Hej Lars
Det lyder som et godt bud. Jeg må se om jeg kan finde en til at rense
røret
MVH Karsten
Lars skrev:
> Jeg havde samme problem med en 2001.
>
> Løsningen var kølerøret gennem topstykket, som jeg måtte have en VP mand til
> at banke ud, rense og sætte ind igen. Han skiftede et par pakninger, men
> ellers var det primært en rensning af røret. Det var temmelig vanskeligt at
> få røret ud, og der var klart farve for, at det ville blive banket skævt
> eller få krave. Så man skal være MEGET forsigtig, hvis man selv vil banke
> det ud.
>
> Efter rensningen af dette rør, og vistnok en udskiftning af de indre
> zinkanoder, har motoren kørt som den skulle. Intet problem ved høje
> omdrejninger.
>
> hilsen
> lars
>
> "Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> wrote in message
> news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com...
> Hejsa,
>
> Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
> lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
> 2001 MD 9 HK (saltvandskølet).
>
> Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
> har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.
>
> Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
> belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
> hyler.
>
> Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
> smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
> lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.
>
> Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
> igennem topstykket der kan være tilstoppet.
>
> Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
> lignende oplevelser med den type motor?