"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:456c9faa$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> ena wrote:
>> Ja det er hlet ok hvis den ellers propellen ikke suger luft ved
>> sejlads - hvis du kigger på motoren vil du kunne se at den kan sættes
>> op/ned - der er flere huller - motoren skal sidde så højt som muligt
>> uden at propellen suger luft - så er det optimalt og motorbenet yder
>> mindst modstand i vandet
>
> Og aligevel... det rigtige er at sætte motorhøjden som fabrikanten
> forskriver, det kan feks være så kavitationspladen er 3-5cm under bunden
> på båden.
> Om motoren hviler på toppen agterspejlet er ikke vigtigt.
>
> -Leon
Hvis du læser lidt mere om emnet som er diskuteret i mange Amerikanske
nyhedsgrupper så er min fremstilling rigtig - man kan endda sætte en "jack
plate" på hvorved man hydraulisk kan løfte/sænke motoren på agterspejlet
(ikke at forveksle med Power Trim) dette for at opnå maksimal fart og
økonomi. Et eksempel på sådan en kan du se her:
http://www.fishing-catalog.com/jack_plates/651-fj.htm
Det har dog ingen betydning på småmotorer men her taler vi om en
mellemklasse på 90 hk og der har det en hvis betydning