"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse
news:45081de3$0$13998$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Jeg lever for at lære.
>
> Hvad er en Inder fok ? Hvem eller hvor producerer de sådan en ( lad nu
> være med at være morsom og sige: Indien)
>
> (Men hvis den giver ekstra højde og fart - så skal jeg dælme derned eller
> hvor de nu laver den og hente sådan en)
>
> per
>
>
>
Hej
Leon har ikke hørt helt efter hvad jeg fortalte ham på turen (han var vist
også træt til sidst som os andre) d;oD
På sejlposen står der innerfok. Innerfok'en sættes ustaget inden for
forsejlet og har vel sin bedste berettigelse, når man falder ca. 5-30gr. fra
bidevind.
På Helmsmanen er der 2 parralelle skødeskinner til dette formål. Det kaldes
vist iøvrigt en kutterrig, hvis man sejler med 2 forsejl på en "bermudarig".
Det er min erfaring, at ved bidevind i Helmsmanen, skal genuaen skødes inde
på den inderste skødeskinne for at give bedste højde og fart.
Jeg vil også lige korrigerer mht til tallboy'en. Det er ligelede et
innersejl, men det er et meget slankt/smalt sejl, der går helt i top af
masten og det sættes ligeledes ustaget fra fordækket, men sammen med en
spiler fra en halvvind til agenten for tværs.
På agten fortværs til plat læns, kommer bigboy'en op, som sættes flyvende
(som en genakker) fra stævnen og til læ for spileren. Og så er der vel
omkring knapt 200m2 sejl oppe og flyve d
Et eller andet sted har jeg en tegning over hvilke sejl man sætter på de
forskellige kurser til vinden. Jeg vil prøve, at få scannet tegningen ind,
og evt få Leon til at lægge den på sin blog. (ved ikke om alle har adgang)
--
P_/)
Helmsman 35