montering af radarreflektor
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 17-04-07 11:50

Sådan en cylinderformet reflektor, havde jeg tænkt mig at sætte op i
agterstaget. Men hvordan får jeg den til at "blive oppe"? Med
plastikstrips der spændes så hårdt som muligt i hver sin ende af
reflektoren, glider den stadig ned af staget...

Anyone?

-Ole

Fra : SørenH

Dato : 17-04-07 13:03

Ole Michaelsen skrev:
> [...]
> plastikstrips der spændes så hårdt som muligt i hver sin ende af
> reflektoren, glider den stadig ned af staget...

Du kan bruge en standard rustfri kabellås - dem der er en bukket "stang"
med møtrikgevind i begge ender som er stukket igennem et fodstykke - til
at holde den oppe, men jeg har valgt at lade en tynd line fra
mastetoppen ned til reflektoren holde den på plads.
Det er nok overdrevet forsigtigt, men jeg kan principielt ikke li noget
som permanent klemmer om mit agterstag, selvom "klemmet" ikke er særlig
hårdt.
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-04-07 14:35

Hej Ole,

Du kunne nøjes med at hejse den op i en flagline under salingen,
eller måske helt undvære den.

Nu skriver du ikke hvilken type det er; men er det en af de
tynde Mobri, så findes der en rapport der fastslår at den
reflekterer 1/100 del af en persons reflektion.

En pose sammenkrøllede øl/sodavands dåser giver nær den bedste
reflektion.

Det bedste er i tåget vejr at holde sig væk fra de ruter som
store skibe sejler i.
En radarreflektor giver ikke 100% garanti for at man kan "ses"
på en radar.

Der er flere faktorer der er afgørende.
Alle skibe har ikke lige gode radar. Ældre radaranlæg har ofte
problemer med at vise reflektioner af nære og fjerne objekter
samtidigt.
Det har især betydning i hårdt vejr og høj sø.

I en lille båd bør man altid selv manøvrere på en sådan måde at
man tydelig viser sin hensigt og går af vejen.
Derved kontrollere man selv situationen og behøver ikke at
forurolige førerne af de store skibe.
En radarreflektor, der skal kunne ses, bør bestå af plade som er
monteret i 90 gradersvinkler og med en side som ikke er mindre
end 50 cm og den bør monteres mindst 4 meter oppe ifølge
testrapporter.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 17-04-07 16:45

Hej Harding

Da jeg valgte reflektor i sin tid havde jeg på fornemmelsen at den
absolut mest udbredte, Mobri S-2, umuligt kunne give et ordentligt ekko,
så jeg købte en S-4 (ca 10cm i diameter).

Det var før "indernettet", så dit indlæg nu fik mig til at surfe lidt,
og det var mildest talt rystende!
Mobri ser ud til at være en meget udbredt reflektor på verdensplan, men
i alle de tests jeg har kunnet finde i en hurtig Googleing, kommer Mobri
ind på en absolut sidsteplads, med stort set nul reflektion!!

Som de skriver i en stortest foretaget af ussailing.org i
SRI-laboratorierne under 100% kontrollerede og kalibrerede forhold:
"The smaller Mobri is invisible under all conditions, and, with its
minimal windage, might make a nice addition for the Stealth Bomber."

Pyha, - hvordan kan det være tilladt at sælge sådan et produkt som
sikkerhedsudstyr uden at blive retsforfulgt ??!!

Min "klump" ryger ned, og jeg nøjes med - som altid - at holde mig væk
fra befærdede ruter i tåge, og bruge tryklufthornet forskriftsmæssigt.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 17:14

Samme information har jeg fået ... og sejlet rundt med den grimme
cylinder i mange år - æv! Men nu gider jeg altså ikke kravle op og tage
den ned. Sidder forøvrigt i strips over øverste salling, så den kan ikke
glide ned ...

Det minder mig om den lille anekdote om Niels Bohr, der skulle
interviewes i sit sommerhus. Da journalisten dukkede op bemærkede han,
at der over indgangsdøren sad en hestsko ... "Jamen, hr. professor, den
slags tror de - som en af verdens førende fysikere - vel ikke på?" -
"Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden side: Den
skader jo ikke" ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Per Nordahl

Dato : 18-04-07 07:21

> [...]
>
> Min "klump" ryger ned, og jeg nøjes med - som altid - at holde mig væk
> fra befærdede ruter i tåge, og bruge tryklufthornet forskriftsmæssigt.

Der findes også gør det selv metoden

Mener det var i Bådnyt/Bådmagasinet man havde testet div.
rardarreflektorer.
Mener resultat blev:

En plastflaske fyldt med sammenkrøllet sølvpapir.

Så det kan vist ikke blive meget mere end et par kr. i udgift

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-04-07 10:08

Hej,

Ja der er fremkommet mange "vidunderlige" indretninger, Den med
de sammenkrøllede øldåser i en affaldspose er i tråd med
beskrivelsen af plastflasken med sølvpapir i.

Reflektion fra en radar af fornøden energi er er vigtig og som
det eneste man kan påvirke.
Alt, f.eks. master, mennesker, fugle, bølger, klipper,
aluminiumfolie, metalskrot...reflekterer men lige dårligt.
Noget som derimod reflekterer godt er, relativt i forhold til
sin størrelse er indvendige hjørner opbygget af tre metalplader
i rette vinkler mod hinanden og hvor et hjørne er vendt mod
radarantennen.
Sidekanten skal også være betydelig længere end bølgelængden på
den aktuelle radar som almindeligvis er 3 eller 10 cm.
En god radarreflektor kan altså laves af et flertal af
indvendige, retvinklede hjørner i retninger hele horisonten
rundt.
Monteres reflektorerne i andre retninger er de praktisk talt
virkningsløse.
Radarreflektoren skal også monteres højt på båden for at give
virkning om båden svinger på bølgerne da radarbilledet ellers
vil blive forstyrret af reflekserne fra bølgerne.
Båden hvor radaren kan også krænge og sender dermed det meste af
sin radioenergi i søen i stedet for mod horisonten hvor din båd
er.
Højest oppe på masten er det bedste monteringssted; men dårligst
for tyngdepunktet, vindfang og den skal konkurere med andre
dimser om toppladsen.
Et kompromis kan være montering over salingshornene, her skygger
masten dog i en snæver sektor.
Et tips er at man skal vælge en reflektor med mindst 10
kvadratmeter ekvivalent refleksionsflade. Kan forhandleren ikke
opgive den ekvivalente reflektionsflade er den givetvis for
lille.

I de nedenstående indlæg om nice to have / need to have kunne en
omtale af AIS godt have været taget med som en vurdering af
nutidens muligheder og måske også som et alternativ.
Uden at deltage i diskussionen om før og nu, eller simpel eller
kompliceret, ændrer vores hjælpemidler sig hele tiden og over
tid tager vi dem til os og giver undskyldninger/forklaringer på
hvorfor de nu lige skal være ombord.

Alle skibe over 300 tons skal have AIS monteret (selvfølgelig
skal det være tændt for at virke) og også på mange bøjer og
havnemoler er disse enheder efterhånden ved at blive
installeret/opsat på. Det giver en, i mange henseender,
tilsvarende information som en radar. Det kan være en mulighed
for information for navigationen ombord, hvor grafikken og de
tilhørende informationer virker mere tilforladelige/vedkommende
end radar informationerne.
AIS sendeudstyr er ikke monteret på mindre fartøjer og kun
radarreflektioner fra mindre fartøjer kan have en vis værdi her
for betryggende navigation.
Her kan man føle sig noget utryg især hvis der kommer en
hurtiggående motorbåd, hvor besætningen tror at de har magt over
situationen, har en radar ombord og meget andet tingeltangel.
Det er vigtigt med fornøden omtanke for situationen, i vejr med
nedsat sigtbarhed.

P.S. for tiden sælges de tyske elektroniske søsportskort sammen
med havnemanualer og papirsøkort for lidt over 1400,- Dkr
dækkende næsten hele Danmark. Det er da billigt.
Desuden kan man gratis downloade den nyeste version af
navigationsprogrammet SeaClear og for 189 USD kan man købe en
AIS modtager. Det kræver selvfølgelig at man ombord har en PC;
men vi er her nede i en prisklasse mange kan overkomme for et
ret dækkende og velfungerende navigationsanlæg.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-07 21:03

"Harding E. Larsen (slet K5V3J)" <harding@K5V3Jlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11768876080.832636395339485@dtext.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Ja der er fremkommet mange "vidunderlige" indretninger,

SNIP

> [...]

> men vi er her nede i en prisklasse mange kan overkomme for et
> ret dækkende og velfungerende navigationsanlæg.

Hejsa,

Blot en lille tilføjelse fra Helsingør Nordhavn ...

I dag fik jeg klaret de sidste el-installationer og var naturligvis
meget spændt på, om jeg kunne finde ud af at koble den nyindkøbte AIS
modtager (fra Milltech, som Harding nævner) sammen med VHF-kabel,
VHF-splitter og PC'en og den fra Australien (gratis i seks måneder!)
downloadede softwarepakke - SOB (Software on Board), der kan læse mine
C-Map kort ... og få det hele til "at spille" ...

Det fungerede desværre overhovedet ikke og jeg gennemgik minutiøst alle
forbindelser - ikke mindst i "spagettien" inde bag søkortplotteren - ud
til GPS'en osv.osv. Slukker, genstarter, prøver nyt kabel ... ak ja ...

Først her til aften fandt jeg ud af, at det var mit Active Sync program,
der blokerede for den serielle port - COM-1 på den bærbare! ... ;-( ...

Da jeg fik deaktiveret det program kunne jeg nu i
'Hyperterminal'-programmet se, at det "væltede ind" med data i det
rigtige format ... Og det viste sig, at SOB kan fortolke en kombination
af GPS- og AIS-input, så jeg kunne sidde i cockpittet/kahytten og i
søkortet se Hamlet/Auora/Tycho Brahe og ca. 20 andre større fartøjer
"suse N-S og E-W" ... omkring Kronborg og i H-H farvandet ...

Ganske fascinerende grafisk løsning, hvor man selv kan bestemme, hvor
mange data, man vil have knyttet til den label, der følger hvert enkelt
fartøj i kortet ... track og COG-linie fremefter, MMSI-nummer, Navn, ID
og ved tryk på et felt i programmet åbnes en ny side med alle mulige
data (f.eks. kurs. hastighed, destination, længde, bredde, tonnage ...
mv.) om alle fartøjer, som AIS-modtageren har spottet ... Og programmet
kan selv beregne risikoen for kollision og man kan også afgøre, om man
kun vil se de fartøjer, som indebærer en kollisionsrisiko - og så
"dytter programmet, så det er en (u)lyst", når skibe kommer inden for
den angivne "komfortzone" ...

Desværre er min kortplotter og mit nuværende navigationsprogrammel ikke
AIS-kompatibel, så derfor kan jeg kun bruge SOB-løsningen på min PC, men
jeg kan både se dens indhold ved kortbordet og fra en tilkoblet 17"
monitor, som er synlig fra min plads i cockpittet ... De små C-map NT
chips, som jeg bruger i forvejen, kan SOB læse via en USB-kortlæser. Så
min investering har blot været den omtalte AIS-receiver og et
"splitkabel" (som forbinder GPS'en - AIS-modtageren og PC'en) og en
"VHF-antenne-splitter", som altsammen er meget nemt at "binde sammen"

Der er - som andre også har nævnt - mange begrænsninger ved AIS - pt. er
nok den nævnte tonnagebegrænsning på 300 T den "værste" ... Men jeg
betragter dog AIS som et spændende (og morsomt) og ikke helt overflødigt
supplement til mine øvrige instrumenter ... og for mig reprææsneterer
AIS løsningen en erstatning for en investering i et radarsystem ...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-04-07 18:15

"Harding E. Larsen (slet 0PFRA)" <harding@0PFRAlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11768172000.821899099886949@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> tynde Mobri, så findes der en rapport der fastslår at den
> reflekterer 1/100 del af en persons reflektion.

Og det er vist kun, hvis den er i lodret position.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Karin Pedersen

Dato : 17-04-07 14:46

> [...]
>plastikstrips der spændes så hårdt som muligt i
hver sin ende af
>reflektoren, glider den stadig ned af staget...

Hej Ole du er på rette spor med strips om begge
ender,og for at holde den oppe forbinder du den
til mastetoppen med en tynd line,så kan du selv
bestemme hvor langt nede på akterstaget den skal
sidde.
Den måde har jeg brugt i mange år.
--
Hans-E

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-04-07 18:58

Hvis du har lidt positiv bagkappe på storsejlet, så skal du bare huske at
den enten skal sidde *helt* fast på ydersiden eller at den skal kunne køre
rundt. Et år havde jeg købt en helt ny og satte den (øjensynligt) fast til
bagstaget og med et enkelt løst strip op til et hul i mastetoppen. Jeg havde
ikke lige set at den i løbet af de første par timer havde arbejdet sig lidt
rundt og da vi skulle vende i lidt hård vinde kom bagkappen lige og
tryjkkede en del mere end de strips kunne holde. Jeg kunne så se mine 2-300
kr slå 2 saltmotaler og ende ude i sundet. Til nysgerrige kan jeg oplyse at
den ikke kan flyde men ret hurtigt går til bunds ....

Nå, men hvis den alligevel ikke virkede, så var der jo intet tabt.

Jeg har jo ikke fået mast på endnu og ved ikke ri´gtigt om jeg skal have
sådan en på. Har både en (igen helt ny) liggende af de tynd og en brugt at
de tykke. De tykke er godt nok grimme.... Mon ikke jeg bare skulle satse på
at jeg i år kan ses fordi jeg med min nye båd sejler rundt med 2,5 meter
mast mere end i den gamle ?? Det lyder til at det reflekterer lige så meget
som en af de tynde ....

Bjarke

Fra : Knud Erik Hørby

Dato : 17-04-07 22:37

Hej Ole
Jeg er en af dem der sejler i et lidt større skib med radar og har særdeles
dårlig erfaring med de billige små reflektorer på sejl-og motorbåde - de
virker ganske enkelt ikke.
Jeg tror, at den refleksion der ses på radaren stammer fra masten og evt.
sejlet, hvis det er fugtigt.
Mange danske både har desværre købt nogle små billige reflektorer og montere
dem på agterstaget, hvorved de sidder i en skrå vinkel og reflekterer
radarstrålerne op i himlen, hvor de måske modtages af en flyver, men ikke af
det skib, som udsender radarbølgen med henblik på at modtage refleksionen.
Jeg har set på flere større tyske charterbåde, at deres reflektorer, 10 - 20
cm. i diameter og 30 - 50 cm i højden, sidder fra salingen og lodret opefter
til topstaget, hvor den anden ende er fastgjort.
Disse både ses tydeligt på radaren, hvilket nok skyldes bådens størrelse og
en stor reflektor.
I dårligt vejr "tabes" en lille båd fra radaren, og ofte er den kun med på
hvert 2 eller 3 slag eller evt. helt udelukkes ved hjælp af støj dæmpningen
(Sea Clutter) på radaren.
Grundet ovenstående er mit råd - vær dig selv og din besætning nærmest -
undgå farlige situationer - undgå at komme på kollisionskurs.

Knud Erik

Fra : Niels & Astrid

Dato : 18-04-07 09:43

> [...]
> plastikstrips der spændes så hårdt som muligt i hver sin ende af
> reflektoren, glider den stadig ned af staget...

Strips er bøjelige, og hvis du fører strippen en gang rundt om selve staget
og derpå strammer til som sædvanligt, så vil radarreflektoren sidde fast.
Alternativt kan du anvende 2,5 mm2 stiv installationsledning (pvl) med
isoleringen trukket ud over enderne så du undgår tæring. mvh N.

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-04-07 18:08

Jeg bruger et stort rustfrit spændebånd i hver ende. Så bliver den på sin
plads.
Hilsen
Steffen

Fra : SørenH

Dato : 25-04-07 19:29

Hej gruppe

Diskussionen om nytteværdi (sikkerhedsværdi) af radarreflektorer, feks.
Mobri's 2 modeller, konkluderede vist at der er fabrikanter som griner
hele vejen til banken, mens vi tosser tror vi er synlige i tåge.

Jeg blev frustreret, for jeg vil sgu gerne kunne ses i tåge (regner
bl.a. med at gå igennem den engelske kanal på et tidspunkt)og troede at
jeg havde gjort det bedste.

Jeg har fundet ud af, at der er aktive radarreflektorer på markedet,
bl.a. produktet Sea-Me fra et firma som osse laver professionelt
SART-materiel (Search And Rescue Transponder).

Den strømforsynes nedefra, og sidder i mastetoppen og returnerer et
radarscan i forstærket form (påstår fabrikanten), og panelet blinker
iøvrigt når man "rammes".
Den fylder 40cm x 5cm i diameter og vejer ca. 450gram, og koster (hold
fast) 5.500kr, men virker den så synes jeg det er værd at overveje.

Englænderne som laver den siger iøvrigt at i England skal den
registreres som en SART, - mon det osse gælder i DK ??

Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med Sea-Me eller
andre aktive reflektorer ??

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 20:46

> [...]
> som en SART, - mon det osse gælder i DK ??
>
> Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med Sea-Me eller andre

Hej,

jeg har ingen erfaring med det nævnte grej... men har læst lidt om det.
Personligt synes jeg at det er rigtigt mange penge for noget relativt
"passivt" udstyr - hvis jeg stod i en lignende valgsituation så ville jeg
nok kaste nogle tusinde kroner oveni og så vælge... en aktiv radar... så er
jeg ihvertilfælde sikker på at jeg selv kan se hvad der omgiver mig, og kan
reagere på dette - modsat Sea-me hvor man stadigt ikke kan være sikker på at
radaren på dét skib der "plonker" een med sin radar rent faktisk også har
bemanding på radaren som kan og vil reagere.

venlig hilsen

JN

Fra : SørenH

Dato : 25-04-07 21:01

JN skrev:

> [...]
> radaren på dét skib der "plonker" een med sin radar rent faktisk også har
> bemanding på radaren som kan og vil reagere.

Hej JN
Jeg kan sagtens følge dig, - men:
1) Vi tripler lige prisen!
2) Den skal placeres (=fylde op) et sted oppe ad masten.
3) Der ska være plads til display mm.
4) Den æder en ikke uvæsenlig mængde strøm fra en sejlbåds beskedne
batteribank.
5) Min grundlæggende holdning til tåge er: Slip ud uden skrammer, - jeg
vil altså ikke nødvendigvis sejle, men blot gå af vejen og sørge for
ikke at blive sejlet ned = bliv set!

Flere har sagt til mig at Radar er det bedste navigationsredskab de har,
- men de er osse erhvervssejlere!
Mine parader kommer op ved Radar, 20kkr's plottere og AIS, - men jeg vil
gerne kunne ses hvis tågen pludselig lægger sig!

sejlerhilsen
Søren H
Marie af Næstved
- nu klar til at komme i vandet!

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 21:44

> [...]
> Mine parader kommer op ved Radar, 20kkr's plottere og AIS, - men jeg vil
> gerne kunne ses hvis tågen pludselig lægger sig!

Hej Søren,

1) man KAN altså "nøjes" med at fordoble prisen (ca. 8-10k alt efter
indkøbssted)

2) dén kan jeg ikke argumentere imod (men - radomes fåes også i rimelig
størrelse)

3) hvis du vælger den "passive" - så nævner du dér et display - dét fylder
vel også lidt - og en 7" lcd radars display er til at finde plads til

4) strøm.. ja helt korrekt - skidtet bruger jo en del (men en
forbrugsbatteribank under 300 Ah er da også kun hobbygrej ik

5) helt enig - ingen bryder sig om at blive puffet til hvis tågen pludseligt
lægger sig tungt

Aj.. jeg vil selvfølgelig ikke på nogen måde advokere for at man SKAL have
radar (jeg har ikke selv.. ville gerne..) - men det var også bare i
forlængelse af pris kontra dét man får for pengene - og så taget i
betragtning at du vist kommer vidt omkring... derfor min tanke at måske
netop du og ligesindede ville have et reelt behov for noget "aktivt" hvor
man selv kunne se.. og handle derefter.
Jeg synes det er mange penge.. uanset om det 5k eller 10k.

venlig hilsen

JN
(som er i vandet... og snart skal op

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 22:24

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> Mine parader kommer op ved Radar, 20kkr's plottere og AIS, - men jeg
> vil gerne kunne ses hvis tågen pludselig lægger sig!

Man kan vel - groft sagt - vælge imellem to hovedstrategier i tåge:

1. Blive set af de andre - og/eller
2. Kunne se de andre

Ad 1.:

Der er åbenbart visse muligheder for at anskaffe en velfungerende
radarreflektor ... Det går jeg i det mindste ud fra baseret på din
beskrivelse af Sea-Me, som jeg ikke kender noget til ... ... Men man
kan jo ikke sikre sig, at de på det andet skib kigger på radarbilledet
.... I andre fora har jeg set nogle sejlere foreslå en stærk projektør,
som man kan rette imod styrehuset på et større skib, for at blive set
.... eller en meget kraftig lanterne/horn. Personligt finder jeg den
fremgangsmåde ret så problematisk ... for at sige det mildt ... Selv har
jeg en kraftig projektør, som jeg retter imod mine egne sejl, og så
håber jeg der sker en vis reflektion ... Man kan også anskaffe en AIS
transponder - heller ikke billigt - for at blive set på det store skib -
hvis de altså kigger ...

Alt i alt mener jeg, at vi, som de absolut svageste bør satse mest på
strategi 2: Kunne se de andre ... Selv om man har udstyr, der gør det
muligt for andre at "se" os, kan vi jo ikke være sikre på, at de
"kigger" ... Og endelig er det jo heller ikke nødvendigvis et
enten/eller ...

Ad 2.:

Jeg kan helt tilslutte mig dine kommentarer om radarinstallationen: Dyr,
strømforbrugende og "clumpsy". For en brøkdel af beløbet kan du anskaffe
dig en AIS ... modtager, men den er jo heller ingen garanti, da ikke
alle skibe udsender AIS-signaler ... Så radaren er vel alligevel det
mest effektive, hvis man vil kunne "se" de andre?

Derfor er jeg meget enig i *første* del af dit punkt 5: "Slip ud uden
skrammer, - jeg vil altså ikke nødvendigvis sejle, men blot gå af vejen
og sørge for ikke at blive sejlet ned" ...

Derimod har jeg mindre tiltro til anden del af din argumentation: " =
bliv set!" ... Der vil jeg hellere investere i udstyr, der gør *mig* i
stand til "at se" - for så er jeg "mere i kontrol" ... Muligvis er jeg
farvet af diverse beskrivelser af skibe, der sejler på autopiloten og
hvor der ikke holdes meget udkig, men jeg *tør* ikke stole på, at det
sker, så jeg vil hellere investere i "øjne" end i udstyr, der gør det
muligt at blive set ...

Hvad den optimale løsning er, har jeg ikke et bud på ... Personligt kan
jeg ikke forestille mig at have en stor radome siddende foran på masten
eller i en separat lille mast på min båd ... Jeg vil i stedet prøve at
"lege" med AIS, som kan køre på den eksisterende VHF-antenne, når jeg
får installeret det elektriske - og så ellers forsøge at holde mig væk
fra de trafikerede ruter, hvis der er optræk til tåge ... Kunne man få
et radarbillede uden den store strømslugende radome, ville det være mit
valg ... men det er jo bare noget vrøvl ...

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-07 07:23

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse news:462f9e04$0$4167$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej gruppe
>

> Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med Sea-Me eller
> [...]

For et par år siden var der en test af reflektorer i Practical Boatowner.
Konklutionen var, at alt andet end den nævnte aktive reflektorer var komplet og aldeles nytteløse.
Kort sagt: Vi bliver snydt..---
Testen kan anskaffes her:

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results1.jsp

MVH
Egon

Fra : blueocean

Dato : 27-04-07 12:24

On 25 Apr., 20:29, SørenH <s...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> [...]
> registreres som en SART, - mon det osse gælder i DK ??
>
> Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med Sea-Me eller

Jeg har selv sejlet den distance for nogle år siden da vi skulle på
vores jordomsejling, og vi havde store diskutioner om disse enheder,
da vi ikke syntes at vi fik valuta for de penge vi gav ud, købte vi en
Anti radar enhed som opfanger radasignalet og viser det på en lille
skærm med de oplysninger om fart kurs mv. det kaldes også idag for
AIS, og kan køre med elektroniske søkort af forskellige fabrikater,
som så viser sig på skærmen som en prik med de oplysninger som der
udsendes. der sendes ikke noget signal tilbage til de " store" skibe,
med denne . Så hvis du skal investere i min 5,500 kr, er spørgsmålet
om det ikke var bedre at købe en radar selv.

Vi købte senere en radar.