/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
korrekt motorbelastning?
Fra : lindstroem


Dato : 19-08-06 12:18

Jeg købte i foråret en ny (brugt) sejlbåd. En 38 fods Beneteau 38s5 fra
1990. Båden er født med en Volvo Penta 2003 Turbo, men på grund af en
omfattende skade på motoren, som ville være meget dyr at udbedre, valgte den
tidligere ejer i 2003/2004 at komme en ny motor i båden. En 40 HK Yanmar.

Jeg har nu sejlet en sæson med denne Yanmar og motoren har nu ialt cirka
været i drift 300 i timer. Jeg er fuldt ud tilfreds med motoren. Jeg har
været vandt til svage motorer der ikke kunne trække op mod vind og strøm,
hvilket foregår problemfrit med denne motor.

Men nu siger et par gamle gutter nede i havnen, at min måde at bruge motoren
på ikke er hensigtsmæssig. Jeg lader nemlig motoren køre med lave
omdrejninger dvs. 2.300 - 2.400 ud 3.800 mulige, når jeg starter motor
p.g.a. vindstille. Så løber båden 5,6 - 5,8 knob iflg. min navigator,
hvilket er nok til mig. Ifølge ydelseskurven bruger jeg kun 12-14 hk ud af
de 40 hk.

En dieselmotor har ikke godt af den slags "tomgangskøring", siger disse
gutter i havnen. Er det virkelig rigtigt? Selv i modvind 10-12 sekundmeter
er 3.000 omdrejninger rigeligt til at give 6 knob. I vindstille giver 3.000
omdrejninger cirka 6,6 - 6,8. Stadigvæk bruger jeg kun 23-25 hk. Med fuld
gas -3.800 omdrejninger -sejler jeg 8 knob

Det er jo komfortabelt at køre med lave omdrejninger idet støjen er lav og
vibrationerne helt væk. Men jeg vil da ikke ødelægge min fine motor. Hvad er
sandheden omkring hensigtsmæssig belastning af en dieselmotor som min?



Mvh

Ib



 
 
Leon Hulstroem (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 19-08-06 13:59

lindstroem wrote:
> Men nu siger et par gamle gutter nede i havnen, at min måde at bruge
> motoren på ikke er hensigtsmæssig.

Så skulle de læse lidt på lektien

> En dieselmotor har ikke godt af den slags "tomgangskøring", siger
> disse gutter i havnen. Er det virkelig rigtigt?

Hvis de var rigtig tomgangskørsel så ja, men det er det jo ikke.

> Det er jo komfortabelt at køre med lave omdrejninger idet støjen er
> lav og vibrationerne helt væk. Men jeg vil da ikke ødelægge min fine
> motor. Hvad er sandheden omkring hensigtsmæssig belastning af en
> dieselmotor som min?

De omdr. du sejler med er næsten lige i øjet, 2/3 gas er cruising-fart og
det svarer for dit vedkommende til ca. 2500 omdr. (når max omdr er 3800)
For at finde den perfekte udnyttelse, skal du have fat i belastningskurven,
den der omhandler omdr. kontra brændstof-forbrug.
Det er klart at man vælger et omdr.-område hvor larm og vibrationer er
passende. Hvem gider hører på luger, læmme, glas og gafler spille falsk
eller at båden kaviter.

Jeg kikkede på yanmar's hjemmeside og fandt en 40 hk med sejldrev, den yder
max ved 3000omdr. og hk og moment kurven mødes ved ca. 2100 omdr. (2/3 gas)
så alt derover er frås.
Den har max moment ved 1625omdr (ca 10hk) og dermed bedste brændstof-økonomi
ved samme omdr.

Mvh
Leon



lindstroem (19-08-2006)
Kommentar
Fra : lindstroem


Dato : 19-08-06 18:15


"Leon Hulstroem" wrote:

> De omdr. du sejler med er næsten lige i øjet, 2/3 gas er cruising-fart og
> det svarer for dit vedkommende til ca. 2500 omdr. (når max omdr er 3800)
> For at finde den perfekte udnyttelse, skal du have fat i
> belastningskurven, den der omhandler omdr. kontra brændstof-forbrug.

> Jeg kikkede på yanmar's hjemmeside og fandt en 40 hk med sejldrev, den
> yder max ved 3000omdr. og hk og moment kurven mødes ved ca. 2100 omdr.
> (2/3 gas) så alt derover er frås.
> Den har max moment ved 1625omdr (ca 10hk) og dermed bedste
> brændstof-økonomi ved samme omdr.

Mange tak for din kommentar. Det var dejligt, så kan jeg fortsætte med min
magelige sejlads.
Produktionen af min motor ophørte i 2004 og tilsyneladende er afløseren jf.
dit opslag type af en type, der løber langsommere end min model.
Data for min model findes i nedenstående link.

http://www.wwwilliams.com/home/marine/public/marine/yanmar/jh/JH.pdf


mvh
Ib



Gert Jacobsen (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Gert Jacobsen


Dato : 21-08-06 17:52

Hej Ib
Det de gamle mener kan være rigtigt i gamle dieselmotorer.
Ved nedsat ydelse var der en tendens, der blev forstærket af en slidt motor,
at "overskudsdieselolien forurenede smøreolien, med deraf muligt øget slid
eller motorhaveri.
Det kunne så imødegås med hyppigere olieskift hvad man var utilbøjelig til
på en slidt gammel motor.
eller ved at man jævnigt lod motoren gå med fuld ydelse.
Nyere og mindre slidte motorer har mere præcis styring af mængden og højere
præcision ved indsprøjtning af dieselolien, og dermed mindre forurening af
smøreolien.
Ingen problem med nedsatte omdrejninger / ydelse
Gert

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:44e74954$0$881$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstroem" wrote:
>
> > De omdr. du sejler med er næsten lige i øjet, 2/3 gas er cruising-fart
og
> > det svarer for dit vedkommende til ca. 2500 omdr. (når max omdr er 3800)
> > For at finde den perfekte udnyttelse, skal du have fat i
> > belastningskurven, den der omhandler omdr. kontra brændstof-forbrug.
>
> > Jeg kikkede på yanmar's hjemmeside og fandt en 40 hk med sejldrev, den
> > yder max ved 3000omdr. og hk og moment kurven mødes ved ca. 2100 omdr.
> > (2/3 gas) så alt derover er frås.
> > Den har max moment ved 1625omdr (ca 10hk) og dermed bedste
> > brændstof-økonomi ved samme omdr.
>
> Mange tak for din kommentar. Det var dejligt, så kan jeg fortsætte med min
> magelige sejlads.
> Produktionen af min motor ophørte i 2004 og tilsyneladende er afløseren
jf.
> dit opslag type af en type, der løber langsommere end min model.
> Data for min model findes i nedenstående link.
>
> http://www.wwwilliams.com/home/marine/public/marine/yanmar/jh/JH.pdf
>
>
> mvh
> Ib
>
>



Leon Hulstroem (21-08-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 21-08-06 19:26

> Det de gamle mener kan være rigtigt i gamle dieselmotorer.
> Ved nedsat ydelse var der en tendens, der blev forstærket af en slidt
> motor,
> at "overskudsdieselolien forurenede smøreolien, med deraf muligt øget slid
> eller motorhaveri.

Hvis en motor er så slidt, at brændstoffet løber forbi stempelringene, og er
mængden stor nok til at den ikke kan fordampe, så mister olien sin smøreevne
og jo så har man et alvorligt problem.
Men er den kommet så langt, så har man ignoreret eller udvidene om
alvarsels-tegn.

Jeg er faktisk selv røget i engang, mit motor-øre/næse fangede ikke 2
defekte turbo'er, men det gjorde min makker (ingen turbo-lyde under
belastning) og sælgeren sagde da også efterfølgende at motorene brugte lidt
olie, det var så ikke motorene men turbo'erne, der kørte rundt efter
forgodt-befindende.

Mvh
Leon




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste