Jolleplads på strand nær Århus
Fra : andreas_dtu

Dato : 08-04-07 23:05

Hej gruppe!

Jeg har anskaffet en lille sejljolle og har fundet ud af at jeg kan få en
landplads i Marselisborg havn, men når jeg har været ude at sejle har jeg
set at der ligger en masse joller samlet et sted på stranden ved Skåde og
ligeledes 100 meter sydvest for Marselisborg havn, men kan ikke finde noget
på nettet om hvordan man "får fat" i sådan en "plads"?

Er der nogen her der ved hvem der ejer/udlejer/administrerer disse pladser?

Tilsvarende har jeg set en masse joller forskellige steder på stranden ud
mod Egå, er det grundejerne der ejer disse, eller hur?

Kender du andre mulige strandpladser nær Århus (Gerne mod nord, så jollen
kommer i lidt mere beskyttet farvand) og hvem der udlejer disse så vil jeg
meget gerne høre det!

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : andreas_dtu

Dato : 15-04-07 18:16

Hej Gruppe!

Var der virkelig ingen der vidste noget om dette? Efter at have forsøgt mig
alle mulige (og umulige) steder fandt jeg ud af hvem der administrerer 4
strandpladser, så hvis andre skulle komme til at mangle en jolleplads på et
tidspunkt kan I jo også prøve dér, nemlig hos Århus kommunes Natur &
Miljøafdeling. De kan kontaktes på tlf. 89402685 Pt. var der kun pladser på
en enkelt af strandene, nemlig ved noget der hedder Ørnereden som ligger
idylisk lidt syd for Århus i nærheden af Moesgård og Skåde. Prisen for et år
var 830 kr.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 17-04-07 21:32

> [...]
> idylisk lidt syd for Århus i nærheden af Moesgård og Skåde. Prisen for et år

Hej Andreas

Det er godt med den slags info, som et alterativ til de etablerede
sejlklubber, men dem vil jeg da godt lige nævne alligevel - Udover at
leje jolleplads direkte af havnen i Marselisborg er der også mulighed
for at melde sig ind i sejlklubben og leje en af klubbens jollepladser
- det er vist ikke engang dyrere end "bare pladsen" hos havnen.

Dernæst er der Århus Sejlklub inde i byen og Egå lidt længere nordpå,
begge har også jollepladser. Jeg har selv sejljolle i Århus Sejlklub
og sejler tirsdagsbane i Egå og Onsdags sejladser i Marselisborg. I
forhold til de 830,- er det godt nok lidt dyrere i århus sejlklub, men
ikke voldsomt efter min mening, og så er der omklædning og aflåst grej
opbevaring og gode tilkørselsforhold. IMO også værd at tage med, og
jeg tror de fleste herinde har valgt den løsning og det er derfor du
ikke har fået nogen svar.

Fra : andreas_dtu

Dato : 17-04-07 22:38

Hej Torben

Tak for dit svar. Egå marina var vores førstevalg, da det ligger lidt mere
"beskyttet", men de havde ingen ledige jollepladser (Hvilket tog dem 3
måneder at finde ud af!!!). Marselisborg var egentlig ikke meget dyrere (ca.
1100 kr.) men det var for tungt og besværligt at skulle få jollen (vejer 100
kg., en Rudkøbing-jolle) ned til vandet. Århus sejlklub kontaktede jeg for
et par måneder siden og hér bad de mig om at skrive en email, da personen
jeg talte med ikke helt vidste om der var mulighed for at have en jolle, der
ikke er en klassejolle liggende og ville først kunne finde ud af det efter
et eller andet bestyrelsesmøde eller generalforsamling i januar/februar i
år. Denne email blev skrevet og jeg rykkede siden for svar, men fik aldrig
noget!

Den samlede oplevelse jeg har af sejlklubber/havne i Danmark er ret negativ,
de virker bestemt ikke interesserede i nye medlemmer eller folk udefra - det
normale svar er et "det ved jeg ikke". Disse betragtninger er gjort over 3
begivenheder:
1) Jeg har en 26 fods kølbåd (Banner 26 www.banner26.info ) sammen med
min bror, den ligger i Københavns Sydhavn. Båden købte vi sidste efterår,
men det var det rene helvede at finde en plads til den. I stedet for et svar
fik man normalt et "Prøv om x antal uger" eller "du skal tale med den og den
der pt. er væk!"
2) Ca. samme oplevelser havde jeg her i Århus da jeg overvejede at købe
en lille kølbåd, her blev planerne til sidst opgivet
3) Lidt det samme skete da vi bestemte os for at købe en
sejl/fiske-jolle her i Århus. Det endte dog med at vi var sikre på at kunne
få en plads i Marselisborg havn, men valgte så af ovennævnte grunde en
kommunal strandplads.

Her er de havne som jeg har haft gode erfaringer med (hjælpsomme, hurtige
til at svare etc. men ikke nødvendigvis plads)

I København:

S/F Mellemfortet http://www.mellemfortet.dk/ (Det er her vi har vores båd
liggende)
Brøndby havn http://www.brondbyhavn.dk/ (Super flinke og hjælpsomme)
Marselisborg havn http://www.marselisborghavn.dk/ (Hjælpsomme og villige til
at lade os lægge jollen dér så snart den var indkøbt hvis det blev
nødvendigt)
Århus Kommune Natur & Miljø
http://www.aarhuskommune.dk/portal/organisation/teknik_og_miljoe/natur_og_miljoe
(Flinke og hjælpsomme medarbejdere, der med det samme kunne fortælle om hvor
og præcis hvilke pladser der var ledige)

Jeg har kun anført havne/klubber hvor mine oplevelser har været direkte
positive, men en masse kendte havne i København og Århus-området var hverken
hjælpsomme eller flinke.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : SørenH

Dato : 18-04-07 08:29

Hej Andreas

Jeg kan godt forstå dine frustrationer, og osse nikke gendkendende til
både de positive og negative oplevelser, - både som "forespørger" og som
frivillig i klubarbejdet.

For jeg tror at forklaringen er dér!

Stort set alle sejlklubber drives af frivillige, som gør et stort
arbejde udover deres daglige liv med familie, job, villa og vovse (for
ikke at tale om haven ).
Ofte blir man - som jeg selv har oplevet det - stirret på når ingen har
meldt sig frivilligt på generalforsamlingen, og så ender det med at man
siger ok til at tage en tørn mere.

Overskuddet til en "hurtig sagsbehandling", eller såmænd blot en
naturlig opfølgning på egne løfter om at vende tilbage snarest, er måske
derfor kun i begrænset omfang til stede, og det går så ud over den
sagesløse forespørger.

Det er ingen undskyldning, men et forsøg på en mulig/sandsynlig forklaring.

Sejlerhilsen og tillykke med din nye jolleplads

SørenH
Marie af Næstved