Lidt indspark.
I modvind, skal du have sejlene trukket helt ind, altså næsten paralelt med
båden. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, på grund af skødepunkterne,
men så tæt som du nu kan.
"Bagvind", kan du se ved, at der kommer lidt vind ind på bagsiden af sejlet,
og det begynder at blafrer lidt. Når du får bagvind ind i sejlet, skal du
trække sejlet mere paralelt med båden, eller dreje båden lidt.
Den slags kaldes også trim.
Når du bliver go' til trim, kan båden sejle næsten af sig selv, hvor du kun
har et ganske lille præs på roret.
Den nemmeste måde at lære det på, er ved at prøve sig frem. Du sejler bare
der ud af, og øver dig.
Det er et MUST med en log, så du kan se hvad der virker bedst. Du skal også
have et vindex i toppen af masten, så du kan holde øje med din retning i
vinden. Med dit vindex kan du se den optimale retning mod vinden. Der et
svært at sige hvad den optimale retning er, for det er meget forskelligt fra
båd til båd.
Hvis du regner med at sejle ca. 45 grader imod vinden, så skulle der være
fart i båden, uanset hvilken båd du sejler i. ( Og der er vind nok. )
Når du skal vende, skal du ganske enkelt have fart nok på.
Det kan være, du trækker dine sejl for hurtigt over, så du ikke når om på
det andet kryds ( I den anden vinkel til vinden ) inden farten går af båden.
Du kan hjælpe båden, ved ikke at trække forsejlet over som med det samme. På
den måde får du vinden "forkert" ind i forsejlet, og vinden vil nu trykke
båden rundt. Når vinden præsser båden rundt, skal du være hurtig til at få
forsejlet over i den anden side ! Ellers fortsætter båden hele vejen rundt
og du sejler i den modsatte retning. Foruden at bommen kommer tilbage
igen...
Når du bommer, hvad du tydeligvis har prøvet
Skal du være forsigtig. Får
du bommen i hovedet, bliver du slået ned, eller i værste fald, slår den dig
ihjel. Jeg blev selv slået ned i sommers, men klarede det med en uges
hovedpine og et ar i panden. Jeg kan garentere at du ikke opdager "fejlen"
før end du vågner igen.... !
Men ellers. For at give mindst mulig belastning på grejet, trækker du bommen
ind med skødet, samtidigt med at du drejer båden. Derved slår bommen ikke så
hårdt ud.
Hvis du vil "hyggesejle" for at lære hvordan båden opfører sig. Kan jeg
anbefale at du sejler i rolig vind, og kun med en genoa oppe. Så er det kun
genoaen du skal styre, og det er noget nemmere end med storsejlet oppe også.
Du har også en del mere bevægelsesfrihed i cocpittet, for bommen kan du bare
binde ud i den ene side, så du ikke skal tænke på den.
Min kone fatter heller ikke hvad der sker, for hun er også helt ny. Jeg
lader derfor hende sejle med genoa, som hun rimeligt nemt kan styre. Når det
går galt, er det som regel fordi hun er kommet for tæt til vinden. Så kommer
der bagvind ind i genoaen og båden vender, så hun sejler den anden vej.
Som regel har hun kigget efter "noget", i for lang tid, og ikke været
opmærksom på lyden af det blafrende sejl.
Når du nu ligger og øver dig oppe ved Frederikshavn, kan jeg desværre ikke
side inde på stranden og klaske mig på lårene af grin, når du sejler
Og skulle jeg komme helt der op, så har du nok "lært det" inden.
Jeg selv. Jeg siger jo bare at det var konen der sejlede, hvis jeg fumler
En 5 hk. påhængsmotor, er fint til en 24 fod. Jeg kan desværre ikke hjælpe
dig med glasfiberarbejde, for det har jeg ikke meget kendskab til.
Men, du skal være opmærksom på membranen der er mellem selve skroget og
z-drevet. Bliver membranen utæt, synker båden ! Så det ER en god ide at få
det hul lukket.
Jeg har tidligere, haft en båd liggende i vandet om vinteren. Det skete der
ikke noget ved, men en anden båd, der lå 50 m væk, sank.
Det har lige været oppe her i NG, så du kan søge i meddelserne inden for de
sidst 14 dage, så vil du finde lidt svar omkring risikoen ved overvintring.
Det er dog min erfaring, at det er MEGET hårdt ved grejet. Tovværk, dæk,
kistebække, osv. bliver meget medtaget. Det har ganske simpelt godt af, at
komme op og få en pressening på.
Du sparer jo heller ikke bundsmøring osv. Da du skal have lavet noget
glasfiberarbejde, så skal du jo have den op uanset hvad.
Jeg selv, vil have lavet nogen småting, og derfor har jeg allerede taget min
op, selvom jeg kunne lade den ligge.
Man kan godt sove i båden selv om den står på land ! Det er også nemmere at
holde varme i båden, da der jo så er luft, og ikke vand, omkring båden.
Jeg er ikke sikker, men der er noget med, at det er et krav, at der er
erstatingsluft, når du instalerer varme i båden.
Du skal være sikker på at der er udluftning nok, så du ikke bliver kvalt.
Reflex ovne, laver en ovn, som er meget sikker. Den er til montage på et
skot.
Skal du bare have noget "billig varme", vil jeg tro at en Origo ovn, er nok
til dig. Den koster vist pt. omkring en tudse. Den kører på sprit, med ca.
10 % vand iblandet, eller Originol.
Syd på.
Jeg tror ikke du behøver en meget stor båd til det. Det er mest tiden, der
er et problem. Der er laaaangt til "de varme lande" i en sejlbåd.
Du vil være afhængig af de fremherskende vinde, til at drive dig frem. De
har års-cyklus, foruden at de ikke blæser i "din retning" når og hvor du har
brug for det.
Prøv at læse John Holden 's beretning. Han sejlede til Tahiti i en 22 fod.
http://www.ritaolesen.dk/trojka/
Han slutter bla. med at fortælle, hvor glad han var for sin båd. Han havde
kun et ønske om, ståhøjde og en større motor, hvis han skulle gøre det om.
Jeg vil tro, at 30 -> 35 fod båd, med en 15 -> 20 hk indenbordsmotor, vil
være ideelt. Især hvis man skal sejle alene, skal man nok passe på med at
vælge en for stor båd. Men John Holden, har nogen fine betragtninger over
det, og ikke mindst, erfaringen.
Jeg har bevidst prøvet at undgå "fagudtryk", hvis det er dem du søger, så må
du spørge igen.
"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4543dfab$0$14028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hejsa båd folk
> nu er jeg endeligt kommet på igen efter at jeg har fået fikset outlook
> igen. men med ny mail adresse..
> jeg skrev for et par måneder siden om en sejlbåd en Supero 700 24fod. jeg
> har købt båden og sejlet lidt rundt her uden for frederikshavn og et
> enkelt smut til hirsholmene. det var ganske fornøjeligt og jeg har været
> heldigt med mildt vejr i weekenderne så jeg kunne få fornemmelse for
> hvordan sejl fungerer. uden for meget vind. men der er meget at lære endnu
> og ting jeg gerne vil have ændret ved båden.
> feks hvordan man finder den stilling på sejlene som giver bedst fart i
> forskellige vindretninger. især i næsten modvind. jeg er klar over ideen
> med at krydse op mod vinden. men jeg kan ikke få den til at holde nok fart
> til at jeg kommer helt over så jeg får vinden ind på den anden side af
> sejlet. roret mister jo virkningen når der ikke er bevægelse..og vende den
> modsatte vej rundt er jeg ikke tryg ved, for når vinden får fat i sejlet
> svinger bommen over i en gal hast som virker livsfarlig og er hårdt ved
> grejet. findes der nogen steder man kan lase om diverse teknikker ? vind
> ind lige bagfra synes jeg også virker lidt forkert. man skal vel ikke have
> storsejlet til at vende vinkelret ud i vinden.. please øs ud af jeres
> viden.
> der er en 5hk påhængsmotor så jeg kan snyde lidt når det driller for
> meget... jeg lærer det vel engang..
> desværre arbejder jeg på fast aftenhold så jeg kan ikke komme med på det
> nye hold i "dueligheds beviset." så indtil videre er jeg tvunget til at
> lære det ved at læse og prøve mig frem..
>
> skal båden nødvendigvis og af vandet til vinter ? jeg kan ikke garantere
> at der ikke bliver is i havnen
> der sidder et Z-drev (motoren mangler) kan det pilles ud og lukke hullerne
> med glasfiber? den aksel der stritter op inde i båden er lidt i vejen for
> den går op i en kasse som spærrer for et stort hulrum som fint kunne
> udnyttes til andre praktiske ting. der er plads nok til at der kan ligge
> en voksen mand der. men der er kun en smal revne på ca 10 cm i højden så
> man kan ikke bruge det til noget. som feks at ligge sejl eller noget der.
> opvarmning, kan en zibro kamin bruges til opvarmning af båden af hensyn
> til ilt mangel og kulilte forgiftning osv?..jeg skal ikke bo i den om
> vinteren. men bare give lidt lune i efteråret hvor jeg gerne sover i båden
>
> når jeg får råd til det vil jeg gerne have en båd jeg kan bo i det meste
> af året. og sejle syd på om vinteren.. men det er indtil videre bare en
> drøm. jeg skal jo starte et sted
>
> jeg håber at vi får en god snak her
> på forhånd tak
> mvh
> klaus nielsen
>