Hej DFM
Så er der ballade i Lyngby. Jeg ville male mine forgaffelben p.g.a.
stenslag, og ville i den forbindelse skille gaffelbene ad, så jeg kunne
arbejde med de løse yderben. Jeg købte et sæt pakdåser, noget god
forgaffelolie i den rette mænge og viskositet og havde to nye
kobberpakninger til skruen i bunden af benene. Jeg har adskilt gaffelbenene
på min XJ 600 mange gange og synes selv jeg er kompetent på det område
(famous last words). På XJ 600'eren skulle man holde kontra på selve
dæmperenheden via en lang stang med et 22mm unbacho hoved i enden. Min CBR
har cartrige gaffelben med justerbar preload og returdæmpning. Derfor går
der en stang op gennem gaffelbenet op til topskruen hvor justerskruerne
sidder, denne stang er løs, derfor kan man ikke holde kontra på toppen af
dæmperen, men ifølge min værkstedsmanual er det ikke nødvendigt, da når
benet er samlet trykker fjederen hårdt nok ned på dæmperen til at holde den
låst så man kan vride bundskruen løs. Dette skete kun på det ene af mine to
gaffelben desværre. Jeg har nu mokket så meget rundt med den skrue at
kobberpakningen som sidder med skruen er utæt og gaffelbenet lækker olie.
Pakdåsen i benet trænger til udskiftning, på trods af den stadig er tæt.
Jeg er på herrens mark. Hvordan søren løsner jeg den skrue. Den drejer vildt
nemt rundt. Jeg har prøvet at bore den ud, men den drejer bare med rundt.
Jeg prøvet at slå på den for at løsne den i dæmperen, med jo mere jeg
arbejder med den jo nemmere drejer den rundt og jo mere utæt bliver benet.
Jeg tager den ud til Søborg MC imorgen, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg
forventer de skal gøre. Jeg har overvejet om den kan skues ud med trykluft,
men den snorrer så nemt rundt at jeg tror det er virkningsløst.
Jeg skulle nok have fulgt Rittigs råd og så bare have ladt dem være. Jeg er
ikke en gang tilfreds med lakeringen af det andet gaffelben
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)