Olie udslip volvo penta
Fra : Torben - Sirius

Dato : 23-04-07 07:42

Hej Alle

Jeg har lige købt en Polaris Drabant, i den ligger der en Volvo Penta 2001
fra 1986. Da vi sejlede båden hjem i lørdags opdagede vi at der løb olie ud
i bunden af båden, altså fra motoren, ikke ret meget, men nok ti at det
kunne ses sådan noget som et lille fingerbøl i timen, hvor skal jeg kigge
efter læk, er det noget jeg skal gå i panik over.Eller bare holde ekstra øje
med og have olikanden klar. ??

M.V.H.
Torben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b. p.

Dato : 23-04-07 09:22

Er det motorolie eller dieselolie? Hvis det er dieselolie er det IMO
nødvendigt at finde lækken hurtigt, for der er kraftigt tryk på
indsprøjtningen, og det er uheldigt med en læk, - er det motorolie kan det
jo være en pakning der er en smule utæt, som regel er det harmløst. Men det
er da rigtig rart at vide hvor det kommer fra, så man kan holde øje med om
det bliver værre.
Prøv så vidt muligt at undgå at undgå at bundvandspumpen får fat i olien og
pumper det ud i vandet udenfor båden, - det kan give nogle forfærdelige
ekstraudgifter hvis nogen ser det. (Bøder, oprensning osv.)

/Claus

Fra : Torben - Sirius

Dato : 23-04-07 09:27

Hej Ole
Jeg tror at det er smøreolien, den er sort

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 23-04-07 10:26

On 23 Apr., 10:27, "Torben - Sirius" <tgb...@it.dk> wrote:
> Hej Ole
> Jeg tror at det er smøreolien, den er sort

> Den har indtil videre sparet mig for at få 537 spam-mails
> Hent en gratis SPAMfighter her.

Hej Torben,

Jeg gætter på at det kommer fra oliefiltrets pakning, stram det en
kvart omgang eller skift det. Husk at smøre gummipakningen med en
finger med olie inden montagen, så kan det strammes tæt med håndkraft.

Hans-Henrik

Fra : Bjarke

Dato : 23-04-07 14:28

On 23 Apr., 11:25, hhm...@gmail.com wrote:
snip

> [...]
> finger med olie inden montagen, så kan det strammes tæt med håndkraft.
>
> Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -

- det kan også sagtens være fra den o-ring der sidder om akslen bag
svinghjulet. Den bliver utæt efter ca 10 års normal drift. Tør motoren
*helt* af og kør med den et stykke tid. så kan du se hvor det kommer
fra.

Lyder kedeligt, men det er alligevel god praksis at sørge for god
hygiejne i motorrummet.

Bjarke

Fra : Henning

Dato : 23-04-07 16:04

On Mon, 23 Apr 2007 08:41:57 +0200, "Torben - Sirius" <tgbank@it.dk>
wrote:

> [...]
>efter læk, er det noget jeg skal gå i panik over.Eller bare holde ekstra øje

Har motoren ligget stillet meget længe? Det kan være en pakning der
lækker lidt til olien tætnet den igen.

Fra : ThomasB

Dato : 23-04-07 20:15

"Torben - Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter læk, er det noget jeg skal gå i panik over.Eller bare holde ekstra

Jeg ville henvende mig til den tidl. ejer og bede ham udbedre fejlen for
egen regning.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 23-04-07 21:42

>hvor skal jeg kigge efter læk, er det noget jeg skal gå i panik over.Eller
>bare holde ekstra øje
> med og have olikanden klar. ??

Oliespild dur bare ikke, fejlen skal findes. Det behøver ikke være nogen
voldsom fejl, men der er jo muligheder nok.

kik og føl efter hvor det kommer fra, der hænger altid en dråbe der fra hvor
den drypper. Det glidespor spores så...

Det kan være bundkar/aftapningskrue, oliefilter, dieselpumpen (hvis det er
den type hvor der skal påfyldes olie), ventildæksel pakning, forreste eller
bagerste o-ring/skraber, utæt turbo/smøre-slanger eller bare simpelt "ramt
ved siden af under olieskift/oliefilterskift".

Mvh
Leon

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 24-04-07 21:38

Ja - og så mangler du den jeg engang havde: Defekt olietrykskontakt. Det
startede også med lidt dryppen, men pludseligt blev det alvorligt

/Kim

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-04-07 07:15

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - og så mangler du den jeg engang havde: Defekt olietrykskontakt. Det
> startede også med lidt dryppen, men pludseligt blev det alvorligt

Ja det er også en grimmer en, først drypper det lidt fra trykkontakten (fra
centeret).
Og så kommer centeret af kontakten pludselig flyvende som et projektil, det
har jeg engang prøvet på en gammel Ford Escort, hele motorvejen blev lagt i
hvid røg et stykke tid.
Det var af typen med keramik.

-Leon

Fra : Torben - Sirius

Dato : 26-04-07 08:46

Hej Alle
Mange tak for råd og ideer, har nu strammet oliefilter, med hånden, det
kunne tage en kvart omgang. Det virker som om det var det der skulle til.
Udslippet stoppet.
Men jeg vil holde et meget vågent øje, i den nærmeste fremtid.

Hav en god sommer
Hilsen
Torben