Båd salg
Fra : Per Christiansen

Dato : 13-04-07 21:59

jeg er ved at sælge min båd og vi har skrevet et stykke
papir på at han har købt den af mig.

Spøgsmål:
Skal vi kalde det en slutsedel eller en købekontrakt
eller købsaftale.

det skal være gællene som bevis for at han har købt den af mig.

Hvad kalder man det.

Jeg ved godt der er nogle færdige papire man kan bruge
men vi har valgt at lave det selv.

Per

Fra : claus b. p.

Dato : 13-04-07 23:35

"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
> [...]
> eller købsaftale.
>
> det skal være gællene som bevis for at han har købt den af mig.

Normalt ville jeg kalde en slutseddel for en hensigtserklæring, mens
købekontrakten (ligesom et skøde) lukker handelen. Men her er vel kun et
dokument, som så passende kan være en købsaftale. Det afgørende er ikke
hvad i kalder det, men hvad i skriver i det. Hvorfor i så ikke vil benytte
et standarddokument med jeres egen tilføjelser ved jeg så ikke, men bare i
definerer hvem der er sælger, køber, hvad der handles og betingelserne for
handlen, så behøver i ikke mere. Husk at få mundtlige aftaler og
ansvarsfraskrivelser med. Dvs. at hvis du kender til problemer eller
defekter, er det ikke nok at du har fortalt det, det skal også stå på
papiret.

/Claus

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 21-04-07 17:36

Per Christiansen skrev:
> [...]
>
> Hvad kalder man det.
>
> Jeg ved godt der er nogle færdige papire man kan bruge

Hej Per
Dansk sejlunion kalder det en slutseddel - og de har også lavet et
udkast til en sådan i word-format som du kan hente her
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/Doc/DS_slutseddel_brugtbaad.doc

m.v.h.
Hans Munkstrøm

Fra : claus b. p.

Dato : 22-04-07 15:50

Citat fra den nævnte slutseddel:
"denne råskitse/udkast m.h.p. udarbejdelse af en kontrakt "
Hvoraf man stadig må udlede at slutseddelen er en hensigtserklæring. Ikke at
den ikke principielt er juridisk bindende, men den kan jo godt indeholde
nogen forbehold under hvilke handelen kan annuleres.

/Claus