|
| hydromarine motor Fra : Kristian Rune Larsen |
Dato : 27-11-06 19:03 |
|
Hej
Jeg købte en båd her i sensommeren. Det er en 21 fods motorbåd med en 12 Hk
indenbords motor. Motoren er en HyroMarine DM12, og er vist nok en gammel
mariniseret Kobota motor, men jeg er ikke sikker. Originalt var den vist
saltvandskølet, men er senere blevet udbygget så den nu er ferskvandskølet.
Håndbogen der fulgte med til motoren havde været en tur i vandet så den var
ulæselig.
Er der nogen der har en læsbar håndbog ?
Mit problem er at temperaturmåleren, der sidder lige under
ekspansionsbeholderen for kølervæsken, aldrig kommer over 40 grader. Jeg
har testet føleren med varmt vand og kan se at den virker. Jeg har prøvet
at finde en termostat , men det har ikke lykkedes mig. Der er et
cylinderformet hus lige under ekspansionbeholderen, men det er tomt.
Jeg kan mærke med hånden at temperaturen på fremløbet til varmeveksleren er
over 40 grader.
Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?
Med venlig hilsen
Rune Larsen
| |
Hanne og Hans (28-11-2006)
| Kommentar Fra : Hanne og Hans |
Dato : 28-11-06 11:08 |
|
Den ligger mellem 80 og 85 grader.
Hans.
"Kristian Rune Larsen" <praerieove@wanadoo.com> skrev i en meddelelse
news:456b2895@news.dansketelecom.com...
> Hej
>
> Jeg købte en båd her i sensommeren. Det er en 21 fods motorbåd med en 12
> Hk
> indenbords motor. Motoren er en HyroMarine DM12, og er vist nok en gammel
> mariniseret Kobota motor, men jeg er ikke sikker. Originalt var den vist
> saltvandskølet, men er senere blevet udbygget så den nu er
> ferskvandskølet.
> Håndbogen der fulgte med til motoren havde været en tur i vandet så den
> var
> ulæselig.
> Er der nogen der har en læsbar håndbog ?
>
> Mit problem er at temperaturmåleren, der sidder lige under
> ekspansionsbeholderen for kølervæsken, aldrig kommer over 40 grader. Jeg
> har testet føleren med varmt vand og kan se at den virker. Jeg har prøvet
> at finde en termostat , men det har ikke lykkedes mig. Der er et
> cylinderformet hus lige under ekspansionbeholderen, men det er tomt.
>
> Jeg kan mærke med hånden at temperaturen på fremløbet til varmeveksleren
> er
> over 40 grader.
>
> Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?
>
> Med venlig hilsen
>
> Rune Larsen
>
>
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Leon Hulstroem (28-11-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 28-11-06 20:09 |
|
>> Jeg kan mærke med hånden at temperaturen på fremløbet til
>> varmeveksleren er
>> over 40 grader.
>>
>> Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?
> Den ligger mellem 80 og 85 grader.
jeps.. vel og mærket på en ferskvandskølet motor.
Hvis den er saltvandskølet så er den under 60gr og typisk på ca 40gr som den
termostat du har.
Så noget kunne tyde på at de ikke har skiftet termostaten da de satte
varmeveksler på.
Mvh
Leon
| |
Kristian Rune Larsen (29-11-2006)
| Kommentar Fra : Kristian Rune Larsen |
Dato : 29-11-06 23:47 |
|
Leon Hulstroem wrote:
>>> Jeg kan mærke med hånden at temperaturen på fremløbet til
>>> varmeveksleren er
>>> over 40 grader.
>>>
>>> Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?
>
>> Den ligger mellem 80 og 85 grader.
>
> jeps.. vel og mærket på en ferskvandskølet motor.
> Hvis den er saltvandskølet så er den under 60gr og typisk på ca 40gr som
> den termostat du har.
> Så noget kunne tyde på at de ikke har skiftet termostaten da de satte
> varmeveksler på.
>
> Mvh
> Leon
Kan det tænkes at termostaten er pillet helt ud ? Hvad betyder det for
motoren hvis den har for lav arbejdstemperatur ?
Mvh
Rune
| |
|
|