mitsubishi eller kubota diesel motor
Fra : Martin

Dato : 14-10-06 21:47

Hej Allesammen

Ja jeg ved godt, at den har været oppe og venne i dette forum
tideligere.
Jeg går med tanken op at købe en diesel motor og derefter selv
marinisere den.
Jeg er uddannet maskinarbejder og derefter viderelæst til
maskinmester, jeg mener at jeg selv kan fremstille mange af de ting som
skal bruges + at varmeveksleren og søvandspumpe har jeg.

Spørgsmålet lyder på hvor man køber sådan en rå diesel motor uden
marininiserring, den skal eftersigende kun skulle koste en tredie del
af hvad eksempelvis en vetus.

Den skal være mellem 11 og 16 hk.

MVH
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 18:37

Hej Martin
Jeg har en Vetus 16 hk, bygget på en mitsubishi. Den er jeg ok tilfres med.
Den er købt ved Harm Danmark for omkring 40K.
Sole er den samme motor, men lidt billigere!

Den "rå" motor kan købes her:
http://www.westdiesel.dk/

Men husk på at du mangler gear, kontrolpanel mm.

Kubota mener jeg forhandles af fred Rasmussen, ellers er de monteret i mange
små maskiner. Prøv den lokale smed!

\michael

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-06 19:44

Hej Martin,

Ingen tvivl om at det kan laves med de rigtige reservedele og
maskiner til rådighed.

Motoren kan købes rå bl.a. hos West Diesel som michael Frøkjær
skriver.
De væsentlige dele kan købes og det kan sikkert ikke betale sig
at fremstille dem selv. Det drejer sig om den plade som skal
sidde på motoren og være tilpasset den gearkasse som du nu
vælger og gearkassen skal jo købes. Dernæst dæmperpladen som
sidder imellem svinghjulet og gearkassens indgangsspline. Den
skal også købes og skal være korrekt dimmensioneret. Det er dit
ansvar som den der monterer gearkassen på motoren. Er den
forkert dimmensioneret ødelægges gearkassen ret hurtigt.
Som du jo er klar over skal varmeveksleren også være korrekt
dimmensioneret med den rigtige thermostat og med det rigtige
flow på, således at motoren opnår den rigtige driftstemperatur
og olien hverken er for kold eller for varm. Du kan du risikere
at bundkarret skal være dybere og dermed sugerøret til bundsien.
Marine motorer ligger ofte skråt bagudvinklede og i en sejlbåd
ofte også på siden derfor et dybere kar.
Endelig skal du også tage hensyn til motorens evne til at ånde i
ovennævnte tilstand og derfor kan en modifikation af dette.
Emnet motorophæng skal også med i overvejelserne med den nye
motors samlede vægt.
Der er mange ting som skal tages med i overvejelserne og
prisberegningen. Ofte vil det være billigere og mere fordelagtig
at købe en lettere brugt marinemotor og så bruge lidt penge på
at klargøre den.

Jeg forstår godt at det kribler i fingrene for selv at udføre
arbejdet; men ofte kan det ikke betale sig, det skal kun være
for glæden ved selv at lave et godt stykke
håndværk/maskinarbejde.

En sejler i vore havn har lige fået installeret en demomotor der
som ny kostede 40.000,-, han fik den for 23.000,- som demo model.
Kan man falde over noget tilsvarende er det ikke helt ved siden
af.

Mvh/Harding

Fra : Martin

Dato : 16-10-06 09:43

Hej

Der skal monteres et volvo 110s frem på motoren. Jeg er klar over at
det er vigtigt med korrekt opretning mellem drev og motor, pga. at
motorens agterste leje ikke overbelastes.

Med hensyn til størrelsen af varmeveksleren er det jo relativt let at
finde den nødvendige størrelse. Den termiske virkningsgrad overstiger
ikke 0,5 på en nyere 4-takts motor.

Desuden skal der ikke ændres på thermostaten da den skal være
ferskvandskølet.

Mvh
Martin

Fra : Erik

Dato : 16-10-06 16:59

Hej Martin.
Held og lykke med projektet, det lyder dejligt
kompromisløst.................................jeg havde jo ellers en
130 HK Mercedes OM352 du kunne have fået for et par tusind, men den
bliver jo nok lidt for stor...... : )

Erik

Fra : Martin

Dato : 17-10-06 17:26

Hej igen

Nu har jeg haft ringet til west diesel og spurgt på en 13 hk
mitsubishi, den koster 26000 kr inkl. moms ( det er fandeme mange
penge, en ny Vetus koster 30000 inkl. moms). Jeg havde ellers hørt, at
prisen kun ville være en 1/3 af eksempelvis en vetus.
Så medmindre der er nogen som ved hvor man kan købe billige motorer
er projektet henkastet...

Ellers tak for gode svar........

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 17-10-06 18:13

"Martin" <omegamartin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Prøv at undersøge Tyskland.
Om ikke andet, sparer du en del på momsen.
(Som stiger 2% til nytår)
Der findes også mekanikere, der skaffer motorer hjem til "tyske priser",
siges det

MVH
Egon