Hvilken olieblanding
Fra : Søren

Dato : 27-04-07 20:27

Hejsa

Jeg har fået en ældre Mercury påhængsmotor. Nu er spørgsmålet bare hvilket
blandings forhold skal den have? Det er en 20 hestes fra starten af 70'rne.

Nogen der har et bud?

/Søren

Fra : ena

Dato : 27-04-07 20:53

2%

Fra : Søren

Dato : 28-04-07 07:22

Tak

Fra : Henning

Dato : 28-04-07 08:06

On Fri, 27 Apr 2007 21:52:54 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:

>2%

.... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
2-takts motorer jeg har kigget på

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-07 16:02

Henning wrote:

> ... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
> 2-takts motorer jeg har kigget på

Og det har jeg så aldrig set på dem jeg har rodet med (suzuki, mercury).
Det er muligvis fråds, men jeg ville holde mig til 2%

- Lars

Fra : Per

Dato : 28-04-07 17:14

Henning wrote:

> ... om vinteren, 1% om sommeren. Det plejer at være standard i de
> 2-takts motorer jeg har kigget på

1 % hmmm !

Jeg har aldrig hørt om 2-taktere, der skulle have mindre end 2% blanding -
er det specielt for bådmotorer ?

Motorcykler, knallerter, generatorer mv. skal alle have min 2% blanding.

Jeg mener endda, at i gamle dage, da jeg kørte knallert, var der ofte 4%
blanding på tankstationerne.

Hvorfor kun 1 % til en bådmotor - den lever da i et "barskt" miljø ??

Mvh. Per

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-04-07 17:19

> Hvorfor kun 1 % til en bådmotor - den lever da i et "barskt" miljø ??

Har eller aldrig hørt om andet end 2%.. og joo man kan stadig vælge 2 eller
4 % på tanken

-Leon

Fra : TOSB

Dato : 28-04-07 20:43

Leon Hulstroem wrote:

> Har eller aldrig hørt om andet end 2%.. og joo man kan stadig vælge 2
> eller 4 % på tanken
>
> -Leon

Har jeg brugt for mange penge, når jeg har valgt specialolie til outboard
motorer. Det er vel ikke godt nok at vælge færdigblandet på tanken?
Så vidt jeg har forstået det, så skal der en speciel olie til, når det
gælder påhængsmotorer - eller tager jeg fejl?

mvh
Torben

Fra : Boje

Dato : 29-04-07 13:24

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så vidt jeg har forstået det, så skal der en speciel olie til, når det
> gælder påhængsmotorer - eller tager jeg fejl?

Hej.

Nej, det har du ikke. Man bør nemlig ikke hælde knallertbenzin på en
påhængsmotor eller omvendt, da knallerten er luftkølet og dermed arbejder
ved en væsentlig højere temperatur.

I øvrigt er blandingsforholdet 2% til en Mercury fra 70'erne.

Mvh
Boje

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 28-04-07 17:28

> 1 % hmmm !
>
> Jeg har aldrig hørt om 2-taktere, der skulle have mindre end 2% blanding -
> er det specielt for bådmotorer ?

Alle nyere yamahaer skal kun have 1% - (vedligeholder selv ca. 12 stk.)

Mvh,

Martin Rise Christensen
www.houmi.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-04-07 15:22

On 29 Apr., 14:23, "Boje" <b...@get2net.dk> wrote:
> Nej, det har du ikke. Man bør nemlig ikke hælde knallertbenzin på en
> påhængsmotor eller omvendt, da knallerten er luftkølet og dermed arbejder
> ved en væsentlig højere temperatur.

Hvilken indflydelse har det på hvilken benzin/olie du hælder på?

Mvh
Jonas

Fra : Boje

Dato : 30-04-07 22:53

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved en væsentlig højere temperatur.

Hvilken indflydelse har det på hvilken benzin/olie du hælder på?

Det betyder intet for benzinen, men olien er kritisk. Vandkølede motorer
smører ikke ordentligt, hvis olien er beregnet til en meget varmere
driftstemperatur. Omvendt vil Outboardolien kokse, hvis den bruges i en
luftkølet knallertmotor.

Mvh
Boje

Fra : Niels & Astrid

Dato : 29-04-07 21:14

Fra : ena

Dato : 30-04-07 19:01

Om olien skal det nævnes at det bør være " koldolie ", dvs. at

Koldolie har jeg aldrig hørt om før - det det skal være er en totaktsolie
med TC-W godkendelse - se på flasken (Two Stroke Watercooled) TC-W olien kan
så hedde TC-W 1 eller TC-W 2 osv alt efter hvor god den er - alle de nævnte
olier kan bruges på din motor da den er lavet før olierne blev så fine.

Fra : Niels & Astrid

Dato : 30-04-07 20:24

Fra : ena

Dato : 01-05-07 17:09

Jeg er aldrig stødt på begrebet - og det står ikke i specifikationerne for 2
taktsolier - der hedder det TC-W hvis det er til en vandkølet motor til
luftkølede hedder standarden API TC