Hejsa
Jeg fornemmer at din olietryksmåler er elektrisk med giver!
I så fald er det mest sansynligt at giveren er defekt. Mål trykket med et
mekanisk instrument, hvis ok, ny giver.
Det er korrekt at der sidder en overtryksventil i smøresystemet, men
sjældent de giver problemer.
venlig hilsen Lars
"hem" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
news:464f529a$0$45108$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Skulle der være en der kan komme med et kvalificeret bud på følgende
> "underlighed"
> Min bådmotor, en Ford 2712 E 80 HK diesel maskine, fik idag en trykkende
> fejl
> Når den går i tomgang, ca 750 rpm, er olietrykket iorden, øger jeg
> omdrejningerne forbliver det fint, ca. 5 bar, indtil den når 1100 rpm. Så
> kommer der tryk på, olietrykmåleren, der går til 7,5 bar går helt i bund.
> Olie & filter er skiftet for 5 driftstimer siden, og med tanke på en evt.
> blokering/fejl i det nye filter, blev det skiftet igen idag, uden held.
> I området mellem 1000 og 1100 rpm står viseren på trykmåleren og svinger
> helt vildt mellem fuldt udslag og 5 bar, men såvidt jeg kan høre, ikke i
> takt med omdrejningerne.
> Olien er fin lys (frisk) og uden spor af vand etc. Udstødningen er som den
> plejer at være, motoren ryster ikke mere end den plejer at gøre eller går
> "hårdt".
> Der var en på havnen som foreslog at skifte trykføleren, men vil en defekt
> giver udvise sådan en fejl?
> Et andet foreslag var at der ved filteret sidder en fjerderbelastet ventil
> (sikkert inde i oliepumpehuset) som skal åbne hvis trykket bliver for
> stort (og åbenbart ikke gør det), kan det være tilfældet?
> Jeg har prøvet at give god gas (2200 rpm som er næsten max. rpm) uden at
> det ændrede noget, men jeg er jo temmelig usikker på om der er en "klump"
> et sted i tryksmøringen som derved forhindrer god smøring, hvorfor jeg
> helst ikke vil eksperimenterer for meget.
>
> mvh
> HenningM (hem(at)moonsitedotdk)
>
>