OG (lidt egositisk) så skal jeg selv købe inden for de
næste par uger.

Måske andre har erfaringer med den nævnte ankre ??

Fra : Per Christiansen

Dato : 29-05-07 18:04

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:465b2ca6$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> de næste par uger.
>
> Måske andre har erfaringer med den nævnte ankre ??

Det kikker jeg lige på.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-05-07 20:54

Hej Per,

Jamen sådant et pænt rustfrit anker, det vil da ruste om det på
noget tidspunkt har været i forbindelse med alm. jern.
Skal rusten fjernes så skal der slibes og poleres som jeg
tidligere har nævnt i strengen: Svejsning i fustfast.

"Fejlen" kan man ikke entydigt lægge fabrikanten til last, det
kan lige så godt være transport og senere opbevaring der ikke
har været i orden.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 28-05-07 21:44

Ku man indflette en betragtning / et spørgsmål omkring rustfri, - især
når Bjarke nu står foran et valg?!:

De rustfri kopier ser flotte ud (nabobåden har eet), men kan det ikke
tænkes at de holder dårligere ?? - bortset fra at Bruce selvfølgelig
påstår at kun de originale duer!

Harding m.fl. har jo netop tidligere fremhævet at een af de vigtigste
kvaliteter ved feks. rustfri ankerkæde er, at det glider langt lettere
og at bundmateriale ikke hænger fast på kæden.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved,
med 10kg Bruce + udelukkende galv. kæde foran,
og Fortress FX16 + Ankrolina blytov agter,
- og en 15kg paraply + kæde/tov stuvet som nød.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-05-07 07:47

Hej Søren,

Ja der kan nok komme nogle betragtninger op omkring ankre.

De rustfrie ankre hører næsten til i pengeboksen når båden
ligger i havn.

Det er dejligt og behageligt at den rustfrie kæde ikke trækker
mudder med op.

M.h.t. ankeret så er der udtaget patent på flere ankre og den
beskrivelse der stor i patentet, kan ikke lige efterabes. Derfor
vil kopierne have andre karakteristika. Kopiernes funktion er
nok ikke bedre end originalernes funktion.
Afhængig af hvor godt og omfattende patentet er beskrevet kan
kopiproducenterne udnytte de evt. huller der er i patentet.
Det kan f.eks. dreje sig om arealstørrelse, tandform, vinkel på
angrebet, vægtfordeling, vægt, evnen til at grave sig ned i
forskellige bundforhold og nedgravningslængden, materialevalg-
og styrke o.s.v.
Rent umiddelbart vil jeg tro at de patenterede ankre er
frembragt efter en del forsøg og beregninger og der er opnået en
sådan konstruktions kvalitet at omkostningerne ved at patentere
dem er berettiget og omkostningerne givet godt ud.
Plovankeret f.eks er sænksmedet og det giver en helt anden
styrke en et tilsvarende plovanker lavet af plade med en
tilfældig klump materiale i spidsen som vægt.

Jeg har selv lavet en kopi af mit plovanker i rustfri materiale
hvor alle mål og vinkler m.m. er kopieret.
Resultat: Det virker ikke.... det gør det originale anker.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 29-05-07 17:45

Men patenter løber jo ud ...

Jeg er helt enig i at ankre er en fin kunst. Jeg har imidlertid haft en
Bruce kopi (fik desværre ikke noteret fabrikatet) og et originalt Bruce og
de holdt nøjagtigt lige godt.

Kunsten er vel at finde de (få?) der har haft held med at kopiere ankrene så
de er båd effektive og i en god kvalitet. Og den slags erfaringsudveksling
er denne gruppe jo glimrende til ...

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet TTCIW)" <harding@TTCIWlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11804215540.0952193340033922@dtext.news.tele.dk...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-05-07 22:29

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hvis man godt kan lide at pudse og polere sit ankre
> for rust så skal man bare købe et Bruce kopi plov ankre.

Hej

Det behøver ikke at være ankeret der er noget galt med, hvis der har været
jern i nærheden vil det smidte af på det "rustfrie" stål, således at det
"ruster", men der er kun i overfladen og burde kunne poleres væk.
Vær obs. på at noget sandpapir og også noget smergellærred kan indeholde
rester af jernpartikler, ikke meget, men nok til at det blanke rustfrie stål
"ruster".

Hvem har ikke ladet en våd støbejernsgryde stå i den rustfrie køkkenvask
natten over, det gør man kun en gang

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-06-07 18:55

Jeg har en brucekopi i galvaniseret stål. Det ser måske ikke så flot ud, men
det ruster ikke, og det holder lige så godt som originalen (som jeg har haft
på en tidligere båd). Prisen er kun ca. en trediedel. Fabrikat ukendt,
indkøbt i Fiskernes Indkøbscentral AFI, Århus Fiskerihavn.

VH
Mads