/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Alu <> støbejern cylinder
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 26-06-01 10:12

Jeg faldt over en nyhed om min knallert hos www.serviceaprilia.com
:"starting from autumn 2001 new cylinder with cast iron barrel & piston will
be stock installed. Parts are interchangeable."

Hvad er fordele/ulemper ved alu <> støbejern for en 125/150ccm 4takts motor
der lever livet mellem 6000 og 9000 rpm ?

/Anders


 
 
Rune Soegaard Larsen (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Soegaard Larsen


Dato : 26-06-01 11:45



Anders Majland \(Rep~ (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 26-06-01 12:09

>/rune
>hvor man ved støbejernscylinderen skal skifte stemplet, samt bore/hone
cylinderen.

Jeg kan få et "big-bore" kit til under 2500kr så hvis den skulle begynde at
bruge olie kan det nok bedre betale sig en at begynde at renovere den gamle.
Men hvor langt kan man forvente sådan en lille motor holder når den altid
ligger mellem 6 og 9000 rpm ?

>På den anden side er støbejernscylinderen nok billiger at producere

Det er nok svaret på hvorfor de skifter

/A



Rune Larsen (27-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 27-06-01 17:02


"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:9h9qbc$l7j$2@news.inet.tele.dk...

> Men hvor langt kan man forvente sådan en lille motor holder når den altid
> ligger mellem 6 og 9000 rpm ?

Godt spørgsmål!
Er der ikke nogen tyskere eller italienere i deres respektive newsgroups,
der kan svare dig på det spørgsmål?
Jeg kan forestille mig der kører flere leonardoer i de lande.

/Rune



Anders Majland (27-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 27-06-01 20:03

> > Men hvor langt kan man forvente sådan en lille motor holder når den
altid
> > ligger mellem 6 og 9000 rpm ?
>
> Godt spørgsmål!
> Er der ikke nogen tyskere eller italienere i deres respektive newsgroups,
> der kan svare dig på det spørgsmål?
> /Rune

De kører ikke så langt ... Selv de 96'ere jeg har set til salg har sjældent
kørt over 30000km.

Den leo jeg kender med højest kilometertal er dansk og har rundet 55000km.
Men den har fået hovedrenoveret motoren pga. "bukkede ventiler" ... Det kan
måske skyldes at de ikke var justeret korrekt. Aprilia ændrede tolerancerne
og der kræver jo et opmærksomt værksted at "opdage" sådan en service
meddelse ...Jeg kender flere eksempler på maskiner der er stået af med den
defekt eller noget der ligner. F.eks knækket vippearm. Også på maskiner der
ikke har kørt mere end 20000km.

Så der er noget der tyder på at toppen er dens svage punkt....

Mvh
/Anders Majland






Rune Larsen (27-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 27-06-01 22:28


"Anders Majland" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:_4q_6.4029$lf5.594881@news010.worldonline.dk...

> Så der er noget der tyder på at toppen er dens svage punkt....

Hvordan slæber sådan en priller egentligt knasterne rundt, pr. tandrem?

Der er ikke nogen der sælger "tunings-topstykker" med andre knaster, flere
ventiler eller sådan noget?

/Rune



Anders Majland \(Rep~ (28-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 28-06-01 09:32

> Hvordan slæber sådan en priller egentligt knasterne rundt, pr. tandrem?

Den er trukket af en kæde.

> Der er ikke nogen der sælger "tunings-topstykker" med andre knaster, flere
> ventiler eller sådan noget?

Den er i forvejen 4 ventilet så der er ikke plads til så mange ekstra
ventiler (Selvom rotax jo logså aver 5 ventilede motorer som dem der sidder
i Aprilia's Pegaso). Jeg kender ikke til tunings-topstykker, men der er
(mindst) 3 der laver skarpere knaster med højere løft. Dog er der lidt
tvivlsomme erfaringer med dem da spillerummet mellem stempel og ventiler
bliever "meget lille". Noget med nogle få 1/10.

Men som nævnt har BMW til deres C1 lavet et topstykke med to knaster. Det
kan måske godt tilpasses ... Men så burde man måske samtidigt skifte til
indsprøjtning. Nogen der kender en totalskadet C1-200 så vil jeg gerne have
motoren

/Anders


Jes Vestervang (27-06-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-06-01 21:59

Rune Soegaard Larsen skrev i
<Pine.GSO.4.33.0106261241310.24184-100000@falster.mip.sdu.dk>:
-///-
> Alu-cylinderen har en termisk fordel, idet den hurtigere bliver varm, og
> AFAIK er bedre til at lede varmen væk.
>
Det kan vist ikke passe Grunden til at den hurtigere bliver varm, er
vel netop at den _ikke_ transporterer varmen væk. Svjv.!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Anders Majland \(Rep~ (28-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 28-06-01 09:46

> > Alu-cylinderen har en termisk fordel, idet den hurtigere bliver varm, og
> > AFAIK er bedre til at lede varmen væk.
> >
> Det kan vist ikke passe Grunden til at den hurtigere bliver varm, er
> vel netop at den _ikke_ transporterer varmen væk. Svjv.!

Hvorfor mon man laver køleplader til elektronik i alu ?
Nu er jeg ikke nogen ørn til materialelære, men er det ikke nærmere noget
med varmeoptagelse. Altså at der skal mere energi til at varme en klump jern
1 grad end en klump alu. Og det er så varmeledningen der gør at varmen
hurtigere trækker ud på overfladen.

Men på en lille encylindret vandkølet maskine gør det næppe nogen stor
forskel.

/A




Armand (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-01 00:54


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
news:9heqoq$t08$3@news.inet.tele.dk...
> > > Alu-cylinderen har en termisk fordel, idet den hurtigere bliver
varm, og
> > > AFAIK er bedre til at lede varmen væk.
> > Det kan vist ikke passe Grunden til at den hurtigere bliver
varm, er
> > vel netop at den _ikke_ transporterer varmen væk. Svjv.!
> Hvorfor mon man laver køleplader til elektronik i alu ?
> Nu er jeg ikke nogen ørn til materialelære, men er det ikke nærmere
noget
> med varmeoptagelse. Altså at der skal mere energi til at varme en
klump
> jern 1 grad end en klump alu. Og det er så varmeledningen der gør at
> varmen hurtigere trækker ud på overfladen.

Jup!
Alu har en forrygende varmeledning hvorfor det er et skønt materiale til
køleripper. Dette i elektronik, såvel som på motorer!
Til cylinderbrug går det ikke uden at det er belagt med noget stuff á
crom eller "Nikasil", som tidens hotte coating kaldes, og derved kommer
der
noget med fremstillingsomkostninger på banen.
Til de hotteste vandkølede sportsmodeller, hvor vægtreduktion er i
højsædet, er støbejern dog udklasset trods prisen!

Fra min læretids materialelære, mener jeg yderligere at kunne huske at
støbejern har den betragtelige fordel ikke at udvide sig væsentligt ved
opvarmning, hvilket Alu ikke klarer helt så godt :-/

--
Armand.






RpR (29-06-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-06-01 10:13

> Fra min læretids materialelære, mener jeg yderligere at kunne huske at
> støbejern har den betragtelige fordel ikke at udvide sig væsentligt ved
> opvarmning, hvilket Alu ikke klarer helt så godt :-/

Rigtigt!

Husker tydeligt at jeg har set en 125'er 2-takter på banen med helt ny alu
cylinder. Ejeren kunne ikke vente de 10 - 15min sådan en cylinder tager at
køre til, og puste til den så snart han var ude af boksen.
200m længere nede blokkede baghjulet, da havde stemplet udvidet sig så
voldsomt at det satte sig :(
Dyr sjov !
Og alu kan ikke bare hones, så der røg der lige en månedsløn :/

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Mads Lund (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-06-01 11:42

> > Fra min læretids materialelære, mener jeg yderligere at kunne huske at
> > støbejern har den betragtelige fordel ikke at udvide sig væsentligt ved
> > opvarmning, hvilket Alu ikke klarer helt så godt :-/
>
> Rigtigt!
>
> Husker tydeligt at jeg har set en 125'er 2-takter på banen med helt ny alu
> cylinder. Ejeren kunne ikke vente de 10 - 15min sådan en cylinder tager at
> køre til, og puste til den så snart han var ude af boksen.
> 200m længere nede blokkede baghjulet, da havde stemplet udvidet sig så
> voldsomt at det satte sig :(
> Dyr sjov !
> Og alu kan ikke bare hones, så der røg der lige en månedsløn :/

Hvis nu vi lige bruger et par sekunder til at tænke i, så er den absolutte
fordel ved alucylindre at kombinationen alucylinder/alu stempel udvidder sig
lige meget, hvorved spillerummet vil være konstant ;-o

Selvfølgelig skal man ikke chock opvarme konstruktionen, da stemplet varmes
noget hurtigere op end cylindren.

Mads Lund
Ninja9RT



Ulrik Borg (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 29-06-01 13:31

> cylinder. Ejeren kunne ikke vente de 10 - 15min sådan en cylinder tager at
> køre til, og puste til den så snart han var ude af boksen.
> 200m længere nede blokkede baghjulet, da havde stemplet udvidet sig så
> voldsomt at det satte sig :(
> Dyr sjov !
> Og alu kan ikke bare hones, så der røg der lige en månedsløn :/

Er det meget almindeligt med alu-cylindere uden stålforing? Og vil det så
sige at stempelringene af stål (for det er de vel stadig lavet af?) kører
direkte på alu-cylinderen? Det må da give et voldsomt slid på cylinderen,
når nu stål er hårdere end alu.

mvh
Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen
med RD 350 ('89) med alu-cylinder og stålforinger



Anders Majland \(Rep~ (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 29-06-01 13:45

> Er det meget almindeligt med alu-cylindere uden stålforing? Og vil det så
> sige at stempelringene af stål (for det er de vel stadig lavet af?) kører
> direkte på alu-cylinderen?
> Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen

Nej det har du ikke, da en allerede har skrevet at de oftest har en
"Nikasil" belægning (eller noget andet fancy

/A


Ulrik Borg (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 29-06-01 21:06

> > Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen
>
> Nej det har du ikke, da en allerede har skrevet at de oftest har en
> "Nikasil" belægning (eller noget andet fancy

UPS, jeg må vist til at lære at læse alle indlæggene før jeg kaster mig ud i
noget....

-Ulrik



Armand (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-01 00:53


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
news:9hi09f$j5q$1@news.inet.tele.dk...
> > .......................Og vil det så sige at stempelringene af stål
> > (for det er de vel stadig lavet af?) kører direkte på
alu-cylinderen?
> > Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen
> Nej det har du ikke, da en allerede har skrevet at de oftest har en
> "Nikasil" belægning (eller noget andet fancy

Jup!

Og jeg husker min ungdoms Puch Maxi'er for at have en forcromet cylinder
(og vistnok også åbne skyllekanaler, hvorved man alligevel ikke ville
kunne bore cylinderen op (med efterfølgende honing!) => argument for en
permanent coating))!

--
Armand.






Morten Dybdal (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 29-06-01 14:47

Ulrik Borg wrote:

> Er det meget almindeligt med alu-cylindere uden stålforing? Og vil det så
> sige at stempelringene af stål (for det er de vel stadig lavet af?) kører
> direkte på alu-cylinderen? Det må da give et voldsomt slid på cylinderen,
> når nu stål er hårdere end alu.
>

Nej, alucylindre er altid foret.



--
Morten Dybdal



Claus Rittig (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-06-01 15:10

"Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3B3C86C3.3FDEFA97@dm-data.dk...

> > Er det meget almindeligt med alu-cylindere uden stålforing? Og vil det

> > sige at stempelringene af stål (for det er de vel stadig lavet af?)
kører
> > direkte på alu-cylinderen? Det må da give et voldsomt slid på
cylinderen,
> > når nu stål er hårdere end alu.

> Nej, alucylindre er altid foret.

Jaeh, eller overfladebehandlet. Jeg tror nok de fleste alu-cylindre idag har
en NiCaSil eller lignende behandling, som holder meget, meget længe så det
kun er nødvendigt at skifte stempel af og til, og aldrig at bore/hone (og
det kan man slet ikke).
Uanset NiCaSil, støbejern eller hvad de nu er brugt, så er det altid:
Hård foring => blød stempelring
Blød foring => hård stempelring
altså støbejernsforing og stål-stempelring eller Alu/NiCaSil og støbejerns
ring.

Rittig



Morten Dybdal (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 29-06-01 16:46

Claus Rittig wrote:

> "Morten Dybdal" <morten@dm-data.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Nej, alucylindre er altid foret.
>
> Jaeh, eller overfladebehandlet.

Samme resultat, anden metode.


--
Morten Dybdal



Rune Larsen (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 29-06-01 23:23

> Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen
> med RD 350 ('89) med alu-cylinder og stålforinger

WHAT?
Forklar lige det nærmere. Jeg har aldrig nogensinde set en RD'er med
alu-cylindre.

/Rune



Ulrik Borg (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 30-06-01 09:40

> WHAT?
> Forklar lige det nærmere. Jeg har aldrig nogensinde set en RD'er med
> alu-cylindre.
>
> /Rune

Så må du ud og opleve noget mere

Det er såmænd ganske standard på alle YPVS modellerne med både cylindre og
topstykke af en aluminiums legering.

-Ulrik



Rune Larsen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 30-06-01 10:00

> Det er såmænd ganske standard på alle YPVS modellerne med både cylindre og
> topstykke af en aluminiums legering.


Topstykket, ja.
Er du helt bombesikker på cylindrene også er af aluminium? Har du rent
faktisk haft dem afmonteret?
Hvis det viser sig at de er af alu, er jeg mere end overrasket :-/

/Rune



Ulrik Borg (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 30-06-01 10:10

> Topstykket, ja.
> Er du helt bombesikker på cylindrene også er af aluminium? Har du rent
> faktisk haft dem afmonteret?
> Hvis det viser sig at de er af alu, er jeg mere end overrasket :-/

Helt og aldeles bombesikker. Jeg har lige fundet "Haynes" frem, og den er
altså god nok: Cylindrene er lavet af en alu-legering.

-Ulrik



Rune Larsen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 30-06-01 11:47

"Ulrik Borg" <ulrik@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
news:9hk533$fea$1@eising.k-net.dk...

> Helt og aldeles bombesikker. Jeg har lige fundet "Haynes" frem, og den er
> altså god nok: Cylindrene er lavet af en alu-legering.

Øhmn, hvis det er tilfældet, er den vel også hårdtforchromet / nikasil
belagt indvendigt.
Jeg syntes da man indimellem har læst herinde om folk der har fået _boret_
deres cylinder på RD'ere?

/Rune



Ulrik Borg (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Ulrik Borg


Dato : 30-06-01 12:07

> Øhmn, hvis det er tilfældet, er den vel også hårdtforchromet / nikasil
> belagt indvendigt.
> Jeg syntes da man indimellem har læst herinde om folk der har fået _boret_
> deres cylinder på RD'ere?

Ja, ja - som jeg skrev har den stålforinger, altså en stålring med en
vægtykkelse på nogle millimeter, som er monteret inde i alucylinderen.

Så når cylinderen bores op er det altså kun stålforingen der får en lidt
tyndere vægtykkelse.

-Ulrik



Orla Pedersen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 30-06-01 21:41


Rune Larsen skrev i meddelelsen ...
>> Ulrik - der åbenbart ikke har fulgt helt med i timen
>> med RD 350 ('89) med alu-cylinder og stålforinger
>
>WHAT?
>Forklar lige det nærmere. Jeg har aldrig nogensinde set en RD'er med
>alu-cylindre.
>

Samtlige RD'ere luftkølede som vandkølede er med Alu. cylinder med foring af
enten støbejern eller stål. På nogle, måske alle luftkølede, er foringen
indstøbt i aluminiums godset, og kan ikke skiftes. Gamle TZ'ere er Alu. med
hårdcrom.

mvh
Orla


>/Rune
>
>



Allan Anonym Nielsen (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Allan Anonym Nielsen


Dato : 26-06-01 11:52


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message
news:9h9jnq$n4q$1@news.inet.tele.dk...
> Jeg faldt over en nyhed om min knallert hos www.serviceaprilia.com
> :"starting from autumn 2001 new cylinder with cast iron barrel & piston
will
> be stock installed. Parts are interchangeable."
>
> Hvad er fordele/ulemper ved alu <> støbejern for en 125/150ccm 4takts
motor
> der lever livet mellem 6000 og 9000 rpm ?
>
> /Anders
>

Hvorfor spørger du om en 4takts motor på 125 ccm? Du har ikke en sådan
knallert, vel? Hvis ja, hvilken?



Anders Majland \(Rep~ (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 26-06-01 12:06

> Hvorfor spørger du om en 4takts motor på 125 ccm? Du har ikke en sådan
> knallert, vel? Hvis ja, hvilken?

Nej den er på hele 151ccm og det er en aprilia leonardo, men den laves
også som 125ccm. Eneste forskel på de to er boringen, mens slaglængde og
topstykker er helt ens. Samme rotax motor laves også med større slæglænge og
når så op på "hele" 176ccm. Det er basalt set samme motor som BMW bruger i
deres c1. Der har den fået en ekstra knast og indsprøjtning og yder noget
mere.

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 33kkm
http://go.to/Aprilialeonardo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177609
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409302
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste