Kompas
Fra : nodgaard@mail.dk

Dato : 04-03-07 20:10

I min lille Joda er der et kompas der kræver strøm for at virke, , men
det er i uorden, når der sættes strøm til kan jeg høre en snærende lyd
og kompasnålen suser lidt rundt, men falder så til ro og bliver
stående i samme position. Kan jeg få hjælp ? kan det skilles ad ? er
der nogen der har et diagram ?
På kompasset står der: Remote Indicating Compass det er lavet hos.
Aircraft Inst. & Development Inc. Wichita Kansas

På forhånd tak.

Erik

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 04-03-07 20:28

<nodgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Erik

Kan du bruge dette?

"A solid state compass system for use with automobiles or the like. The
system consists of a dashboard mounted readout unit which receives
signals provided thereto from a remotely located solid state magnetic
bearing sensor, the latter being responsive to the earth's magnetic
field. The solid state magnetic bearing sensor described herein,
includes a pair of Hall effect semiconductors and ancillary electronic
circuits. Two ancillary circuit types are described. One circuit is
designed to output digital codes indicative of magnetic heading; the
other circuit is designed to output two currents which are indicative of
sine and cosine components of magnetic heading. The circuit designed to
output digital codes includes sinusoidal waveform generators, a binary
counter, a differential comparator amplifier and digital latch and
decoding circuits. The circuit designed to output currents indicative of
sine and cosine components of magnetic heading are comprised of a pair
of linear differential buffer amplifiers. The dashboard mounted readout
unit designed to accept digital codes may be defined by a plurality of
discrete indicators, such as light emitting diodes, or segmented alpha
indicators or so forth may be employed. The dashboard mounted readout
unit designed to accept two currents which are indicative of sine and
cosine components of magnetic heading may be characterized as a pointer
which is pivoted about an axle by the influence of the magnetic field
induced by a surrounding stator whose windings receive the
aforementioned two currents. The solid state sensor unit is preferably
located at a point on the vehicle distant from large bodies of iron or
steel and where the earth's field is strong relative to fields
associated with permanently magnetized auto parts."

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 06-03-07 20:59

[...]

Hej

Der er nok ikke nogen, der kender til den slags kompasser. Det er
usædvanligt, at det er monteret i en lille båd. Før i tiden kunne man
købe dem, det var mest til større både, men efter GPS er kommet, er der
ikke nogen, der vil ofre store summer på et kompas. De er heller ikke i
broshurerne mere. Måske kan du få hjælp ved nogle sportsflyvere eller
lignende. Mon ikke de har dem endnu, som backup til GPS.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-03-07 13:35

<nodgaard@mail.dk> wrote in message
[...]

"Remote Indicating Compass" kunne tyde på at selve føleren er placeret et
andet sted? Hvis det er tilfældet, så prøv at checke stik og ledninger.
/Claus

Fra : mit navn

Dato : 07-03-07 14:36

Det er sikkert et gyrokompas, måske kun display enheden. Jeg kan ikke finde
noget om dit på nettet.
Et gyrokompas viser ret nord, hvis det virker.
Det virker uden magnetisk nord, og virker udelukkende på gyroprincippet.
Enheden snurrer meget hurtigt, 4000 o/min. hvis jeg husker rigtigt.
Se evt. virkemåden i dette prospekt
http://www.raytheonmarine.de/highseas/pdf/brochures/DigitalGyroSTD22.pdf
Jeg kan huske, at hvis strømmen til gyrokompasset gik, så skulle det stå i 4
timer, inden det viste korrekt.
Det er sikkert monstergammelt.

Fra : Boje

Dato : 07-03-07 21:01

[...]

Hej Erik.

Det lyder, som om du har et gyrokompas (eller rettere retningsviser). Det
skal faktisk rent lydmæssigt "snurre" med en hvinende lyd. Når nålen er
faldet til ro, peger den retvisende nord/syd. Imidlertid "driver" nålen, som
tiden går og skal derfor korrigeres ind efter et magnetkompas med jævne
mellemrum (minutter til timer). Sådan gør man i fly, som dit kompas
oprindeligt er lavet til.

Det er noget tosset noget at have i en lille båd, da f.eks en GPS, som også
kan vise bådens bevægelsesretning med stor nøjagtighed ikke kræver justering
og samtidig giver positionen og er meget billigere. Da vi ydermere har meget
lille misvisning i DK for tiden, har det heller ingen fordel over for et alm
magnetisk kompas, som du jo alligevel er nødt til at medbringe.

Lad være med at åbne det/skille det ad med mindre du ved præcist, hvad du
foretager dig. Det er yderst delicat mekanik. Hvis det er i uorden, vil en
reparation let koste mere end en ny GPS.

Mvh Boje

Fra : Ivar Holm

Dato : 07-03-07 21:04

Hallo Erik.

Jeg tror, du har det, jeg kender som et fluxgatekompas. Det er udviklet til
flyvemaskiner. Det består af en rotationsgyro (et hurtigløbende svinghjul
der er gjort nordsøgende) og en magnetisk føler. Et almindeligt gyrokompas
har problemer med at være nordsøgende hurtigt nok, hvis man f.eks. flyver
Ø-W på høj bredde. Dette kompenserer den magnetiske føler (fluxgaten) for
ved at "skubbe" til gyroen. Jeg har set et sådan kompas i en Apollo 32, og
der fungerede det udmærket. Apollo'en var købt fra en pilot, der havde
skaffet kompasset fra en flyvemaskine, der var hugget op.

Det kan nok bedst betale sig for dig, at købe et nyt magnetkompas til din
jolle. Hvis du vil være sikker, så tag kontakt med en sportsflyver og spørg,
hvor de får repareret deres kompasser.

Ivar Holm