Tak for det , så skal jeg endeligt have skiftet mit gamle multimeter ud
Det har større fejlvisning end de tolerancer jeg skal måle, dvs. jeg ved
ikke om jeg måler 14,2V eller
20V.
Digitalt multimeter er vel at foretrækker?
mvh
Claus Ø
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9hqq5b$10ru$2@news.cybercity.dk...
>
> > "Claus Øster" <coj@asb.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3b3f82b0$0$4653$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> > Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg skal begynde
> > på min XT 550 mht. når mit batteri ikke bliver opladet mere?
> > Batteriet går simpelthen dødt efter 1-2 dages kørsel.
>
> Med et såkaldt multimeter til måling af strøm, måler du spændingen (á
> Volt!)over batteriet når motoren vikler et par tusinde rpm. eller mere:
> Den skulle helst være så høj som 14,2 V, og ihvertfald stige markant
> omkring (fra ca. 12V) det nævnte omdrejningstal!
>
> Efterfølgende kan man måle modstanden i alle tre af generatorens felter
> (faser). Det gøres ved at adskille ledningen á tre stk, som udgår fra
> generatoren og måle modstanden imellem alle tre indbyrdes: Modstanden
> skal først og fremmest være ens og formodentlig på omkring 1 (en) Ohm.
> Bliver den "uendelig stor" imellem to af ledningerne er pågældende
> vikling brændt over => omvikling eller anden generator
> Sluttelig måles modstanden imellem hver af de tre ledninger og over til
> stel: Der må ikke være nogen gennemgang (= nogen form for modstand =
> >"uendelig stor"!)
>
> Er generatoren af typen med kul og dertilhørende kulbaner skal der
> ligeledes være en modstand imellem de dertil hørende to ledninger á 4-5
> Ohm!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
>