Højtryksrenser på glasfiber?
Fra : Henning

Dato : 02-03-07 21:16

Vil glasfiber som udgangspunkt tage skade af rengøring med
højtryksrenser? Forudsat naturligvis, at man ikke "skærer" direkte ind
på skroget, men holder strålen på skrå? Hvad med lakeret træ?
Kan højtryksrenseren gøre det ud for en erstatning for skuresvamp og
-børste

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 02-03-07 22:33

> [...]
> på skroget, men holder strålen på skrå? Hvad med lakeret træ?
> Kan højtryksrenseren gøre det ud for en erstatning for skuresvamp og

Hej Henning

Som udgangspunkt: Brug aldrig højtryksrenser, og under ingen
omstændigheder til træ. Det bliver flænset op. Jeg vil også fraråde til
glasfiber, den er alt for hård ved det. Almindligvis er rengøring med
vand, børste og evt almindelige rengøringsmidler tilstrækkelig.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : TOSB

Dato : 03-03-07 00:14

Henning wrote:
> [...]
> på skroget, men holder strålen på skrå? Hvad med lakeret træ?
> Kan højtryksrenseren gøre det ud for en erstatning for skuresvamp og

Jeg bruger da min højtryksrenser med sindsro til afrensning af min båd. Jeg
har en såkaldt terrasse- el. fliserenser, hvor man kan regulere trykket +
tilsætte vaskemiddel af den ene eller anden slags, så den ikke gør skade.
Jeg bruger den faktisk også til at rense facaderne på mit sommerhus, inden
der skal træbeskyttes (blokhusbrædder), og der er absolut ingen tegn på
skader i træets overflade. En roterende autobørste er også fin.

Til gengæld kan jeg tilslutte mig rådet om at lade være med at afrense
træværk med højtryksrenseren sædvanlige udstyr med strålespids.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-03-07 09:59

Det afhænger altså meget af hvilken afstand man holder. Kommer man tæt på
fordi der lige er noget der sidder fast risikerer man let at ødelægge
gelcoaten. For ikke at sige teaktræet.

Men brugt med omtanke, er det da et glimrende instrument. Jeg skyller først
hele båden med alm vandslange. Så skummer jeg båden ind med dippedutten til
sæbe. Lader det sidder lidt. Og så tager jeg den fra en ende af med den
roterende autobørste, der er et vidunderværktøj til det nuprede dæk, der
ellers er besværligt.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 14:04

Det samme har jeg gjort i mange år, og er ikke bevidst om, at der skulle
være opstået skader på båden af den grund ... Også ved optagning, er det
en stor fordel at kunne spule/rense bunden i en fart ... så går det
meste af ... bortset fra de mange rurer, der sad forbandet godt fast i
år ... Men det var forhåbentlig en undtagelse ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45e938f0$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 03-03-07 14:36

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
> sæbe. Lader det sidder lidt. Og så tager jeg den fra en ende af med den
> roterende autobørste, der er et vidunderværktøj til det nuprede dæk, der

Hej Bjarke
Hva er en "roterende autobørste" som du og Torben omtaler?
Er det et tilbehør til en højtryksrenser (- som jeg aldrig har været i
berøring med) eller er det et eller andet snedigt motoriseret værktøj ?
Jeg ku i den grad godt tænke mig noget som gjorde det nemmere at
grundvaske/rense/polere dækket.
Det er utroligt så mange beslag og kanter der er når man kommer tæt på,
og dermed anseelige bunker knofedt jeg hvert år får brugt.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : TOSB

Dato : 03-03-07 15:50

SørenH wrote:
snip
> [...]
> Det er utroligt så mange beslag og kanter der er når man kommer tæt
> på, og dermed anseelige bunker knofedt jeg hvert år får brugt.

Hej Søren
Du kan se eksempler her på denne side:

http://www.billigvvs.dk/Haven%21Ude%20spa/H%F8jtryksrensere/Tilbeh%F8r

Den første er den, jeg kalder for en terasserenser og nederst finder du en
roterende børste.

Min højtryksrenser købte jeg i Aldi, og der medfulgte en lignende roterende
børste.

Patio- eller terassefliserenseren købte jeg ved et tilfælde i en Aldi i
Tyskland.

Både den roterende og sidstnævnte terasserenser er rigtigt gode til
rengøring af båd og meget andet - ikke mindst fordi der kan tilsættes div.
forskellige midler, der kan afrense feks. mosbegroninger og lignende.

Min terasserenser kan justeres med hensyn til vandtrykket - lidt på samme
måde som regulering af sugeevnen på en støvsuger - bare omvendt, hvis du
forstår, hvad jeg mener - så der er ikke fare for at beskadige overflade,
hvis man skruer lidt ned for vandtrykket.

Det eneste irriterende ved højtryksrensere er, at det kan være svært at
finde tilbehør, der passer til feks. den, jeg købte i Aldi for nogle år
siden.
Der findes også tilbehørssæt til en rimelig pris og med adaptere, så tingene
kan bruges til de mest gængse højtryksrensere - bare ikke med adaptere til
lige netop min Aldi-model.

Mvh
Torben

Fra : TOSB

Dato : 03-03-07 16:07

Klip

> [...]
> roterende børste.
>
> Patio- eller terassefliserenseren købte jeg ved et tilfælde i en Aldi

Måske er det her link bedre end det første, jeg sendte.

http://www.billigvvs.dk/Haven%21Ude%20spa/H%F8jtryksrensere/Excellent%20line/95b835268595ebeacfe5d0f313a8d2d2.html

mvh
Torben

Fra : SørenH

Dato : 03-03-07 21:01

TOSB skrev:
> Klip

Tak for god info !
Svarene tyder på at jeg skal have skrevet sådn'een på
fødselsdags-ønskeseddelen.
Hvilken størrelse vil du/I anbefale når det primære sigte er rensning af
båd?
- og er der modeller/mærker som giver ekstra god "value for money" ?
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-03-07 21:25

Man skal ikke bruge det der hedder en "terasserenser". Den fungerer ved et
spule hoved der bare farer rundt ind i en kasse og har samme funktion som
alm spuling (bare med en kasse over, så ikke man får skidtet i hovedet)

Man skal bruge den der hedder "roterende børste". Det er en stor børste med
rigtig mange hår, som køres rundt af vandtrykket samtidig med at der løber
rindende vand.

Findes på samme side som TOSB henviste til:

http://www.billigvvs.dk/Haven%21Ude%20spa/H%F8jtryksrensere/Tilbeh%F8r/363854c6f9efc167411561ad65cc894b.html

Jeg har en alto renser. Super god for alm. penge. Fås sikkert billigere i
aldi, men jeg foretrækker et mærke hvor man kan købe reservedele og tilbehør
til. Jeg har fx købt en forlængeslange, så maskinen kan stå nede på jorden
og slangen kan nå op på dækket.

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 03-03-07 23:21

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> Man skal bruge den der hedder "roterende børste". Det er en stor
> børste med rigtig mange hår, som køres rundt af vandtrykket samtidig

Ja - ja - man skal ikke bruge en terrasserenser ... , men det afhænger altså
af, hvad man vil bruge den til.
Jeg bruger nævnte til at rense bådens side og slipper samtidigt for at for
det hele i hovedet. Den kan ikke komme ind i hjørnerne allevegne, og så
skifter jeg selvfølgelig og bruger den roterende børste, som også er både
nænsom og effektiv tilsammen med div. rensemidler, man kan tilsætte
højtrykrenserens beholder.
Bagefter er der ikke mange steder, hvor man behøver at bruge knofedt.

Til gengæld skal man ikke bruge noget med sæbe såsom autoshampo tilsat
voks - de skummer ad h-til.

Jeg er ret enig i, at man skal vælge et fabrikat, hvortil man kan købe (og
ønske) sig alverdens tilbehør.

Selvom min højtryksrenser på det nærmeste er "No-Name", så var der en del
tilbehør med - blandt andet et strålerør med indstilling af strålen fra
blødt til meget hård - af egen erfaring, så skal man ikke bruge en hård
stråle nogen steder på en båd - undtaget når man tager båden op i efteråret
og spuler bunden ren for alger, slam og rurer - bunden skal jo alligevel
klargøres med div. primer og bundmaling så godt som hvert eneste år.

Hilsen
Torben

Fra : TOSB

Dato : 04-03-07 11:25

SørenH wrote:

> [...]
> af båd?
> - og er der modeller/mærker som giver ekstra god "value for money" ?

Jem & Fix netop nu - en hobby højtryksrensen er tilstrækkelig (ca. 1.000
kr.) Kan sikkert fås andre steder til en tilsvarende pris.
www.jemogfix.dk

Mvh
Torben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 04-03-07 13:17

Den på side 4 ligner en nyere udgave af den jeg har. - Som virker glimrende.

Fra : TOSB

Dato : 07-03-07 17:06

Henning wrote:
> [...]
> på skroget, men holder strålen på skrå? Hvad med lakeret træ?
> Kan højtryksrenseren gøre det ud for en erstatning for skuresvamp og

Hej Henning
Her der den højtryksrenser, jeg har købt for noglel år siden. Virker
upåklagelig.

http://www.aldi.dk:80/OFFER_DK/OFFER_11/P_OFF07.HTM

Mvh
Torben

Fra : John Lydom

Dato : 14-03-07 19:15

> [...]
> på skroget, men holder strålen på skrå? Hvad med lakeret træ?
> Kan højtryksrenseren gøre det ud for en erstatning for skuresvamp og

Det har været fremme i et af bådmagasinerne, kan ikke huske hvilket.
Der var konklusionen, at man kan sagtens bruge højtryksrenser på glasfiber.

John.

Fra : Henning

Dato : 14-03-07 21:15

On Wed, 14 Mar 2007 19:15:01 +0100, "John Lydom" <john@lydom.dk>
wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>>

>Det har været fremme i et af bådmagasinerne, kan ikke huske hvilket.
>Der var konklusionen, at man kan sagtens bruge højtryksrenser på glasfiber.

Jeg har taget chancen og købt den før omtalte højtryksrenser i Aldi,
som de netop har denne uge

Fra : TOSB

Dato : 14-03-07 22:27

Henning wrote:
> On Wed, 14 Mar 2007 19:15:01 +0100, "John Lydom" <john@lydom.dk>
> wrote:

klip

> Jeg har taget chancen og købt den før omtalte højtryksrenser i Aldi,
> som de netop har denne uge

Hvis det ikke lige er en mandagsmodel, så kan jeg kun sige, at jeg er
umådelig tilfreds med den, jeg købte samme sted, og den har tjent mig til
adskillige formål de sidste 2-3 år uden problemer overhovedet. Husk nu at
lade være med at bruge den meget hårde stråle på træværk - prøv dig frem,
inden du begynder at bruge den mod/på båden.

Nu har du jo købt, men netop i dag er der kommet en bunke reklamer i
postkassen - herunder en fra Stark, der sælger en Nilfisk m/roterende børste
mv. til nogenlunde samme pris.

Til lykke og God fornøjelse.

Mvh
Torben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-03-07 23:15

BILKA har mærkevaren inkl den herlige roterende børste i denne uge. Til
1099,-