Fugning af teakdæk
Fra : HA

Dato : 06-04-07 20:53

Efter et par dages hårdt arbejde, plus lidt mere, er fugerne nu fjernet på
halvdelen af teakdækket.

Det tog ca. en dag at fjerne de fleste fuger med en "Fein-maskine" og en
dag at fjerne fugerne manuelt mod rælingkant og rufside.

Arbejdet blev desværre besværliggjort da der ikke tidligere var anvendt
nåddetape.

Det ser også ud til at dækket er blevet slebet flere gange, så nu er det kun
2 til 3.5 mm tilbage.

Vil fugerne mon overhovedet kunne holde på den smule teak der er tilbage,
eller skal man bare "glemme" nådetapen?

mvh

Henning

Fra : SørenH

Dato : 06-04-07 21:47

HA skrev bl.a:
> [...]
> 2 til 3.5 mm tilbage.
> Vil fugerne mon overhovedet kunne holde på den smule teak der er tilbage,

Hej Henning

Føler med dig, - husker det tydeligt!!!

Hvis dine teakstave er selve dækket = loftet i kahytten, er det
essentielt at dækket er tæt med mindre du synes det er sjovt at sidde
under en paraply.
Hvis der, som på min Bandholm 26, er tale om et dæk som er lagt
i(fordybning i) et glasfiberdæk, er det mindre væsentligt om det er 100%
tæt, hvis der ikke er nogen utætte gennemgående skruer!

Under alle omstændigheder synes jeg ikke du bør undlade primer og tape.
Sika'en skal binde på siderne (!) og ikke i bunden, - ellers slipper den
een af siderne og det ser grimt ud og giver unødig utæthed.
Og nu du har slidt så hårdt ville det være forkert ikke at gøre det
færdigt på den rigtige måde!

Mit dæk var efterhånden så tyndt, at jeg ikke kunne lukke skruehullerne
med propper, - skruehovedet sad næsten plant med dækket, men jeg fik det
da til at se rimelig pænt ud med sika i hullerne.

Held og lykke og glæd dig over det gode arbejdsvejr!
SørenH
Marie af Næstved

PS husk mit råd fra tidligere tråd om ikke at være for "nærig" når du
kører med fugepistolen! - det er svært at bedømme fugehøjden, og
bagefter er det for sent!

Fra : Per Svendsen

Dato : 06-04-07 22:21

Vedr nåddetape:

Du må ikke "glemme" nåddetapen. Ellers løsner fugerne sig i kanten.
Husk primeren.

Det nemmeste er at strø noget meget fint tørt og jævnt lag sand, ud over
dækket.
Feje sandet ned i nådderne ( så bunden er dækket) og fuge.

Om tykkelsen er stor nok - det er der nok andre der har et bud på

mvh
Per Svendsen

Fra : ThomasB

Dato : 07-04-07 11:30

"HA" <henninga_minus_a@iogh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nåddetape.
>
> Det ser også ud til at dækket er blevet slebet flere gange, så nu er det

Er det så 2-3,5 mm dæk eller nåd der er tilbage?
Du kan fræse nådderne, så du får mere plads af fuge i.

> Vil fugerne mon overhovedet kunne holde på den smule teak der er tilbage,
> eller skal man bare "glemme" nådetapen?

Hvis der ikke er mere tilbage ville jeg ikke bruge sikaflex - det bliver for
hårdt og er derved ikke fleksibelt. Du skal bruge en blødere gummi.

Fra : HA

Dato : 07-04-07 19:54

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> Er det så 2-3,5 mm dæk eller nåd der er tilbage?
> Du kan fræse nådderne, så du får mere plads af fuge i.

Teakstavene er limet på glasfiberdækket og mange steder er teakstavene kun
2 - 3,5 mm tykke.

mvh

Henning