|
| Yanmar 2GM drift/startproblemer Fra : Claus Bjerre |
Dato : 24-09-06 18:09 |
|
Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt og
kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
broen.
Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne vi
ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før dieselpumpen.
Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den tør for
brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet kunne han
starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt og her viste
det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE kørt tør da den
strejkede!
Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok ordnede
sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle starte
motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
Claus Bjerre
| |
Bjarke M. Christense~ (24-09-2006)
| Kommentar Fra : Bjarke M. Christense~ |
Dato : 24-09-06 20:25 |
|
Den trækker vel luft ind på sugesiden af brændstofslangerne. Check slanger
og spændebånd.
Bjarke
"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> wrote in message
news:4516bb91$0$20304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt
> og kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
> mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
> tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
> broen.
>
> Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
> omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne
> vi ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
> udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før
> dieselpumpen. Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den
> tør for brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet
> kunne han starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt
> og her viste det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE
> kørt tør da den strejkede!
>
> Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
> indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
> underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok
> ordnede sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle
> starte motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
> udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
>
> Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
> noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
>
> Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
>
> Claus Bjerre
>
>
| |
Ukendt (24-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-09-06 23:00 |
|
"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4516bb91$0$20304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt
> og kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
> mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
> tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
> broen.
>
> Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
> omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne
> vi ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
> udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før
> dieselpumpen. Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den
> tør for brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet
> kunne han starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt
> og her viste det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE
> kørt tør da den strejkede!
>
> Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
> indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
> underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok
> ordnede sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle
> starte motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
> udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
>
> Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
> noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
>
> Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
>
> Claus Bjerre
>
>
Hej der,
når du har checket for falsk luft, så check tank-indholdet for urenheder.
Noget kunne tyde på forurening af tanken for som du selv nævner så opstår
problemet ved gasgivning - og der viser sig luft ved udlufterskruen. Det
kunne skyldes at urenheder samlede sig så voldsomt i brændstoffilter og
slanger at det er svært for brændstoffet at nå frem til pumpen.
Jeg har selv for nyligt haft præcist de samme problemer med en helt ny
motor - 3 motorstop - med samme historik som du nævner.
Problemet var i mit tilfælde dieselpest i tanken - og ved adskillelse af
filtrene viste der sig store mængder slimet masse der.
Høj sø fremkaldte problemerne fordi alt skidtet blev virvlet op og derved
stoppede brændstoftilførslen i kortere eller længere tid - og der viste sig
luft ved udlufterskruen.
En fysisk tankrensning var desværre umulig så en ny tank - nye filtre - nye
slanger - ny diesel - var løsningen - ingen problemer nu.
Håber selvfølgelig at du (HVIS det er problemet) kan klare det med en fysisk
rensning af tank og slanger - men skift dog filtrene.
mvh
JN
| |
Leon Hulstroem (25-09-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 25-09-06 09:39 |
|
> Hej der,
>
> når du har checket for falsk luft, så check tank-indholdet for
> urenheder. Noget kunne tyde på forurening af tanken for som du selv
> nævner så opstår problemet ved gasgivning - og der viser sig luft ved
> udlufterskruen. Det kunne skyldes at urenheder samlede sig så
> voldsomt i brændstoffilter og slanger at det er svært for
> brændstoffet at nå frem til pumpen. Jeg har selv for nyligt haft præcist
> de samme problemer med en helt ny
> motor - 3 motorstop - med samme historik som du nævner.
> Problemet var i mit tilfælde dieselpest i tanken - og ved adskillelse
> af filtrene viste der sig store mængder slimet masse der.
>
> Høj sø fremkaldte problemerne fordi alt skidtet blev virvlet op og
> derved stoppede brændstoftilførslen i kortere eller længere tid - og
> der viste sig luft ved udlufterskruen.
> En fysisk tankrensning var desværre umulig så en ny tank - nye filtre
> - nye slanger - ny diesel - var løsningen - ingen problemer nu.
>
> Håber selvfølgelig at du (HVIS det er problemet) kan klare det med en
> fysisk rensning af tank og slanger - men skift dog filtrene.
Urenheder og lign. kan klart være årsagen.
Hvis det er luft så suger den falsk luft et sted. Der skal næsten ingen ting
til.
Det kan også være en kombination, at den suger men der intet kommer.. og når
vacuumet bliver for stort, så suger den luft fra filtre og slanger.
Jeg har prøvet på en v8'er at suge et alm. 20kr papirs-filter fladt.
-Leon
| |
Bent Pedersen (25-09-2006)
| Kommentar Fra : Bent Pedersen |
Dato : 25-09-06 17:17 |
|
Skift alle brændstof-filtre og luft så grundigt ud. Når du har taget båden
op, demonterer du indsprøjtningsdyserne og sender dem til service, for de er
sikkert sodet til efter denne omgang.
Og rens diesel-tanken og slanger som også andre er inde på.
Bent
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:45179589$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej der,
>>
>> når du har checket for falsk luft, så check tank-indholdet for
>> urenheder. Noget kunne tyde på forurening af tanken for som du selv
>> nævner så opstår problemet ved gasgivning - og der viser sig luft ved
>> udlufterskruen. Det kunne skyldes at urenheder samlede sig så
>> voldsomt i brændstoffilter og slanger at det er svært for
>> brændstoffet at nå frem til pumpen. Jeg har selv for nyligt haft præcist
>> de samme problemer med en helt ny
>> motor - 3 motorstop - med samme historik som du nævner.
>> Problemet var i mit tilfælde dieselpest i tanken - og ved adskillelse
>> af filtrene viste der sig store mængder slimet masse der.
>>
>> Høj sø fremkaldte problemerne fordi alt skidtet blev virvlet op og
>> derved stoppede brændstoftilførslen i kortere eller længere tid - og
>> der viste sig luft ved udlufterskruen.
>> En fysisk tankrensning var desværre umulig så en ny tank - nye filtre
>> - nye slanger - ny diesel - var løsningen - ingen problemer nu.
>>
>> Håber selvfølgelig at du (HVIS det er problemet) kan klare det med en
>> fysisk rensning af tank og slanger - men skift dog filtrene.
>
> Urenheder og lign. kan klart være årsagen.
> Hvis det er luft så suger den falsk luft et sted. Der skal næsten ingen
> ting til.
> Det kan også være en kombination, at den suger men der intet kommer.. og
> når vacuumet bliver for stort, så suger den luft fra filtre og slanger.
> Jeg har prøvet på en v8'er at suge et alm. 20kr papirs-filter fladt.
>
> -Leon
>
| |
Carsten Olsen (25-09-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Olsen |
Dato : 25-09-06 17:52 |
|
Hej Claus.
Hvis du er sikker på, at du ikke har en utæthed mellem tanken og pumpen
ville jeg starte med at finde ud af, om der er skidt i tanken, så sugerøret
stopper delvis. Sug taken tom for snavs i bunden, og blæs i
brændstofsugeslangen, så der ikke sidder snavs i dette.
ja ja jeg ved godt at du har luft i brændstoffet, men når der er undertryk i
brændstoffet, så trækkes der luft ud af dette (Henrys Lov)
God fornøjelse
Carsten Olsen
"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4516bb91$0$20304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt
> og kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
> mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
> tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
> broen.
>
> Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
> omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne
> vi ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
> udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før
> dieselpumpen. Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den
> tør for brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet
> kunne han starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt
> og her viste det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE
> kørt tør da den strejkede!
>
> Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
> indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
> underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok
> ordnede sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle
> starte motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
> udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
>
> Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
> noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
>
> Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
>
> Claus Bjerre
>
>
| |
Steen Andreasen (25-09-2006)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 25-09-06 19:59 |
|
Jeg har haft lignende problem pga en tilstoppet brændstofhane. Når hanen er
tilstoppet suges der falsk luft ind forbi pakningen ved den aksel der drejer
spjældet.
Min brændstofhane sidder placeret øverst på tanken, og jeg har derfor
afmonteret den. Eventuelle urenheder vil nu fortsætte gennem slagerne og
blive fanget i brændstoffiltret i stedet for at tilstoppe brændstofhanen.
mvh Steen
"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> wrote in message
news:4516bb91$0$20304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt
> og kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
> mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
> tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
> broen.
>
> Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
> omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne
> vi ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
> udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før
> dieselpumpen. Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den
> tør for brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet
> kunne han starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt
> og her viste det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE
> kørt tør da den strejkede!
>
> Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
> indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
> underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok
> ordnede sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle
> starte motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
> udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
>
> Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
> noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
>
> Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
>
> Claus Bjerre
>
>
| |
Ukendt (26-09-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-09-06 09:35 |
|
Hej Claus,
lige en krølle på halen... du må meget gerne melde tilbage til gruppen
når/hvis du finder årsagen til problemet. Jeg har som forholdsvis novice på
bådområdet lært rigtigt mange gode ting ved lokalt i havnen at snakke med de
mere erfarne indenfor det felt man nu en gang måtte have bøvl med, men
sandeligt også ved at følge debatterne her samt i andre net-grupper og synes
det er kanon når et problem bliver fremlagt.. hvorefter man så ser rigtigt
mange gode og kreative løsningsforslag.. og til sidst måske en
tilbagemelding om hvad der løste/var årsag til problematikken.
venlig hilsen
JN
"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4516bb91$0$20304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Subjekt sidder i vores båd og er fra 1982 og starter sædvanligvis villigt
> og kører fint. I sommer havde vi imidlertid sejlet ca. 4 timer for
> mellemomdrejninger og skulle vente ved en bro. Vi lod motoren køre i
> tomgang med træk på skruen for at kunne liste lige så stille rundt ved
> broen.
>
> Da vi skulle give gas for at komme under nægtede motoren at gå op i
> omdrejninger og vi måtte kaste anker og stoppe den. Efterfølgende kunne
> vi ikke starte. Vi blev bugseret i land og en motormand åbnede
> udluftningsskruen ved det brændstoffilter der sidder lige før
> dieselpumpen. Her var luft og han grinede og sagde, at vi havde kørt den
> tør for brændstof. Efter at have fyldt på og have udluftet systemet
> kunne han starte den som den plejer. Efterfølgende fyldte vi tanken helt
> og her viste det sig at den var næsten fuld. Konklusion: Den var IKKE
> kørt tør da den strejkede!
>
> Dagen efter sejlede vi ca. 45 min i kraftig modsø og -vind og det gik fint
> indtil vi skulle skifte kurs og sætte sejl. Her begyndte motoren at lyde
> underlig igen, men da vi kunne seje for sejl tænkte vi, at det nok
> ordnede sig, men da vi efter ca 5 timers sejlads for sejl igen skulle
> starte motoren var den igen død . Atter var der luft under før omtalte
> udluftningsskrue, og vi kunne igen starte da der var luftet ud.
>
> Siden har motoren startet fint på små ture ud og ind i havnen, men det er
> noget utrygt ikke at vide hvad der var galt.
>
> Derfor spørger jeg om nogen her har en god ide?
>
> Claus Bjerre
>
>
| |
Ole P. (26-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole P. |
Dato : 26-09-06 19:40 |
|
JN wrote:
> Hej Claus,
>
> lige en krølle på halen... du må meget gerne melde tilbage til gruppen
> når/hvis du finder årsagen til problemet. Jeg har som forholdsvis
> novice på bådområdet lært rigtigt mange gode ting ved lokalt i havnen
> at snakke med de mere erfarne indenfor det felt man nu en gang måtte
> have bøvl med, men sandeligt også ved at følge debatterne her samt i
> andre net-grupper og synes det er kanon når et problem bliver
> fremlagt.. hvorefter man så ser rigtigt mange gode og kreative
> løsningsforslag.. og til sidst måske en tilbagemelding om hvad der
> løste/var årsag til problematikken.
HØRT.
Jeg tror at vi er ganske mange der lige netop har DET motorproblem som et
evigt skræk scenarie, og det hvadenten motoren hedder Yanmar 1G, 2GM...
eller Volvo dit og dat eller o.s.v.
Så ørerne (eller rettere øjnene) her er også spidset og klar til at
registrere hvad årsagen egentlig var.
--
hilsen Ole
| |
Claus Bjerre (27-09-2006)
| Kommentar Fra : Claus Bjerre |
Dato : 27-09-06 20:14 |
|
"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:6aa11$4519740a$55180bbf$11287@news.arrownet.dk...
> JN wrote:
>> lige en krølle på halen... du må meget gerne melde tilbage til gruppen
>> når/hvis du finder årsagen til problemet.
> Så ørerne (eller rettere øjnene) her er også spidset og klar til at
> registrere hvad årsagen egentlig var.
>
> --
> hilsen Ole
Jeg takker for de mange kloge svar.
Som nævnt klarer vi os pt udmærket, men når vi tager båden op i
efterårsferien vil vi kigge efter i dielseltanken. Det er nemlig ikke så
lige til idet den ikke har nogen åbning, som man kan kigge igennem. Men det
agter vi at lave. (Vi er undertegnede og min medejer)
Claus Bjerre
| |
|
|