Hej Ib
Det de gamle mener kan være rigtigt i gamle dieselmotorer.
Ved nedsat ydelse var der en tendens, der blev forstærket af en slidt motor,
at "overskudsdieselolien forurenede smøreolien, med deraf muligt øget slid
eller motorhaveri.
Det kunne så imødegås med hyppigere olieskift hvad man var utilbøjelig til
på en slidt gammel motor.
eller ved at man jævnigt lod motoren gå med fuld ydelse.
Nyere og mindre slidte motorer har mere præcis styring af mængden og højere
præcision ved indsprøjtning af dieselolien, og dermed mindre forurening af
smøreolien.
Ingen problem med nedsatte omdrejninger / ydelse
Gert
"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:44e74954$0$881$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstroem" wrote:
>
> > De omdr. du sejler med er næsten lige i øjet, 2/3 gas er cruising-fart
og
> > det svarer for dit vedkommende til ca. 2500 omdr. (når max omdr er 3800)
> > For at finde den perfekte udnyttelse, skal du have fat i
> > belastningskurven, den der omhandler omdr. kontra brændstof-forbrug.
>
> > Jeg kikkede på yanmar's hjemmeside og fandt en 40 hk med sejldrev, den
> > yder max ved 3000omdr. og hk og moment kurven mødes ved ca. 2100 omdr.
> > (2/3 gas) så alt derover er frås.
> > Den har max moment ved 1625omdr (ca 10hk) og dermed bedste
> > brændstof-økonomi ved samme omdr.
>
> Mange tak for din kommentar. Det var dejligt, så kan jeg fortsætte med min
> magelige sejlads.
> Produktionen af min motor ophørte i 2004 og tilsyneladende er afløseren
jf.
> dit opslag type af en type, der løber langsommere end min model.
> Data for min model findes i nedenstående link.
>
>
http://www.wwwilliams.com/home/marine/public/marine/yanmar/jh/JH.pdf
>
>
> mvh
> Ib
>
>