Farve på gamle dueligheds bevis ?
Fra : Poul B-H

Dato : 01-03-07 12:33

Hvad betød farverne på de gamle duelighedsbeviser ?

hvis man skal have et nyt bevis skal man fortælle om det var følgende,
hvilke var hvad ?:

Blåt
Hvidt
grønt
dobbelfløjet

Fra : Ivar Holm

Dato : 01-03-07 13:38

Hallo Poul.

I perioden 1973-91 arbejde jeg med bl.a. duelighedsbeviser/prøver i
navigation.

Duelighedsprøven for lystsejlere bestod af to prøver. En teoretisk og en
praktisk. Når man bestod en af prøverne, fik man et dobbeltfløjet delbevis.
Dette var blåt. Når begge prøver var bestået, var det planen, at det
dobbeltfløjede blev erstattet af et blåt, lamineret fotobevis.

De hvide certifikater var beregnet til erhvervssejlads. Disse blev udleveret
efter bestået prøve, dokumentation af sejltid og mod forevisning af gyldig
syns/høreprøve. Alt efter om sejltiden var erhvervet i lyst-, fiske- eller
fragtskibe, kunne man med dette gøre tjeneste som f.eks. bedstemand i de
pågældende skibe.

Et grønt bevis har jeg aldrig set til søs

Måske er reglerne helt anderledes i dag, men det er vel et gammelt bevis,
der er bortkommet?

Ivar Holm

Fra : mit navn

Dato : 01-03-07 14:25

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et grønt bevis har jeg aldrig set til søs
>
> Måske er reglerne helt anderledes i dag, men det er vel et gammelt bevis,

Kan man erhverve et bevis, som er bortkommet, uden at gå op til prøve igen ?

Jeg har, ( Har haft ), bevis i både sejlads og motorpasning, (
Ålestangerprøverne, blev de vist kaldt. ) men de er begge væk. Jeg har
sikkert mistet dem i forbindelse med flytning, for mange år siden. Jeg har
på et tidspunkt spurgt om jeg kunne få nye, men det var der ikke mulighed
for, da man ikke opbevarede dokumentation centralt. Der står desværre ikke
noget i min søfartsbog, så det kunne heller ikke bruges som dokumentation.
Jeg blev henvist til, at tage det hele om.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-03-07 15:20

Hej,

Ja sådan har jeg også fået det oplyst, der føres ikke register
over erhvervne duelighedsbeviser, hvorfor en genudstedelse af et
erstatningsbevis ikke kan ske. Derfor skal duelighedsprøven
tages om, både den teoretiske og den praktiske del.
Årsagen til udstedelse af farvede beviser kender jeg ikke, mine
er kun hvide.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 16:09

Hej Harding,

det er ikke helt rigtigt.

Jeg er desværre selv havnet i den situation at mit duelighedsbevis er
bortkommet under een af mine tidligere flytninger - og fik at vide at jeg
skulle tilskrive Søfartsstyrelsen for at få det gen-udstedt.

MEN... da jeg ikke kunne huske navnet på min censor eller det præcise årstal
jeg tog det gik det desværre ikke - begrundelsen var at Søfartsstyrelsen
ikke har de gamle beviser liggende alfabetisk, men derimod i kasser med
årgange i deres arkiv.

Det bizarre i mit tilfælde er, at den sejlklub hvori jeg sejlede i knap 3
år - og hvor jeg tog duelighedsbevis med navigation og al krummelure..
heller ikke kan "huske" mig - jeg står ikke opført i deres (håndskrevne)
medlemsbog som går helt tilbage til 1956 - så i praksis eksisterer jeg ikke
!... (og dét selv om mit efternavn ikke findes i så mange eksemplarer)

Så for mit vedkommende er jeg lost hvilket ægrer mig lidt, for jeg ville
gerne i fremtiden lidt ud i verden - bl.a. kanalsejlads - men det bevis kan
jeg ikke tage før jeg har fremvist mit duelighedsbevis... nedtur - men
hvis man kan huske årstal for prøvens aflæggelse, er det ikke noget problem.

Men beskeden er fra Søfartsstyrelsen: hvis du kan hoste op med et præcist
årstal/navnet på din censor så lader det sig gøre - behandlingstiden ca. 1-2
måneder.

venlig hilsen

JN

"Harding E. Larsen (slet SKTHX)" <harding@SKTHXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11727590790.926150708400836@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 16:16

hej igen,

her er et link

http://www.fritidssejler.dk/blanketter.htm

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-03-07 22:04

Jeps, den besked fik jeg også da mit forsvandt på havets bund. (Paradoksalt
iøvrigt)

Da jeg havde ventet længe (havde tilfældigvis navn og prøvedato liggende)
uden at de var nået til min kasse endnu fandt jeg tilfældigvis ud af, at
hvis man har en Y3 eksamen, så kan man bare indsende det og få udstedt et
helt nyt bevis på det. - uden de øjensynligt skal finde den gamle
dokumentatioon på at man også har den praktiske del ... Så det gjorde jeg
bare.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-03-07 22:21

Hej JN,

Det er da kun glædeligt at det igen er muligt.
Som Ivar skriver:
"Hvis ingen dokumentation foreligger, så er det vel meget
forståeligt at Søfartsstyrelsen er tilbageholden?"
Det har nok været problemet i en del tilfælde.

Mvh/Harding

Fra : Ivar Holm

Dato : 01-03-07 17:02

Andet kapitel:

Skolen / den bemyndigede skulle efter hver prøve indsende en deltagerliste
til Søfartsstyrelsen, når det drejede sig om fritidssejlads. Når det drejede
sig om erhverv, så blev indberetningen indsendt som en årsrapport.

Jeg drev en erhvervsskole med statstilskud og var derfor meget omhyggelig
med alle indberetninger. For fritidssejlerområdet kom der desværre
efterhånden mange bemyndigede. En overgang havde jeg indtryk af, at hver
sejlklub tilstræbte sin egen prøveafholder. Jeg er bange for, at dette gik
ud over både indberetningerne og udfyldelsen af beviserne.

Jeg havde i det mindste ofte besvær med at dokumentere navn og
registreringsnummer på den person, hos hvem den første prøve var aflagt, når
jeg skulle udstede endeligt bevis efter anden delprøve.

Så sent som for et par år siden var jeg behjælpelig med genudstedelse af et
bevis for en af "mine gamle elever", og han var oven i købet immigreret til
Sverige. Det kan altså lade sig gøre.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-03-07 23:58

Hej

Ja, man kan vel glæde sig over vore moderne tider hvor alle har digital
kamaraer. Måske det er en idé at tage billeder af sine certifikater
i det tilfælde at de skulle gå tabt på havets bund etc. et billede af
certifikatet må vel være dokumentation nok til at få udstedt et
nyt, selvom det til tider kan være svært at tyde underskriften på prøve
afholderen

Så jeg tror jeg tager et billede af mine certifikater og gemmer på
computeren hvis nu... det burde være forholdsvist nemt at sende en mail
med billederne...

Det værste bliver nok kanal beviset, det fylder jo desværre et helt A4 ark

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Gunnar Holm

Dato : 02-03-07 09:18

Det er vel næsten bedre, at scanne dem som PDF fil ?

Gunnar.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-03-07 10:06

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> den 1. marts 2007 kl. 13:38 +0100 skrev:
>Et grønt bevis har jeg aldrig set til søs

Mit speedbådskørekort er altså grønt

Hilsen Sverre.

Fra : Ivar Holm

Dato : 02-03-07 20:32

Kapitel 3.

Jeg har mailet privat med en af debattørerne i denne tråd. Måske bør "guldkornene"
komme ud i en større kreds. Søfartsstyrelsen har et såkaldt fjernarkiv. I
dette opbevarer man alle indberetninger fra Danmark, Grønland og måske også
Færøerne. På et tidspunkt fik jeg at vide, at der alene i Danmark blev der
udstedt ca. 8.000 stk. "Duelighedsbeviser i Sejlads" om året. Dette var
bl.a. grunden til ikke at gøre beviset obligatorisk.

Det må derfor anses som praktisk talt umuligt for Søfartsstyrelsen, at
begynde en manuel eftersøgning i disse "høstakke". Hvis skal have genudstedt
et bevis, så er det nok en ide, at starte eftersøgningen så tæt på "kilden"
som muligt og dermed indsnævre mulighederne. Det er en dårlig Søfarts -
eller Sejlerskole, der ikke opbevarer en kopi af, hvad man har indberettet.
Hvis man ikke kan huske andet, så kan man måske huske en kollega fra holdet
og kontakte vedkommende?

Det burde ikke være helt umuligt, at huske blot et eller andet? Hvis man er
helt senil, så kan man måske heller ikke huske søvejsreglerne, og så er det
et spørgsmål, hvor mange beviser man skal have i hænde? )

Ivar Holm

Nu lærte jeg, at et speedbådsbevis er grønt - tak.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-03-07 22:06

"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> den 2. marts 2007 kl. 20:32 +0100 skrev:
>Nu lærte jeg, at et speedbådsbevis er grønt - tak.

Har været! De elever, jeg havde oppe sidste år, fik et hvidt

Hilsen Sverre.

Fra : Morten

Dato : 03-03-07 03:54

Jeg har bestået den teoretiske prøve til duelighedsbevis men mangler den
praktiske.
og så er spørgsmålet bliver prøven forældet på et tidspunkt og kan det
teoretiske bevis over hovedet bruges til noget uden den praktiske del ?

Mvh Morten

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-03-07 09:55

Nej, jeg fik at vide, at det teoretiske "bevis" ikke er noget værd alene. -
men det du har lært og bærer rudt i hovedet fejler jo ikke noget ...

Bjarke