Hej Jan,
Som du ser af de forskellige input er vi ikke ens heldigvis for
det skaber da grobund for forskellige synspunkter på navigation
og hjælpemidler.
Al mit udstyr er købt for at blive brugt og derfor bliver de
tændt inden vi sejler og afbrudes først efter sejlturen.
Det er først når man anvender udstyret at man bliver dus med det
og anvender det ud i krogene.
Begge mine GPS kører og giver de fornødne positionssignaler
foruden alle de andre signaler som videresendes til
instrumenterne i cockpittet og til PC´erne.
Alle instrumenter er sammenkoblet med ledninger til NMEA og
SeaTalk.
Der er også tilsluttet internet således at vejrinformationer fra
vejrtjenesterne og Navtex informationerne kan ses.
Vejrtjenesterne udsender vejrkort med isobarer indtegnet,
strømkort vindkort bølgehøjde m.m.
På PC´erne ligger navigationsprogrammer som anvendes under hele
turen. Ruter bliver indlagt, logbog føres, og pejlinger og andre
beregninger udføres her. Signalerne fra Satelitterne
kontrolleres og satelitternes positioner observeres. Så snart vi
er uden for havnen og sejlene skal sættes bliver autopiloten
koblet til. Når sejlene er trimmet til på første kurs kører det
hele automatisk og tiden anvendes til at holde udkik og evt.
korrigere kursen i forhold til andre både, samt fortsat trimme
sejlene til optimal trækkraft.
Navigationsbordet er lige neden for nedgangen lidt til SB,
derfor kan man hele tiden kolde øje med kortvisningen på
navigationsprogrammet. Skal der korrigeres noget sker det via
den trådløse mus som befinder sig i lommen, eller på knapperne
på instrumenterne der befinder sig lige over nedgangslugen.
Vi øver ofte blindsejlads hvor en sidder ved navigationsbordet
og udfører navigation og styring og der er en person i
cockpittet der holder udkik og trimmer sejlene.
Ved på denne måde hele tiden at bruge udstyret bliver man dus
med det og kan anvende det.
Vi har også papirkort ombord og fører bestik; men det sker ikke
så ofte mere, da vi igennem nu efterhånden mange år har anvendt
det elektroniske og det virker meget stabilt og pålideligt.
Skal der foretages ændringer af ruten sker der med få klik og et
træk i den udlagte rute på kortet på den PC der styrer
navigationen. Det er ikke noget der skal bøvles med. det er
hurtigt og nemt; men det kræver selvfølgelig at man har et
rigtigt navigationsprogram. Med DLS som vi også har ombord kan
man ikke navigere, det er kun til planlægning og
oplevelsesformål.
VHF og mobiltelefoner er også tændte ej at forglemme.
Vi betragter den elektroniske navigation som det absolut primære
og papirkort og det magnetiske kompas som det sekundære under
sejlads.
Mvh/Harding
Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Tja, nu har jeg lige læst indlæget "VHF
>nødvendig?" og der kom rigtig mange
>synspunkter på dette område både for og imod.
>
>Jeg kommer til at tænke lidt over når
>alt kommer til alt, hvor mange bruger
>så GPS som deres primære navigations
>middel, hvis de skal være helt
>ærlige!!!
>Vel vidende at den type GPS vi anvender
>i lystbådende er et sekundært
>suplement til den tradiotionelle
>primære kort navigation.
>
>JR