|
| Foldepropel kontra fast 3 bladet skrue Fra : jan krogh |
Dato : 31-08-06 20:24 |
|
-- Hvem mon lige kan svare på dette , findes der et evt. link til
forsøg eller tabel , hvor meget en trebladet skrue kan nedsætte knob
på en sejlbåd eller hvis den drejer rundt i frigear, nogle har fortalt
mig at en langbenet påhængsmotor kan yde op til 1 ½ knobs modstand ,
og en gummibåd på slæb bremser gerne med 1 knob , jow jow
lappedykkeren
| |
Steffen Skov (31-08-2006)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 31-08-06 20:51 |
|
En påhængsmotor på en sejlbåd er aldrig i vandet under sejl. Den skal vippes
op. Så er det problem løst! En gummibåd på slæb aner jeg ikke en disse om,
men umiddelbart vil jeg mene at mindst en knob i fart bliver tabt. Det
afhænger dog af hvordan du slæber den. Er den i vandet med en lang line
gnaver den sig ned, og bremser meget. Hænger den opppe med kun "røven" i
vandskorpen, er den vist ikke fartnedsættende, men blot irreterrende.
Påhængsmotoren SKAL derimod altid ud af vandet.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus
"jan krogh (slet 41VYT)" <kroghen@41VYTprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:11570524980.820660143431354@dtext.news.tele.dk...
> -- Hvem mon lige kan svare på dette , findes der et evt. link til
> forsøg eller tabel , hvor meget en trebladet skrue kan nedsætte knob
> på en sejlbåd eller hvis den drejer rundt i frigear, nogle har fortalt
> mig at en langbenet påhængsmotor kan yde op til 1 ½ knobs modstand ,
> og en gummibåd på slæb bremser gerne med 1 knob , jow jow
> lappedykkeren
>
| |
ThomasB (01-09-2006)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 01-09-06 00:59 |
|
"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:44f73db7$0$3462$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Påhængsmotoren SKAL derimod altid ud af vandet.
Jep, ellers kan den på nogle både, også blive temmelig våd.
| |
|
|