|
| Webasto airtop 3500 problemer Fra : Claus |
Dato : 10-01-07 19:51 |
|
Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel) varmer ikke. Når man tænder kan man
høre, at brændstofpumpen klikker og arbejder. Blæseren går også igang og
kører et par minutter men uden at producere varme.
Herefter går alt i stå og den grønne pil i drejeknappen blinker: Først 4
blink hurtigt efter hinanden - herefter 1 langsomt, og sådan fortsætter det.
Ifgl. manualen betyder kode 01, at der ingen start er, men hvad gør man lige
ved det.
Jeg har selvfølgelig tjekket at der er diesel på dunken.
Håber I kan hjælpe
Claus
| |
Ukendt (10-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-07 20:45 |
|
"Claus" <nospam@dk> skrev i en meddelelse
news:45a53550$0$3551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel) varmer ikke. Når man tænder kan man
> høre, at brændstofpumpen klikker og arbejder. Blæseren går også igang og
> kører et par minutter men uden at producere varme.
> Herefter går alt i stå og den grønne pil i drejeknappen blinker: Først 4
> blink hurtigt efter hinanden - herefter 1 langsomt, og sådan fortsætter
> det.
> Ifgl. manualen betyder kode 01, at der ingen start er, men hvad gør man
> lige ved det.
> Jeg har selvfølgelig tjekket at der er diesel på dunken.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> Claus
Hej Claus,
jeg har selv (se tidligere tråd om udstødning o.s.v.) et Webasto 2000
dieselfyr - har endnu ikke den store erfaring med drift eller mangel på
samme (fyret har kun været aktivt i sammenlagt ca. 20 timer og har virket
upåklageligt)... men...
ifølge min opfattelse af manualen sker der det at efter 2 mislykkede
startforsøg, går dieselfyret i "fault lock"... d.v.s. at det ikke kan
startes mere på normal vis.
Løsningen (ifølge manualen), er at man skal fjerne sikringen fra +ledningen
(så fyret mister al strøm) - og herefter montere den igen - og så prøve at
starte fyret...
Så hvis du har prøvet mere end de tilladte 2 gange at starte - og det er
mislykkedes - så er fyret sikkert gået i sort og du kan da prøve at lave
ovenstående stunt for at se om det skulle løse noget.
(inden du begynder på det, så check lige at indsugningen af diesel er
mulig... det er et meeeget lille indsugningshul der sidder på fyret).
venlig hilsen
JN
| |
Ukendt (10-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-01-07 20:57 |
|
"Claus" <nospam@dk> skrev i en meddelelse
news:45a53550$0$3551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel) varmer ikke. Når man tænder kan man
> høre, at brændstofpumpen klikker og arbejder. Blæseren går også igang og
> kører et par minutter men uden at producere varme.
> Herefter går alt i stå og den grønne pil i drejeknappen blinker: Først 4
> blink hurtigt efter hinanden - herefter 1 langsomt, og sådan fortsætter
> det.
> Ifgl. manualen betyder kode 01, at der ingen start er, men hvad gør man
> lige ved det.
> Jeg har selvfølgelig tjekket at der er diesel på dunken.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> Claus
Og lige et ps:
vær HELT sikker på at der rent faktisk kommer diesel helt ud til fyret - det
er ikke nok at checke sin tank om der er nok der
venlig hilsen
JN
| |
keklja@stofanet.dk (10-01-2007)
| Kommentar Fra : keklja@stofanet.dk |
Dato : 10-01-07 21:03 |
|
Claus skrev:
> Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel) varmer ikke. Når man tænder kan man
> høre, at brændstofpumpen klikker og arbejder. Blæseren går også igang og
> kører et par minutter men uden at producere varme.
> Herefter går alt i stå og den grønne pil i drejeknappen blinker: Først 4
> blink hurtigt efter hinanden - herefter 1 langsomt, og sådan fortsætter det.
> Ifgl. manualen betyder kode 01, at der ingen start er, men hvad gør man lige
> ved det.
> Jeg har selvfølgelig tjekket at der er diesel på dunken.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> Claus
Hej Claus
I min manual står der under 1x Flash:
Fuel level - no fuel - fuelsystem not primed
Type of fuel being used
Plugged fuel filter - replace
Fuel line connections and clamps loose
Air intake or exhaust - restricted or plugged
Clean or replace burner unit
Håber du kan bruge det til noget. Det er nu skønt at kunne tænde
fyret på denne tid af året.
Mvh Ken
| |
Harding E. Larsen (10-01-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 10-01-07 21:37 |
|
Hej Claus,
En nyinstalleret varmer eller en varmer der har stået stille i
længere tid, kan behøve flere startforsøg for at fylde
brændstofslangen mellem tank og varmer.
For at undgå blokering af styreenheden på grund af for mange
forgæves startforsøg, skal hvert startforsøg afbrydes efter 1
minut og 45 sekunder. Altså start, lade køre 1 min. og 45 sek,
sluk og start igen ect. indtil brændstoffet er fremme.
Styreenheden er udstyret med et dianosesystem efter ISO 9141.
Ved hver start og under drift tester systemet varmerens
hovedkomponenter og funktioner. Opstår der fejl, afbrydes start
eller drift, og i visse tilfælde blokeres for ny start.
Efter 3 mislykkede startforsøg i træk blokkeres varmeren for
yderligere startforsøg. Da hvert startforsøg i virkeligheden
består af 2 startforsøg, giver dette totalt 6 startforsøg.
Hvis varmeren slukker under drift, starter den automatisk op
igen. Dog kan den max. foretage 5 sådanne genstarter. herefter
blokeres der for yderligere drift.
Skulle varmeren blokere, kan kun autoriseret værksted åbne den
igen.
Ring f.eks. til Kjøller på 35829500 eller anden autoriseret
værksted for at aftale nærmere vedr. nulstilling af styreenheden.
Mvh/Harding
Claus <nospam@dk> skrev:
>Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel)
>varmer ikke. Når man tænder kan man
>høre, at brændstofpumpen klikker og
>arbejder. Blæseren går også igang og
>kører et par minutter men uden at
>producere varme.
>Herefter går alt i stå og den grønne
>pil i drejeknappen blinker: Først 4
>blink hurtigt efter hinanden -
>herefter 1 langsomt, og sådan
>fortsætter det.
>Ifgl. manualen betyder kode 01, at der
>ingen start er, men hvad gør man lige
>ved det.
>Jeg har selvfølgelig tjekket at der er
>diesel på dunken.
>
>Håber I kan hjælpe
>
>Claus
| |
Harding E. Larsen (11-01-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 11-01-07 08:34 |
|
Yderligere bør tilføjes at diagnosesystemets fejlkoder lagres i
styreenhedens hukommelse og koderne kan kaldes frem med et
serviceinstrument (fejlkodelæser). Når fejlen er rettet, skal
fejlkoden slettes fra styreenhedens hukommelse med kodelæseren.
Eksempler på fejl:
1.Kontroller at varmere for tilstrækkelig spænding, min 15,5 V
på gløderøret. Brug 10 kvadrat ledning frem til varmeren.
2.Kontroller at sikringerne er hel og at der ikke er korroktion
på tilledninger og sikring.
3.Kontroller at luft og varme slangerne ikke er blokkerede.
4.Kontroller at varmeren får startsignal fra kontrolpanelet.
5.Varmeren kan være blokeret på grund af mange mislykkede
starter eller overhedning.
6.Varmeren kan have opdaget en fejl på en komponent og har
afbrudt startforsøget.
Se også efter om gløderøret er rent. Gløderøret skal efter 1
min. være gulrødt (Hold gløderøret med en tang da det bliver
varmt).
Kontroller brændstoftilførselen.
Start varmeren og kontroller, at brændstofpumpen starter efter
50 sek. Er der ikke brændstof i pumpen, lyder pumpeslagene hårde
og metalliske.
Mvh/Harding
| |
Steen Andreasen (11-01-2007)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 11-01-07 22:18 |
|
"Claus" <nospam@dk> wrote in message
news:45a53550$0$3551$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min Webasto bådvarmer (1/2 år gammel) varmer ikke. Når man tænder kan man
> høre, at brændstofpumpen klikker og arbejder. Blæseren går også igang og
> kører et par minutter men uden at producere varme.
> Herefter går alt i stå og den grønne pil i drejeknappen blinker: Først 4
> blink hurtigt efter hinanden - herefter 1 langsomt, og sådan fortsætter
> det.
> Ifgl. manualen betyder kode 01, at der ingen start er, men hvad gør man
> lige ved det.
> Jeg har selvfølgelig tjekket at der er diesel på dunken.
>
> Håber I kan hjælpe
>
> Claus
>Hej Claus
Nåer min bådvarmer reagerer på den beskrevne måde er det fordi batteriet er
ved at afladet. Enten skal bateriet altså lades op eller også skal motoren
startes før bådvarmeren sættes i gang.
mvh Steen
| |
|
|