USA oplevelser: Harley Davidson, Buell, Bourgets og Indian motorcykler
INTRO: Dette indlæg til nyhedsgruppen er skrevet på vej hjem fra USA. Jeg
har i 14 dage været på forretningsrejse, og fik tid til at krydre arbejde
med lidt fede motorcykel oplevleser. Det blev dog ikke til ’cruising USA’ på
ryggen af en Harley, men nogle ret fede oplevelser aligevel… ADVARSEL:
Artikel er ret lang, så giv dig god tid!!!
INTRO INTRO: Jeg skal ikke gøre mig til novice inden for Harley eller
custom –bikes. Jeg selv kører en gammel ’mudder – ris-koger’: Yamaha XT550
(opboret til 600 ccm, da det ikke er til at huske de dersens ulige
kubiktal!). Dog har jeg custom og veteran -bikes tæt inde på livet. Min far,
der er midt i 60erne, har rodet med motorcykler, siden han var ganske ung.
Han har haft flere Harley Davidsons igennem hans ungdom, men tog en pause,
da den stod på villa, børn og Volvo Amazon. På hans gamle dage genoptog han
sin lidenskab for klassiske motorcykler, og har indtil nu bygget 2 stk.
Indian Scout 500 ccm V-twin´s fra 1938. Ind imellem er der også blevet tid
til en Ariel 350 ccm fra midt i 50erne, samt hjælp og støtte til mine
brødres projekter : Harley Davidson Sportster, Triumph Bonneville og Norton
Commandor.
Nå men nu til USA:
Jamen så fik jeg da endelig chancen for at besøge Guds eget land,
iforbindelse med mit nye arbjede. 14 dage på skolebænken i intern
uddannelse. Første uge foregik i Millwaukee, som netop er den by hvor Harley
Davidson har hovedsæde. Her samles Harley Sportster modellerne, samt Harleys
total fede street bike : Buell.
Nåede desværre ikke et besøg på fabrikken, men var ved at vride nakken af
led flere gange, da der stort set er en Harley, hvor end du kigger hen!
I staten Wisconsin er reglerne om hjelme, en saga blot. Så alle MCister,
kører ’the naked way’. Hvad der er endnu mere chokerende er, at flere gange
så jeg nogle ’yung punks’ komme blæsende på motorvejen, på en japansk racer
(eks. en Kawa road-race model, uden lygtekit), iført t-shirt, shorts og
solbriller, for fuld skrue, i overhalingsbanen…Idioter !
Nå men efter den førtste uge, hvor den værste ’Harley-feber’ aftog, gik
turen til Cleveland i Ohio. Mere uddannelse…suk.
Nå men onsdag i sidste uge, havde vi et break midt på dagen. Jeg fik en af
mine amerikanske kollegaer til at køre mig ud til den nærmeste Harley shop.
VI fandt forretningen ’South East’ i Cleveland, som havde alt i HD og BUELL
cykler. Mit mål for besøget var at se lidt mere på Buell motorcyklerne, som
er et sjældent syn i Danmark. Forretningen her, var det rene slaraffenland!
Jeg havde netop åbnet døren ind til forretningen, da 6 splinternye Buell´s
på række, fængede mit øje. Hold kæft hvor er de cykler fede!!! Her har HD
virkelig lavet et scoop. En cykel der ligner lidt en Ducati, lidt en Suz ’
Bandit’, og i det hele taget, har et ret ’japansk’ udseende.
I stellet har de såmænd stoppet en 1200 ccm 45 gr. V-twin Sportster motor i.
Lavet et totalt fedt finish, og en cykel der total lækker afstemt, til
hurtige kurver og masser af ræs. Der er flere modeller. De 2 fedeste er :
Cycklone M2, 91 HK Sportster motor med traditionel karborator. En lækker
cykel til blandet kørsel. Pris 8.800 $. Nummer 2 : Lightning X1: en 101 HK
Sportster motor, elektronisk indsprøjtning, UpSideDown forgaffel, og alt i
plast og karbon. Pris 10.700 $
En af sælgerne i forretningen (Josh) kunne se, at jeg var ved at voldtage
alle 6 Buell´s og kom hen for at se om der var tale om ’safe sex’. ”They are
cool, right man”, lød det fra Josh. ”Eeeeh Yes”, lød det fra mig, på bedste
nervøst-skole-engelsk. Vi fik en god snak om Buellérne, og talte
selvfølgelig om performance på Buellerne. Som Josh udtrykte det om X1
modellen, ”This one just wipes those Ducati´s of the street”.
Jeg tog modet til mig og spurgte, ”Could you power one up for me, pleeaase”
”Oofcooursee Maaan”, lød det på bedste Cleevelandsk. Vi gik ud i
overdækkede baggård, hvor en næsten ny Buell M2 cycklone stod klar. Josh
satte sig op på sadlen, kiggede på mig og sagde ”Are you ready, because this
bike, just rocks !”. Derefter gav han den een på elstarten, og den fedeste
og rå Harley lyd fyldte baggården. Hold kæft hvor den lød godt. Da Josh
kunne se min entusiasme malet i mit ansigt, vred han gassen godt i bund,
og ”taget lættede”.
Hvad kan sige andet end……..Den gik næsten i bukserne på mig !!!+!
Min uddannelse skulle først slutte fredag, men af en eller anden grund, blev
vi færdige tordag aften, og havde dermed fri fredag d. 22/6. Da det var ikke
muligt at arrangere et tidligere fly tilbage til Danmark, havde jeg planer
om endnu et besøg hos en MC-dealer.
Jeg havde hørt rygter om en ret ny Indian motorcykel forretning i området.
Hvis ikke du kender Indian, så er der tale om Amerika´s første Motorcykel,
fra 1901. De gik konkurs vistnok i de tidlige 50ere, da Harley havde kæmpe
succes. For få år siden genopstartede produktionen, da et Amerikansk firma,
købte patentet.
Og da jeg et par gange om året får mulighed for at køre på min faders Indian
Scout, med 3 gear via gearstang og fodkobling, var jeg helt vild for at
besøge denne forretning. Jeg var ikke i tvivl da jeg endelig fandt
forretningen. Et kæmpe lysende INDIAN skilt på fasaden, fortalte at
indehaveren af denne biks, var stolt af foretagendet. Faldt hurtigt i snak
med ejeren, der hed Victor. Han fik min historie, om min far og mine brødres
’gamle havelåger’. Fin Fyr.
Det viste sig at Victor forhandlede lidt af hvert. For det første Indian
(selvfølgelig), HD og en enkel Ducati ??? Men det vildeste var : ’Bourget’
motorcykler. En MC i ægte amerikansk stil. Motoren er selvfølgelig hjertet:
En total stor 1800 ccm 45 gr. V-twin, hvor alt er er CNC bearbejdet og
forcromet. Den eksterne gearkasse, enten som 5 eller 6 trins. Cyklerne er
100% håndlavet og ikke ens! Alle Bourget´s er unikt designet og mange af dem
overdrevet i finish. Enten som total lange custom-flydere, eller total
over-choppet, med laaaang forgaffel. Dette her er kunst! Aldrig har jeg set
så mange finesser på en customcykel. Jeg er ked af at sige det, men:
Harley….Gå hjem og vug! (Jeg fik lov til at tage billeder, så skriv en
tilbagemelding, hvis du er interesseret).
Jeg faldt i snak med en kunde i butikken, som i 40 års fødselsdagsgave,
ville give sig selv en Bourget. Han havde 2 forskellige i kikkerten, men
kunne ikke rigtig bestemme sig. I onsdags havde han været ude og prøvekøre
den ene, den med 5 gear. Da jeg spurgte ham om hvordan den kørte, kiggede
han blot på mig med et kæmpe smil og sagde ”You would never believe it !!).
Jeg forstod…..
Han var mest lun på en rubinrød med vilde effekter, CNC bearbejdet alu-fælge
i vilde ’flamme-udskæringer’, og meget mere. Men de kunne ikke blive helt
enige om prisen. Den stod til ca. 34.000 $, men Victor var
forhandlingsvillig.
Efter at have knipset en film og havde snakket de fedeste MCister jeg længe
har mødt, forlod jeg forretningen. Tilbage til hotellet, for at pakke min
kuffert, og tilbringe de næste 15 timer påvej til Danmark. Havde kun nogle
få ting i hovedet, så som : Indian´s, Bourget´s, Buell´s….and stuff like
that.
Howdy´
Lars.
|