|
 | Gode råd om en Vespa Fra : SUNE & TRINE HESSELG~ |
Dato : 04-07-01 22:04 |
|
Hej
Jeg har kig på en scooter, Vespa 125, fra1959 og er brændt lidt varm på den.
Den er nyrenoveret, hvilket vil sige at der er lave rustarbejde på den, så
den burde være fri for rust, den er nylakeret og i mortoren er lejerne
blevet skiftet. Men jeg har ikke rigtig forstand på så gamle maskiner, så
jeg håber nogle kan hjælpe mig med følgende spørgsmål.
Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af sådan en maskine, specielt med
henblik på at jeg skal have den igennem syn.
Kan jeg forvente at der stort set ikke er bremsekraft i forbremsen og at
bagbremsen er den primære bremse.
Hvorledes er den at køre på, når man er to på den (stabiliteten)
Er den kompliceret at reparere
Hvilket prisleje ligger disse maskiner i når man køber hos private
Alle gode råd er meget velkomne
På forhånd tak og go' sommer til alle
Sune
| |
Poul B-H (04-07-2001)
 | Kommentar Fra : Poul B-H |
Dato : 04-07-01 22:31 |
|
"SUNE & TRINE HESSELGAARD-A. & H. PEDERSEN" <suneha@get2net.dk> wrote in
message news:bxL07.496$hP2.17874@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg har kig på en scooter, Vespa 125, fra1959 og er brændt lidt varm på
den.
> Den er nyrenoveret, hvilket vil sige at der er lave rustarbejde på den, så
> den burde være fri for rust, den er nylakeret og i mortoren er lejerne
> blevet skiftet. Men jeg har ikke rigtig forstand på så gamle maskiner, så
> jeg håber nogle kan hjælpe mig med følgende spørgsmål.
>
> Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af sådan en maskine, specielt med
> henblik på at jeg skal have den igennem syn.
Som på alle andre tohjulere, checker de hovedsageligt:
dæk
bremser
lys
slør i kronrør og hjul
røg og støj
>
> Kan jeg forvente at der stort set ikke er bremsekraft i forbremsen og at
> bagbremsen er den primære bremse.
på en tohjuler er forbremsen altid den primære, men det kommer ikke til at
gå så hurtigt anyway på en 125 Vespa
> Hvorledes er den at køre på, når man er to på den (stabiliteten)
stabiliteten på en scooter er altid dårlig, både med en og to, idet hjulene
er meget små (lille gyro virkning) og den er vindfølsom p.g.a. karosseriet.
Man mangler også noget imellem benene ved undvigelsesmanøvrer og lignende.
125'eren er laaaaaangsom , specielt i modvind. Der var også en 175'er tror
jeg.
Men rigtig sød og tresser en den jo. Skal i også have Mods tøj og frisurer
så ?
--
Poul B-H
MC21 NSR250SE
MC21 NSR250SP
"Smoking Is Good For Your Health"
| |
Daniel Nielsen (04-07-2001)
 | Kommentar Fra : Daniel Nielsen |
Dato : 04-07-01 22:31 |
|
så skal man lige huske den skæve vægt fordelin på Vespaer....jeg ville til
enhvar tid foretrække en tysk scooter over en Vespa....prøv at kiggge på
f.eks Diana Dürkopp, Heinkel Tourist eller NSU Prima (med el-start...wohoo)
alle sammen store flotte scootere (fysiskt set en smule større end en
Vespa...og bedre vægtfordeling...og bedre ved kørsel med passager)
MVH
Daniel
| |
|
|