|
| Brand i Hundige havn Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 25-02-07 12:29 |
|
Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både er
totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det samlede
tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over det.
Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres, til
trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten". Skadesservice siger
at det ikke haster med at vaske soden af, da det ikke sætter sig. ER det
korrekt ??
Bjarke
| |
SørenH (25-02-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 25-02-07 14:07 |
|
Bjarke M. Christensen skrev:
> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>
> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både er
> totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det samlede
> tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over det.
>
> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres, til
> trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten". Skadesservice siger
> at det ikke haster med at vaske soden af, da det ikke sætter sig. ER det
> korrekt ??
Hej Bjarke
Surt, surt, - og så din nye båd!
Da klubben forrige år havde Sct.Hans- bål på vinterpladsen og det gik
lidt amok så flammerne kom lidt tæt på en der ikke var kommet i vandet,
lød der et par ret højlydte "knagelyde", og flere nævnte at
varmegraderne kunne blive så høje selvom der ikke gik ild i, at
glasfiber og træ kunne revne.
Hvordan er det så ikke ved vintertide hvor bådens og flammernes
temperaturforskelle er endnu højere ?!
Der skal kigges godt efter og måske med bistand fra en kyndig i sådant.
Da vi hentede "Marie" i Provence for 4 år siden passerede vi på
motorvejen en skovbrand (nærmere krat-brand) i rabatten langs vejen.
Selvom vi kørte i modsatte side af motorvejen og havde vinduerne lukkede
var varmen rent ud sagt uhyggelig i de 10 sekunder det varede at køre forbi.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved
| |
Harding E. Larsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 25-02-07 15:00 |
|
Hej Bjarke,
Det var da en yderst kedelig oplevelse.
Pletter af sod er meget ubehagelige, fordi det er mikroskopiske
små kulpartikler. Enhver form for gnidning vil presse
partiklerne længere ind i overfladet. Der kan være små ridser i
overfladen og varmen kan tillige have forårsaget revner i
gelcoaten.
Problemet er at sod er uopløselig. Det vil sige, at ingen
rensevæske kan opløse en sodplet. Man kan opnå noget resultat
ved at duppe pletterne med en sugende klud/trækpapir der er
fugtet med tetraklorkulstof eller Stenkulsnafta. Man må aldrig
gnide på en sodplet så er den ikke til at fjerne.
Desværre er de to produkter ikke lige til håndkøb grundet vores
miljølovgivning.
Du skal have en fyldestgørende skriftlig redegørelse fra
Skadesservice, således de hæfter fuldt og helt bliver fuldt
ansvarlige for deres påstand.
Mvh/Harding
Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
skrev:
>Der har her til morgen desværre været
>en større brand i Hundige Havn.
>
>Branden startede i en motorbåd og
>bredte sig til de andre både. 5 både er
>totalt udbrændt og et større antal er
>skadet af varme og sod. Det samlede
>tabstal forventes derfor at stige når
>der kommer overblik over det.
>
>Jeg "slap" øjensynligt med sodskader
>og mindre ting der kan repareres, til
>trods for at min båd ligger lige op
>af "brandtompten". Skadesservice siger
>at det ikke haster med at vaske soden
>af, da det ikke sætter sig. ER det
>korrekt ??
>
>Bjarke
| |
Bjarke M. Christense~ (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 25-02-07 15:06 |
|
Vil det kunne tages med wienerkalk ?
Jeg håber faktisk på et kraftigt regnskyl.... Det kan vel tage det på den
bedste måde ??
Bjarke
"Harding E. Larsen (slet LJ8MS)" <harding@LJ8MSlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11724122790.504606590330148@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Det var da en yderst kedelig oplevelse.
>
> Pletter af sod er meget ubehagelige, fordi det er mikroskopiske
> små kulpartikler. Enhver form for gnidning vil presse
> partiklerne længere ind i overfladet. Der kan være små ridser i
> overfladen og varmen kan tillige have forårsaget revner i
> gelcoaten.
> Problemet er at sod er uopløselig. Det vil sige, at ingen
> rensevæske kan opløse en sodplet. Man kan opnå noget resultat
> ved at duppe pletterne med en sugende klud/trækpapir der er
> fugtet med tetraklorkulstof eller Stenkulsnafta. Man må aldrig
> gnide på en sodplet så er den ikke til at fjerne.
> Desværre er de to produkter ikke lige til håndkøb grundet vores
> miljølovgivning.
>
> Du skal have en fyldestgørende skriftlig redegørelse fra
> Skadesservice, således de hæfter fuldt og helt bliver fuldt
> ansvarlige for deres påstand.
>
> Mvh/Harding
>
> Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
> skrev:
>>Der har her til morgen desværre været
>>en større brand i Hundige Havn.
>>
>>Branden startede i en motorbåd og
>>bredte sig til de andre både. 5 både er
>>totalt udbrændt og et større antal er
>>skadet af varme og sod. Det samlede
>>tabstal forventes derfor at stige når
>>der kommer overblik over det.
>>
>>Jeg "slap" øjensynligt med sodskader
>>og mindre ting der kan repareres, til
>>trods for at min båd ligger lige op
>>af "brandtompten". Skadesservice siger
>>at det ikke haster med at vaske soden
>>af, da det ikke sætter sig. ER det
>>korrekt ??
>>
>>Bjarke
>
>
| |
Harding E. Larsen (25-02-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 25-02-07 16:20 |
|
Hej Bjarke,
Prøv at duppe et lille sted med en klud væddet med Acetone og se
om det hermed forsvinder.
Når man spilder f.eks. sort gori på mursten og man efterfølgende
kommer Acetone på forsvinder den sorte farve, dog kun så længe
gorien er våd.
Hjælper Acetonen i dit tilfælde og det sorte forsvinder kan du
efterbehandle med Wienerkalk og voks, men husk ikke at gnide
rundt før det sorte er fjernet.
Mvh/Harding
Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
skrev:
>Vil det kunne tages med wienerkalk ?
>
>Jeg håber faktisk på et kraftigt
>regnskyl.... Det kan vel tage det på den
>bedste måde ??
>
>Bjarke
>
>"Harding E. Larsen (slet LJ8MS)"
><harding@LJ8MSlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
>message
>news:11724122790.504606590330148@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Hej Bjarke,
>>
>> Det var da en yderst kedelig oplevelse.
>>
>> Pletter af sod er meget
>>ubehagelige, fordi det er
>>mikroskopiske
>> små kulpartikler. Enhver form for
>>gnidning vil presse
>> partiklerne længere ind i
>>overfladet. Der kan være små ridser i
>> overfladen og varmen kan tillige
>>have forårsaget revner i
>> gelcoaten.
>> Problemet er at sod er uopløselig.
>>Det vil sige, at ingen
>> rensevæske kan opløse en sodplet.
>>Man kan opnå noget resultat
>> ved at duppe pletterne med en
>>sugende klud/trækpapir der er
>> fugtet med tetraklorkulstof eller
>>Stenkulsnafta. Man må aldrig
>> gnide på en sodplet så er den ikke
>>til at fjerne.
>> Desværre er de to produkter ikke
>>lige til håndkøb grundet vores
>> miljølovgivning.
>>
>> Du skal have en fyldestgørende
>>skriftlig redegørelse fra
>> Skadesservice, således de hæfter
>>fuldt og helt bliver fuldt
>> ansvarlige for deres påstand.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Bjarke M. Christensen
>><bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmar k>
>> skrev:
>>>Der har her til morgen desværre været
>>>en større brand i Hundige Havn.
>>>
>>>Branden startede i en motorbåd og
>>>bredte sig til de andre både. 5 både er
>>>totalt udbrændt og et større antal er
>>>skadet af varme og sod. Det samlede
>>>tabstal forventes derfor at stige når
>>>der kommer overblik over det.
>>>
>>>Jeg "slap" øjensynligt med sodskader
>>>og mindre ting der kan repareres, til
>>>trods for at min båd ligger lige op
>>>af "brandtompten". Skadesservice siger
>>>at det ikke haster med at vaske soden
>>>af, da det ikke sætter sig. ER det
>>>korrekt ??
>>>
>>>Bjarke
>>
>>
| |
tjow (26-02-2007)
| Kommentar Fra : tjow |
Dato : 26-02-07 17:46 |
|
"Sort streg-fjerner" fra Biltema er effektiv
| |
Ukendt (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-07 18:27 |
|
Hej Bjarke,
For nogle år siden var vi i samme situation - altså at være tæt på en
motorbåd, der udbrændte ned til vandlinien! De både, der lå nærmest fik
bl.a. udskiftet teakdæk, rig, storsejl og rullegenua (de var delvist
smeltet pga. varmepåvirkningen), noget af dækket var delamineret osv.
osv. En forfærdelig oplevelse.
Dengang brugte vi bare Hempels renseprodukter og polish ... Men da jeg
så din oplevelse "googlede jeg lidt" og fandt dette råd om rengøring af
en grill (!)
(Sorry, det er bestemt ikke for at fornærme dig Bjarke ...
sammenligningen til din 'nye' dejlige Maxi er bestemt ikke tilsigtet,
men det var det eneste, der lige dukkede op når jeg søgte på noget med
at fjerne sod ...)
"Jeg har læst indlægene omkring rengøring af grill og vil derfor gerne
give mit indlæg.
Hos DK-Miljø forhandles et produkt som hedder StarPower og som kan
fjerne sod og fedt og andet meget effektivt.
Midlet er USDA godkendt og dermed godkendt til fødevarebranchen.
StarPower er endvidere effektiv ved rengørring af plastmøbler,
campingvognen (de sorte streger), pletter på fliser / tæpper, glasfiber,
linolium m.m.
Kig på www.dkmshop.dk hvor midlet kan findes i flere forskellige
embalagestørrelser."
Om det er velegnet i din situation, tør jeg ikke udtale mig om, men du
kan da evt. undersøge det nærmere ... Jeg ved intet om sod sætter sig
fast eller ikke ...
Held og lykke.
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
__________________
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45e172f0$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>
> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både
> er totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det
> samlede tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over
> det.
>
> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres,
> til trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten".
> Skadesservice siger at det ikke haster med at vaske soden af, da det
> ikke sætter sig. ER det korrekt ??
>
> Bjarke
>
| |
Ukendt (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-07 18:40 |
|
Lidt mere "googlen" gav også et link:
http://www.knudedan.dk/378
til produktet Nautilus:
NAUTILUS olie/snavsfjerner Opløser olie, fedt, sod, vejsnavs m.m.
F. eks. på motorer, bremser, maskindele, boggier, lastbiler og skibe.
Også velegnet til at fjerne sod når mineralolie er brændt.
Et andet sted fandt jeg denne korrespondance (det er vel ikke dig igen
Bjarke? ... ..."
quote
> Hej NG
>
> Jeg står med nogle print som kommer fra et værksted hvor der har været
> brand. Alt er sodet til, så nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst renser
> printene så de ikke begynder at ætse / irer til.
>
> Jeg har adgang til en 'vaskemaskine' som benyttes til afvaskning af
> flus på nye print. Jeg hade forestillet mig at komme dem gennem her og
> så evt give dem en gang printlak bagefter for at forhindre yderlige
> oxidering. Lyder dette fornuftigt, eller er der andre bud på hvad man
> bør gøre.
>
> På forhånd tak
>
> Bjarke
>
>
prøv med renset bensin det kan fås i farvehandlen og andre steder det
opløser tjærekondensatet på printet
Rensebenzin (hedder det retteligt) kan _ikke_ opløse og fjerne sod. Der
skal
anvendes et basisk middel - noget i retning af flydende ajax. Man kan få
væsker specielt fremstillet til formålet, men de mest effektive er ikke
tilgængelige, hverken hos farveladehandlere eller supermarkeder.
F.eks. skal flydende ajax (eller lign.) fortyndes 20:1 eller 5%. I grove
tilfælde måske 10:1 eller 10%. Brug en sprayflaske (brugt til f.eks.
vinduesvask).
Der er også nogen, der har haft held med simpelthen at putte det i
opvaskemaskinen. Jeg har ikke prøver det selv endnu, da jeg netop har
det
"professionelle" middel.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Unquote
Den sidste mulighed er næppe relevant i dit tilfælde ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45e172f0$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>
> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både
> er totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det
> samlede tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over
> det.
>
> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres,
> til trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten".
> Skadesservice siger at det ikke haster med at vaske soden af, da det
> ikke sætter sig. ER det korrekt ??
>
> Bjarke
>
| |
Bjarke M. Christense~ (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 26-02-07 18:54 |
|
Super. Tak for begge links....
Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror der
har fået sodet printene til ...
Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke passer
i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på spuleren og lægge
et lag ajaxskum på hele båden.
Bjarke
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:45e31b51$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Lidt mere "googlen" gav også et link:
>
> http://www.knudedan.dk/378
>
> til produktet Nautilus:
> NAUTILUS olie/snavsfjerner Opløser olie, fedt, sod, vejsnavs m.m. F.
> eks. på motorer, bremser, maskindele, boggier, lastbiler og skibe. Også
> velegnet til at fjerne sod når mineralolie er brændt.
>
>
> Et andet sted fandt jeg denne korrespondance (det er vel ikke dig igen
> Bjarke? ... ..."
>
> quote
>> Hej NG
>>
>> Jeg står med nogle print som kommer fra et værksted hvor der har været
>> brand. Alt er sodet til, så nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst renser
>> printene så de ikke begynder at ætse / irer til.
>>
>> Jeg har adgang til en 'vaskemaskine' som benyttes til afvaskning af
>> flus på nye print. Jeg hade forestillet mig at komme dem gennem her og
>> så evt give dem en gang printlak bagefter for at forhindre yderlige
>> oxidering. Lyder dette fornuftigt, eller er der andre bud på hvad man bør
>> gøre.
>
>
>>
>> På forhånd tak
>>
>> Bjarke
>>
>>
> prøv med renset bensin det kan fås i farvehandlen og andre steder det
> opløser tjærekondensatet på printet
>
>
> Rensebenzin (hedder det retteligt) kan _ikke_ opløse og fjerne sod. Der
> skal
> anvendes et basisk middel - noget i retning af flydende ajax. Man kan få
> væsker specielt fremstillet til formålet, men de mest effektive er ikke
> tilgængelige, hverken hos farveladehandlere eller supermarkeder.
>
> F.eks. skal flydende ajax (eller lign.) fortyndes 20:1 eller 5%. I grove
> tilfælde måske 10:1 eller 10%. Brug en sprayflaske (brugt til f.eks.
> vinduesvask).
>
> Der er også nogen, der har haft held med simpelthen at putte det i
> opvaskemaskinen. Jeg har ikke prøver det selv endnu, da jeg netop har det
> "professionelle" middel.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
>
> Unquote
>
> Den sidste mulighed er næppe relevant i dit tilfælde ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:45e172f0$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>>
>> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både er
>> totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det samlede
>> tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over det.
>>
>> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres,
>> til trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten". Skadesservice
>> siger at det ikke haster med at vaske soden af, da det ikke sætter sig.
>> ER det korrekt ??
>>
>> Bjarke
>>
>
| |
Steffen Skov (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 26-02-07 19:46 |
|
Hej Bjarke
Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren bruger.
Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at vide det, tror
du så ikke det kan bruges?
Medfølende hilsen
Steffen
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Super. Tak for begge links....
>
> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror der
> har fået sodet printene til ...
>
> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på spuleren
> og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>
> Bjarke
>
| |
Ukendt (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-07 19:56 |
|
I "grilgruppen" (se indlæg ovenfor) foreslog flere bidragydere
salmiakspiritus og brun sæbe ... "stærk tobak"! ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Bjarke
> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren
> bruger. Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at
> vide det, tror du så ikke det kan bruges?
> Medfølende hilsen
> Steffen
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
> en meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Super. Tak for begge links....
>>
>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en
>> navnebror der har fået sodet printene til ...
>>
>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på
>> spuleren og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>
>> Bjarke
>>
>
>
| |
Henrik Kolle Rasmuss~ (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Kolle Rasmuss~ |
Dato : 26-02-07 21:43 |
|
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:45e32d45$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>I "grilgruppen" (se indlæg ovenfor) foreslog flere bidragydere
>salmiakspiritus og brun sæbe ... "stærk tobak"! ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Bjarke
>> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren bruger.
>> Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at vide det,
>> tror du så ikke det kan bruges?
>> Medfølende hilsen
>> Steffen
>>
>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
>> meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Super. Tak for begge links....
>>>
>>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror
>>> der har fået sodet printene til ...
>>>
>>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på
>>> spuleren og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>Hej
I vort vvs firma bruger vi vådservietter fra Linie kemi tlf 75934900 til at
fjerne sod. De er ekstremt gode
mvh henrik kolle
>>
>
>
| |
Bjarke M. Christense~ (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 26-02-07 23:15 |
|
Super. Tak for de mange gode råd. Kan private købe hos Linie kemi ??
Bjarke
"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> wrote in message
news:45e34645$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:45e32d45$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>I "grilgruppen" (se indlæg ovenfor) foreslog flere bidragydere
>>salmiakspiritus og brun sæbe ... "stærk tobak"! ...
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>> news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Hej Bjarke
>>> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren bruger.
>>> Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at vide det,
>>> tror du så ikke det kan bruges?
>>> Medfølende hilsen
>>> Steffen
>>>
>>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
>>> en meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Super. Tak for begge links....
>>>>
>>>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror
>>>> der har fået sodet printene til ...
>>>>
>>>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>>>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på
>>>> spuleren og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>
>>>Hej
> I vort vvs firma bruger vi vådservietter fra Linie kemi tlf 75934900 til
> at fjerne sod. De er ekstremt gode
> mvh henrik kolle
>>>
>>
>>
>
>
| |
Henrik Kolle Rasmuss~ (27-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Kolle Rasmuss~ |
Dato : 27-02-07 00:22 |
|
hvis ikke kan jeg skaffe det.
mvh henrik kolle
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45e35bf0$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Super. Tak for de mange gode råd. Kan private købe hos Linie kemi ??
>
> Bjarke
>
> "Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:45e34645$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:45e32d45$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>I "grilgruppen" (se indlæg ovenfor) foreslog flere bidragydere
>>>salmiakspiritus og brun sæbe ... "stærk tobak"! ...
>>>
>>> --
>>> Flemming Torp
>>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>
>>> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> Hej Bjarke
>>>> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren
>>>> bruger. Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at
>>>> vide det, tror du så ikke det kan bruges?
>>>> Medfølende hilsen
>>>> Steffen
>>>>
>>>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
>>>> en meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>> Super. Tak for begge links....
>>>>>
>>>>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror
>>>>> der har fået sodet printene til ...
>>>>>
>>>>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>>>>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på
>>>>> spuleren og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>>>>
>>>>> Bjarke
>>>>>
>>
>>>>Hej
>> I vort vvs firma bruger vi vådservietter fra Linie kemi tlf 75934900 til
>> at fjerne sod. De er ekstremt gode
>> mvh henrik kolle
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
| |
Bjarke M. Christense~ (26-02-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 26-02-07 23:14 |
|
hhmmm det var da muligt. Det er jo også basisk....
Tak.
Bjarke
"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Bjarke
> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren bruger.
> Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at vide det,
> tror du så ikke det kan bruges?
> Medfølende hilsen
> Steffen
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Super. Tak for begge links....
>>
>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en navnebror
>> der har fået sodet printene til ...
>>
>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på spuleren
>> og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>
>> Bjarke
>>
>
>
| |
Ukendt (27-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-07 18:19 |
|
Hej igen Bjarke,
Fra min tidligere bådmakker, som har mange års erfaring i
rengøringsbranchen har jeg fået følgende svar ... ikke nødvendigvis til
megen selvhjælp, men dog en pointe:
"Kære Flemming.
Ja, det kan sandeligt gå hurtigt.
Det er jo sikkert en forsikringsskade og skadeservicefirmaerne har kemi
og ionbytte-maskiner, der helt kan fjerne sod og lugt.
Jeg forstår ikke, at det ikke skal fjernes hurtigst muligt, men det er
rigtigt at han ikke selv skal gå igang.
Omkring ion-bytteren kan jeg fortælle en lille historie om en oprydning
efter en brand i en sko og læderforretning, hvor ISS hjemtog hele
varelageret til rensning i deres værksted.
Efter rensning var der bare opstået det problem at varerne var nu hel
rene og som nye, men usælgelige da de ikke lugtede af læder mere !!
Metoden er ret effektiv."
SNIP
Well Bjarke, nu skal din båd vel ikke nødvendigvis lugte af ny båd, men
pointen er måske at få nogle tips fra et skadesservice-firma, som har
masser af erfaringer med at fjerne sod ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45e35bc8$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> hhmmm det var da muligt. Det er jo også basisk....
>
> Tak.
>
> Bjarke
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
> news:45e32aeb$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Bjarke
>> Du har jow før med succes brugt brunsæbe, og må formodes erfaren
>> bruger. Midlet plejer at rense en sodet grill effektivt. Uden selv at
>> vide det, tror du så ikke det kan bruges?
>> Medfølende hilsen
>> Steffen
>>
>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev
>> i en meddelelse news:45e31ecc$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Super. Tak for begge links....
>>>
>>> Nej, jeg har (heldigvis) kun sod på båden, så det må være en
>>> navnebror der har fået sodet printene til ...
>>>
>>> Meget interssant med at det skal være basisk ... Og selv om den ikke
>>> passer i vaskemaskinen, så kan jeg bare smide ajax i sprøjten på
>>> spuleren og lægge et lag ajaxskum på hele båden.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>
>>
>
>
| |
Harding E. Larsen (28-02-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 28-02-07 10:40 |
|
Hej,
I forlængelse af Flemmings indlæg synes jeg at der skal lidt
mere forståelse af de små partiklers natur med ind i billeder.
Ultrafine partikler har en størrelse på op til 100 nm (100
milliardtedele af en m). Disse små partikler har et større
overfladeareal pr. masseenhed end fine og grove partikler.
Så små partikler vil placere sig på fribordets overflade, der
absolut ikke er jævn, set i forhold til partiklernes størrelse.
der er masser af fordybninger som de placerer sig i. Små
partikler har også den evne at de med tiden trænger ned i
blødere overflader og næsten indkapsler sig her. Derfor er
tidsfaktoren her af betydning.
Sodpartiklerne kan ikke opløses men med anvendelse af de rigtige
væsker kan disse væsker trænge ind under partiklerne og dermed
frigøre dem fra deres binding til overfladen de sidder på.
Er det mindre emner der skal renses vil anvendelse af
ultralydsrenseanlæg og de rigtige væskesammensætninger være det
rigtige.
En båd er desværre ikke lige egnet til denne metode. Var det
muligt så ville sodpartiklerne være fjernet fra overfladerne på
ganske få sekunder.
I tilfældet med ionbyttere indskudt i kredsløvet anvendes de til
at opfange sodpartiklerne i det cirkulerende rensemiddel for at
undgå at partiklerne ikke kører i ring og processen ville så
være uden virkning.
Der findes udmærkede væsker der kan anvendes; men de skal
behandles- og anlæggene skal betjenes, af specialister.
Jo før en behandling kan komme i gang des bedre bliver
resultatet.
Det er rigtigt at væskerne igennem længere tid afgiver en noget
fæl lugt.
Mvh/Harding
Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Hej igen Bjarke,
>
>Fra min tidligere bådmakker, som har
>mange års erfaring i
>rengøringsbranchen har jeg fået
>følgende svar ... ikke nødvendigvis til
>megen selvhjælp, men dog en pointe:
>
>"Kære Flemming.
>
>Ja, det kan sandeligt gå hurtigt.
>Det er jo sikkert en
>forsikringsskade og
>skadeservicefirmaerne har kemi
>og ionbytte-maskiner, der helt kan
>fjerne sod og lugt.
>Jeg forstår ikke, at det ikke skal
>fjernes hurtigst muligt, men det er
>rigtigt at han ikke selv skal gå igang.
>Omkring ion-bytteren kan jeg
>fortælle en lille historie om en oprydning
>efter en brand i en sko og
>læderforretning, hvor ISS hjemtog hele
>varelageret til rensning i deres værksted.
>Efter rensning var der bare opstået
>det problem at varerne var nu hel
>rene og som nye, men usælgelige da
>de ikke lugtede af læder mere !!
>Metoden er ret effektiv."
>
>SNIP
>
>Well Bjarke, nu skal din båd vel
>ikke nødvendigvis lugte af ny båd, men
>pointen er måske at få nogle tips
>fra et skadesservice-firma, som har
>masser af erfaringer med at fjerne sod ...
>
>
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
| |
Ledøje Udlejning (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Ledøje Udlejning |
Dato : 01-03-07 17:24 |
|
Hvad var grunden til branden ??
Per
"Krølle"
"Harding E. Larsen (slet HZ53O)" <harding@HZ53Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11726558810.367347917772598@dtext.news.tele.dk...
> Hej,
> I forlængelse af Flemmings indlæg synes jeg at der skal lidt
> mere forståelse af de små partiklers natur med ind i billeder.
>
> Ultrafine partikler har en størrelse på op til 100 nm (100
> milliardtedele af en m). Disse små partikler har et større
> overfladeareal pr. masseenhed end fine og grove partikler.
>
> Så små partikler vil placere sig på fribordets overflade, der
> absolut ikke er jævn, set i forhold til partiklernes størrelse.
> der er masser af fordybninger som de placerer sig i. Små
> partikler har også den evne at de med tiden trænger ned i
> blødere overflader og næsten indkapsler sig her. Derfor er
> tidsfaktoren her af betydning.
> Sodpartiklerne kan ikke opløses men med anvendelse af de rigtige
> væsker kan disse væsker trænge ind under partiklerne og dermed
> frigøre dem fra deres binding til overfladen de sidder på.
> Er det mindre emner der skal renses vil anvendelse af
> ultralydsrenseanlæg og de rigtige væskesammensætninger være det
> rigtige.
> En båd er desværre ikke lige egnet til denne metode. Var det
> muligt så ville sodpartiklerne være fjernet fra overfladerne på
> ganske få sekunder.
> I tilfældet med ionbyttere indskudt i kredsløvet anvendes de til
> at opfange sodpartiklerne i det cirkulerende rensemiddel for at
> undgå at partiklerne ikke kører i ring og processen ville så
> være uden virkning.
>
> Der findes udmærkede væsker der kan anvendes; men de skal
> behandles- og anlæggene skal betjenes, af specialister.
> Jo før en behandling kan komme i gang des bedre bliver
> resultatet.
> Det er rigtigt at væskerne igennem længere tid afgiver en noget
> fæl lugt.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>Hej igen Bjarke,
>>
>>Fra min tidligere bådmakker, som har
>>mange års erfaring i
>>rengøringsbranchen har jeg fået
>>følgende svar ... ikke nødvendigvis til
>>megen selvhjælp, men dog en pointe:
>>
>>"Kære Flemming.
>>
>>Ja, det kan sandeligt gå hurtigt.
>>Det er jo sikkert en
>>forsikringsskade og
>>skadeservicefirmaerne har kemi
>>og ionbytte-maskiner, der helt kan
>>fjerne sod og lugt.
>>Jeg forstår ikke, at det ikke skal
>>fjernes hurtigst muligt, men det er
>>rigtigt at han ikke selv skal gå igang.
>>Omkring ion-bytteren kan jeg
>>fortælle en lille historie om en oprydning
>>efter en brand i en sko og
>>læderforretning, hvor ISS hjemtog hele
>>varelageret til rensning i deres værksted.
>>Efter rensning var der bare opstået
>>det problem at varerne var nu hel
>>rene og som nye, men usælgelige da
>>de ikke lugtede af læder mere !!
>>Metoden er ret effektiv."
>>
>>SNIP
>>
>>Well Bjarke, nu skal din båd vel
>>ikke nødvendigvis lugte af ny båd, men
>>pointen er måske at få nogle tips
>>fra et skadesservice-firma, som har
>>masser af erfaringer med at fjerne sod ...
>>
>>
>>
>>--
>>Flemming Torp
>>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>
| |
Bjarke M. Christense~ (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 01-03-07 22:06 |
|
Det ved jeg ikke med sikkerhed, men den opstod i en Sunseeker; ssv defekt el
og fast landstrøm. Politiet/myndighederne har ikke offentliggjort deres
konklusion.
Bjarke
"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> wrote in message
news:D6DFh.50$C15.26@news.get2net.dk...
> Hvad var grunden til branden ??
>
> Per
> "Krølle"
>
>
> "Harding E. Larsen (slet HZ53O)" <harding@HZ53Olarsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11726558810.367347917772598@dtext.news.tele.dk...
>> Hej,
>> I forlængelse af Flemmings indlæg synes jeg at der skal lidt
>> mere forståelse af de små partiklers natur med ind i billeder.
>>
>> Ultrafine partikler har en størrelse på op til 100 nm (100
>> milliardtedele af en m). Disse små partikler har et større
>> overfladeareal pr. masseenhed end fine og grove partikler.
>>
>> Så små partikler vil placere sig på fribordets overflade, der
>> absolut ikke er jævn, set i forhold til partiklernes størrelse.
>> der er masser af fordybninger som de placerer sig i. Små
>> partikler har også den evne at de med tiden trænger ned i
>> blødere overflader og næsten indkapsler sig her. Derfor er
>> tidsfaktoren her af betydning.
>> Sodpartiklerne kan ikke opløses men med anvendelse af de rigtige
>> væsker kan disse væsker trænge ind under partiklerne og dermed
>> frigøre dem fra deres binding til overfladen de sidder på.
>> Er det mindre emner der skal renses vil anvendelse af
>> ultralydsrenseanlæg og de rigtige væskesammensætninger være det
>> rigtige.
>> En båd er desværre ikke lige egnet til denne metode. Var det
>> muligt så ville sodpartiklerne være fjernet fra overfladerne på
>> ganske få sekunder.
>> I tilfældet med ionbyttere indskudt i kredsløvet anvendes de til
>> at opfange sodpartiklerne i det cirkulerende rensemiddel for at
>> undgå at partiklerne ikke kører i ring og processen ville så
>> være uden virkning.
>>
>> Der findes udmærkede væsker der kan anvendes; men de skal
>> behandles- og anlæggene skal betjenes, af specialister.
>> Jo før en behandling kan komme i gang des bedre bliver
>> resultatet.
>> Det er rigtigt at væskerne igennem længere tid afgiver en noget
>> fæl lugt.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>>Hej igen Bjarke,
>>>
>>>Fra min tidligere bådmakker, som har
>>>mange års erfaring i
>>>rengøringsbranchen har jeg fået
>>>følgende svar ... ikke nødvendigvis til
>>>megen selvhjælp, men dog en pointe:
>>>
>>>"Kære Flemming.
>>>
>>>Ja, det kan sandeligt gå hurtigt.
>>>Det er jo sikkert en
>>>forsikringsskade og
>>>skadeservicefirmaerne har kemi
>>>og ionbytte-maskiner, der helt kan
>>>fjerne sod og lugt.
>>>Jeg forstår ikke, at det ikke skal
>>>fjernes hurtigst muligt, men det er
>>>rigtigt at han ikke selv skal gå igang.
>>>Omkring ion-bytteren kan jeg
>>>fortælle en lille historie om en oprydning
>>>efter en brand i en sko og
>>>læderforretning, hvor ISS hjemtog hele
>>>varelageret til rensning i deres værksted.
>>>Efter rensning var der bare opstået
>>>det problem at varerne var nu hel
>>>rene og som nye, men usælgelige da
>>>de ikke lugtede af læder mere !!
>>>Metoden er ret effektiv."
>>>
>>>SNIP
>>>
>>>Well Bjarke, nu skal din båd vel
>>>ikke nødvendigvis lugte af ny båd, men
>>>pointen er måske at få nogle tips
>>>fra et skadesservice-firma, som har
>>>masser af erfaringer med at fjerne sod ...
>>>
>>>
>>>
>>>--
>>>Flemming Torp
>>>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>
>>
>
>
| |
Per Pedersen (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Per Pedersen |
Dato : 01-03-07 22:49 |
|
Hej !
Se her http://www.hundige-havn.dk/nyheder/braend_07.htm
Er der nogen der har nogle billeder der fra ?
Per
"Bjarke M. Christensen" >
Det ved jeg ikke med sikkerhed, men den opstod i en Sunseeker; ssv defekt el
> og fast landstrøm. Politiet/myndighederne har ikke offentliggjort deres
> konklusion.
>
> Bjarke
>
>
> "Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> wrote in message
> news:D6DFh.50$C15.26@news.get2net.dk...
>> Hvad var grunden til branden ??
>>
>> Per
>> "Krølle"
| |
Bjarke M. Christense~ (01-03-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 01-03-07 22:55 |
|
Der er på sejlklubben hjemmeside på http://www.skb.dk/3/0/111/16/0
Derudover har jeg billeder af den "forulykkede" Maxi på www.maximalt.dk
under 'månedens billede'
Bjarke
"Per Pedersen" <No_mail@get.dk> wrote in message
news:45e74a73$0$48461$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej !
>
> Se her http://www.hundige-havn.dk/nyheder/braend_07.htm
>
> Er der nogen der har nogle billeder der fra ?
>
> Per
>
> "Bjarke M. Christensen" >
> Det ved jeg ikke med sikkerhed, men den opstod i en Sunseeker; ssv defekt
> el
>> og fast landstrøm. Politiet/myndighederne har ikke offentliggjort deres
>> konklusion.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>> "Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> wrote in message
>> news:D6DFh.50$C15.26@news.get2net.dk...
>>> Hvad var grunden til branden ??
>>>
>>> Per
>>> "Krølle"
>
>
| |
Ole Pagh (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 02-03-07 05:40 |
|
Bjarke M. Christensen formulerede spørgsmålet:
> Der er på sejlklubben hjemmeside på http://www.skb.dk/3/0/111/16/0
>
Uha, uha hvor er det uhyggelige billeder!
Det er ufatteligt så godt og hurtigt at glasfiber / polyester kan
brænde og så let nabobådene kan antendes også.
Jeg fik en klump i halsen da jeg så billederne for minderne væltede
frem fra en episode for 3 år siden hvor min båd totalt udbrændte sammen
med 3 andre i havnen. Det var dog om sommeren, så de lå alle på havnens
bund efter branden.
Det tager nogen tid at komme over det; især hvis det er en båd med
mange års minder der pludseligt ligger foran en som en klat forkullet
plastik.
Min dybeste medfølelse med de berørte!
--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)
| |
Harding E. Larsen (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 02-03-07 11:40 |
|
Hej Bjarke,
Det var meget dystre billeder som du har langt op.
Det er tydeligt at brand i både, hvad enten de står på land
eller ligger i vandet, breder sig meget hurtigt. Brand med de
næringsstoffer er hurtig, og varmeudviklingen er så stor at
overtænding til næste båd er uundgåelig.
I bagklogskabens klare lys må det give havnens ejere stof til
eftertanke.
I Kastrup har vi for en del år siden indført regler for el i
havnen.
Al elmateriel skal være godkendt til udendørs brug.
Der må ikke være strøm til en båd hvis der ikke er nogen ombord.
Ledninger skal fjernes fra stikkontakterne når de ikke er i brug.
På broerne er der to former for eludtag. 3 Apm til ladning, som
er gratis. Større strømforbrug fra betalingsstandere.
Er der bådejere som vil elopvarme sin båd opdager han hvor dyrt
det er hver gang han trækker betalingskortet ud. Alene af den
grund vil ingen nok opvarme båden når der ikke er nogen ombord.
På vinterpladserne afbrydes al strøm kl 18.00.
Mvh/Harding
Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
skrev:
>Det ved jeg ikke med sikkerhed, men
>den opstod i en Sunseeker; ssv defekt el
>og fast landstrøm.
>Politiet/myndighederne har ikke
>offentliggjort deres
>konklusion.
>
>Bjarke
>
>
>"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk>
>wrote in message
>news:D6DFh.50$C15.26@news.get2net.dk.. .
>> Hvad var grunden til branden ??
>>
>> Per
>> "Krølle"
| |
Bjarke M. Christense~ (02-03-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 02-03-07 19:35 |
|
Ja, jeg er heller ikke stor tilhænger af de mange ledninger der ligger over
pladsen, men betaling for el gør det altså ikke der hvor jeg ligger. Vi har
faktisk lige i år fået betalingssatndere så al el er til betaling og det har
overhovedet ikke påvirket antallet af ledninger på pladsen. Hvis du har en
Sunseeker til 1 mio, så betyder det altså ikke ret meget om det koster 200
kr i strøm at have stikket i konstant.
Fredag aften var jeg nede for at tilse båden og skruet konfuret ud. Det
havde jeg solgt og skulle have det med til Jylland om lørdagen. Da jeg gik
ville jeg egentligt gerne have stikket ud, men besluttede at lade det sidde
i, da det var næsten 2 md siden jeg sidst havde "toppet" batterierne op.
Planen var at lade det sidde lørdag og køre ned og tage det ud søndag. Det
gjorde jeg så også, men det var en søndag, hvor ledningen gik tværs gennem
en brandtomt. For 2 kr størm havde jeg brugt.
Hypotese: Både store og små elforbrugere bidrager til risikoen og små
forbrugerne er ligeglad med el-prisen. Hvis ledningerne skal væk, så skal
det være forbudt.
Bjarke
"Harding E. Larsen (slet WWKFQ)" <harding@WWKFQlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11728323130.703283082834091@dtext.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Det var meget dystre billeder som du har langt op.
> Det er tydeligt at brand i både, hvad enten de står på land
> eller ligger i vandet, breder sig meget hurtigt. Brand med de
> næringsstoffer er hurtig, og varmeudviklingen er så stor at
> overtænding til næste båd er uundgåelig.
>
> I bagklogskabens klare lys må det give havnens ejere stof til
> eftertanke.
> I Kastrup har vi for en del år siden indført regler for el i
> havnen.
> Al elmateriel skal være godkendt til udendørs brug.
> Der må ikke være strøm til en båd hvis der ikke er nogen ombord.
> Ledninger skal fjernes fra stikkontakterne når de ikke er i brug.
> På broerne er der to former for eludtag. 3 Apm til ladning, som
> er gratis. Større strømforbrug fra betalingsstandere.
> Er der bådejere som vil elopvarme sin båd opdager han hvor dyrt
> det er hver gang han trækker betalingskortet ud. Alene af den
> grund vil ingen nok opvarme båden når der ikke er nogen ombord.
> På vinterpladserne afbrydes al strøm kl 18.00.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
> skrev:
>>Det ved jeg ikke med sikkerhed, men
>>den opstod i en Sunseeker; ssv defekt el
>>og fast landstrøm.
>>Politiet/myndighederne har ikke
>>offentliggjort deres
>>konklusion.
>>
>>Bjarke
>>
>>
>>"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk>
>>wrote in message
>>news:D6DFh.50$C15.26@news.get2net.dk.. .
>>> Hvad var grunden til branden ??
>>>
>>> Per
>>> "Krølle"
>
| |
Harding E. Larsen (03-03-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 03-03-07 10:01 |
|
Hej Bjarke,
Skal der være en regulering omkring anvendelsen af el, skal det
selvfølgelig ske gennem indførelse i Havneregulativet.
Det er rigtigt at folk er sløsede/ligeglade og lader deres
tilslutning være tilkoblet når båden forlades. Havnens
assistenter her i havnen går rundt og måler om der er forbrug og
tager stikket efterfølgende ud af kontakten. Er der konstateret
et forbrug indkaldes de pågældende til havnekontoret for en
præsisering af reglerne.
På vinterpladserne afbrydes al strøm kl 18:00 på hovedafbryderen
til området.
Dermed fritages ejerne af både på land for at huske at afbryde.
Stikkene bliver selvfølgelig tage ud når det opdages af havnens
personale, ellers kan man jo risikere at der forbruges strøm
igen næste dag uden at ejeren er ombord.
Der har også været en del forsæg på selvtægt, for at "hjælpe"
med at huske, ved at stikkene er blevet klippet af. Det er ikke
nogen god løsning.
I dag er der en fornuftig accept af at sådan er reglerne som vi
må/skal forholde os til, og det fungerer ganske udmærket.
Mvh/Harding
Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>
skrev:
>Ja, jeg er heller ikke stor tilhænger
>af de mange ledninger der ligger over
>pladsen, men betaling for el gør det
>altså ikke der hvor jeg ligger. Vi har
>faktisk lige i år fået
>betalingssatndere så al el er til
>betaling og det har
>overhovedet ikke påvirket antallet af
>ledninger på pladsen. Hvis du har en
>Sunseeker til 1 mio, så betyder det
>altså ikke ret meget om det koster 200
>kr i strøm at have stikket i konstant.
>
>Fredag aften var jeg nede for at tilse
>båden og skruet konfuret ud. Det
>havde jeg solgt og skulle have det med
>til Jylland om lørdagen. Da jeg gik
>ville jeg egentligt gerne have stikket
>ud, men besluttede at lade det sidde
>i, da det var næsten 2 md siden jeg
>sidst havde "toppet" batterierne op.
>Planen var at lade det sidde lørdag og
>køre ned og tage det ud søndag. Det
>gjorde jeg så også, men det var en
>søndag, hvor ledningen gik tværs gennem
>en brandtomt. For 2 kr størm havde jeg brugt.
>
>Hypotese: Både store og små
>elforbrugere bidrager til risikoen og små
>forbrugerne er ligeglad med el-prisen.
>Hvis ledningerne skal væk, så skal
>det være forbudt.
>
>Bjarke
>
| |
EA (04-03-2007)
| Kommentar Fra : EA |
Dato : 04-03-07 03:02 |
|
Hej Bjarke
Det er altid kedeligt, når der er brand i en havn.
Vi havde således også brand i Sundby Sejlforening for en måneds tid siden.
Et skur gik op i flammer, men vi slap billigt, for det blev hurtigt opdaget
og slukket.
Men det var nu ikke det, jeg ville fortælle.
Til dagligt arbejder jeg med glasfiber, dog ikke til både, men biler.
Forleden dag ville jeg prøve om jeg kunne varme et stykke glasfiber op, med
en varmluftpistol, så det blev blødt, så jeg kunne ændre formen på det. Det
kunne jeg ikke, for da jeg varmede glasfiberen op sprang den simpelthen
indefra, den knaldede som en kineser og jeg kunne ikke se det udefra, så du
skal være opmærksom på, om den side der vender mod den brændte båd ikke er
delamineret i glasfiberen.
Held og lykke.
EA
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45e172f0$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>
> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både er
> totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det samlede
> tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over det.
>
> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres, til
> trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten". Skadesservice siger
> at det ikke haster med at vaske soden af, da det ikke sætter sig. ER det
> korrekt ??
>
> Bjarke
>
>
| |
Bjarke M. Christense~ (04-03-2007)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 04-03-07 13:15 |
|
Hej EA,
Ja, det er rigtigt. Det har jeg også lige fået oplyst. Faktisk er Obelix
(2/3 nede på http://www.skb.dk/3/0/111/16/0) blevet dømt totalskadet, da
fribordet er delamineret. Man kan stort set ikke se noget på den. Men man
kan høre det når man banker på den.
Jeg har straks "gennembanket" min og det ser heldigvis ikke ud til at jeg
har lidt denne skade.
Jeg fik iøvrigt i dag at vide, at epoxy er mere modstanddygtigt for den
slags påvirkninger end polyester. Polyester blive glasagtigt og "springer"
som du omtaler. Epoxy bliver blødt under varmepåvirkning, men hårdt igen når
varmen er væk.
Bjarke
"EA" <ejvind@myxway.com> wrote in message
news:45ea28ae$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Bjarke
>
> Det er altid kedeligt, når der er brand i en havn.
>
> Vi havde således også brand i Sundby Sejlforening for en måneds tid siden.
> Et skur gik op i flammer, men vi slap billigt, for det blev hurtigt
> opdaget
> og slukket.
>
> Men det var nu ikke det, jeg ville fortælle.
>
> Til dagligt arbejder jeg med glasfiber, dog ikke til både, men biler.
>
> Forleden dag ville jeg prøve om jeg kunne varme et stykke glasfiber op,
> med
> en varmluftpistol, så det blev blødt, så jeg kunne ændre formen på det.
> Det
> kunne jeg ikke, for da jeg varmede glasfiberen op sprang den simpelthen
> indefra, den knaldede som en kineser og jeg kunne ikke se det udefra, så
> du
> skal være opmærksom på, om den side der vender mod den brændte båd ikke er
> delamineret i glasfiberen.
>
> Held og lykke.
>
> EA
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:45e172f0$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Der har her til morgen desværre været en større brand i Hundige Havn.
>>
>> Branden startede i en motorbåd og bredte sig til de andre både. 5 både er
>> totalt udbrændt og et større antal er skadet af varme og sod. Det samlede
>> tabstal forventes derfor at stige når der kommer overblik over det.
>>
>> Jeg "slap" øjensynligt med sodskader og mindre ting der kan repareres,
>> til
>> trods for at min båd ligger lige op af "brandtompten". Skadesservice
>> siger
>> at det ikke haster med at vaske soden af, da det ikke sætter sig. ER det
>> korrekt ??
>>
>> Bjarke
>>
>>
>
>
| |
|
|