|
| Hvad betyder marchfart? Fra : 2 |
Dato : 29-08-06 09:59 |
|
Hej i fx bådrevyen er ofte angivet topfart som giver sig selv.
Men hvad med marchfart, hvad betyder det, og hvorfor så vigtigt at
angive det?
MVH
Torben
| |
Leon Hulstroem (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 29-08-06 10:29 |
|
Torben wrote:
> Hej i fx bådrevyen er ofte angivet topfart som giver sig selv.
> Men hvad med marchfart, hvad betyder det, og hvorfor så vigtigt at
> angive det?
>
Marchfart, er den max anbefalede vedvarende belastning af båden (motoren).
Det er lidt lige som en bil, bilen i helhed kører/ligger bedst på vejen ved
en given hastighed.
På både er det oftest 2/3 gas der er marchfart, en båd har ikke godt af at
sejle med max fart altid, i samme sætning som man jo heller ikke kører sin
bil i det røde felt hele tiden.
Mvh
Leon
| |
2 (29-08-2006)
| Kommentar Fra : 2 |
Dato : 29-08-06 11:38 |
|
On Tue, 29 Aug 2006 11:28:55 +0200, "Leon Hulstroem"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:
>>
>Marchfart, er den max anbefalede vedvarende belastning af båden (motoren).
>Det er lidt lige som en bil, bilen i helhed kører/ligger bedst på vejen ved
>en given hastighed.
>På både er det oftest 2/3 gas der er marchfart, en båd har ikke godt af at
>sejle med max fart altid, i samme sætning som man jo heller ikke kører sin
>bil i det røde felt hele tiden.
>
OK tak. Men hvordan finder man så lige ud af den marchfart for en
båd, er det bare et skøn og fornemmelse efter et par prøvesejladser?
Troede lidt det have noget med brændstoføkonomi at gøre i forhold til
hastigheden? Men det jo også tæt på hvad du skriver.
Torben
| |
Leon Hulstroem (29-08-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 29-08-06 14:58 |
|
>>Marchfart, er den max anbefalede vedvarende belastning af båden (motoren).
>>Det er lidt lige som en bil, bilen i helhed kører/ligger bedst på vejen
>>ved
>>en given hastighed.
>>På både er det oftest 2/3 gas der er marchfart, en båd har ikke godt af at
>>sejle med max fart altid, i samme sætning som man jo heller ikke kører sin
>>bil i det røde felt hele tiden.
>>
>
> OK tak. Men hvordan finder man så lige ud af den marchfart for en
> båd, er det bare et skøn og fornemmelse efter et par prøvesejladser?
Ja, sådan er det så i praksis. Man sejler ikke hurtigere end det er
behageligt og man kan holde larmen fra motor, klappende lemme, luger og
service ud.
> Troede lidt det have noget med brændstoføkonomi at gøre i forhold til
> hastigheden? Men det jo også tæt på hvad du skriver.
Sådan ret motorteknisk så er det vel på det omdr. tallet, hvor HK- og
moment-kurve mødes.
For at finde bedste hastighed pr liter brændstof, skal der nok en
forbrugsmåler til.
Om producenterne tænker sådan om forlystelsesfartøjer når de sætter
Marchfart (cruisespeed) ved jeg ikke.
Mvh
Leon
| |
|
|