Thomas <feeling@home.now> skrev i en
news:3b44740a$0$371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> ..................hvad der giver bundtræk og ikke gør.
> Har da teorier, men heller ikke andet: En maskine med et givent
> udstødningsrør, skal op på 7000 omdrejninger for at røret yder den
optimale
> modstand, hvor andre skal endnu højere op for at få modstanden da
deres
> rør er frie for mere gennemløb,
> For det første.. er det korrekt?
Delvist; men tuningsgraden ligger ikke alene i udstødningen, og
ligesåvel som et åbent udstødning kræver en opdysning af karburatorerne
for udnyttelse af den større gennemgang, så får man intet andet en
manglende omdrejninger ud af at proppe udstødningen til.
> for det andet:
> vil man så bare kunne smide en prop i røret og opnå bedre træk ved
> lave omdrejningstal og til gengæld kvæle motoren lidt ved høje
> omdrejninger?
Knasternes "timing" er ligeså væsentlig: Med knaster der åbner senere og
lukker tidligere, således at det såkaldte "overlap" (hvor begge ventiler
er åbne samtidig!) formindskes - Og dermed også "gennemtrækket" fra
ventil til
ventil ved lavere omdrejninger!
Man kan derfor godt tale om at proppen flyttes op i
topstykket/knastakslerne!
I Tyskland har man en række HK-klasser der er skabt af
forsikringsselskaberne, hvorfor at det dér er meget brugt at drosle
motorcykler "én klasse ned".
For nogle år siden havde bladet: MOTORRAD, fat i de forskellige
importørers metoder til drosling til den populære 27 Hk's-klasse:
Mange havde regulære droslinger med en "svagere" knastaksel, imens andre
blot havde et anslag så gasspjældet ikke kunne åbnes højere end
nødvendigt for ydelsen. Andre og mere primitive (= økonomi!) droslinger
var netop "propper" á store skiver med små huller enten i forrøret eller
indsugningen (á en dansk knallert-plombe!)
Testen viste helt klart at "af-propning" og gasspjældsstop gav den
ringeste drosling fordi at man derved såvel kappede toppen af ydelsen
som drejningsmomentet og derfor ikke vandt synderligt med kraft i det
tilbageblevne område - "Af-propning" gav ydermere et generelt forhøjet
brændstofforbrug!
I modsætning hertil gav drosling (HK!!) v.h.a. knastakslens udlægning,
ofte samme (eller en smule større) drejningsmoment som originalt; men
ved et (behageligt) lavere omdrejningstal, hvor motoren også "levede".
At skulle mangle omdrejningsvillighed er ikke et større savn på baggrund
heraf!
> anden ting er.. når benzinen antændes, så sker der naturligvis en
> trykstigning og stemplet skuppes udaf hvorved der laves træk, men på
> dette tidspunkt i motorens cyklus er der da ikke åbent til
udstødningen,
> vel?
> Ventilerne er vel lukket indtil stemplet skal indad igen og gasserne
> skal smides ud..
Nej!
begrundet i førnævnte forekomst af "overlapning"
[snip ind]
> Jeg er jo ikke den store mekanikolog, så jeg er begyndt at undre mig
[snip ud]
Keep on wondering!
Dét er (motor)vejen til større viden
--
Armand.