Hej igen
Tak for hjælpen, det ser interessant ud med med løsningen der også har
ruller i hulkelen. Jeg troede ikke at der var plads nok her.
Har du kun rulleslæder ved sejlpindene eller har du også rulleslæder i
stedet for de glidere, der normalt benyttes imellem sejlpindene? På mit
storsejl har jeg fire plastglidere i mellem sejlpindene og der vil
naturligvis også være friktion at overvinde her.
mvh Steen
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in message
news:44d8e0cc$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det er 'Frederiksen'. Se
>
http://www.segel-frerichs.de/cgi-bin/show/show.pl?page=Lattensysteme
> Jeg tror de har en sammenhæng/samarbejde med Ronstan. Det minder i hvert
> fald påfaldende meget om Ronstans BallslideT Batten System, der kan ses
> på:
http://www.ronstan.com/marine/SAbattensystems.asp.
>
> Jeg vil påstå det er en tredje mulighed ift dem du nævner. Rudgerson har
> en alm "fod" inde i hulkelen og kun hjul på ydersiden. 'Frederiksen' og
> det nævnte Ronstan system har fordel af små delrin kugler på ydersiden og
> to større hjul, der lige kan være i hulkelen. Man sparer således vægten
> til den ekstra skinne man skal skrue som fx i Harkens system men får
> fordelen af "hjul på begge side".
>
> Til gengæld kan det øjensynligt kun bruges til storsejl op til 60 kvm. Det
> er til OK til mon båd.
>
> Holdbar heden kan jeg ikke udtale mig om. Det er første gang jeg har haft
> sådan noget grej.
>
> Sejlmager vil jeg gætte på.
>
> Bjarke
>
>
>
> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
> news:44d7b089$0$20278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Bjarke
>>
>> Hvilket system har du på din ny båd? Har du slæder både ved sejlpinde, i
>> toppen og ved alle de mindre slæder eller er der indgået nogle
>> kompromisser her?
>>
>> Jeg har erfaret at der findes to principielt forskellige systemer:
>>
>> Det ene system (eks Harken) benytter en skinne monteret i hulkelen og
>> slæderne kører så på denne skinne. Præcist som skødevogne til forsejlene.
>> Det andet system (eks Rutgerson) kører i hulkelen og har kun ruller på
>> den side, der kører på mastens bagkant. I hulkelen er der ingen ruller og
>> dermed større friktion.
>>
>> Det bedste må vel være at benytte det førstnævnte system, hvor alle
>> kræfter overføres igennem rullerne til skinnen. Disse systemer er også de
>> dyreste og benyttes nok mest til meget store både.
>>
>> Jeg mener også at friktionsproblemet er væsentligt større når sejlet har
>> gennemgående sejlpinde. Er dette korrekt?
>>
>> Jeg er nok mest stemt for at gå efter det billige system, hvor slæderne
>> kører i hulkelen (altså uden skinne), men jeg i tvivl om friktionen med
>> det dette system bliver lav nok.
>>
>> Hører rådgivning omkring dette emne hjemme hos en sejlmager eller hos en
>> rigger?
>>
>> mvh Steen
>>
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
>> message news:44d7a402$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Det har min nye brugte båd. Det er herlig luksus. Jeg mener nu man skal
>>> gå op i vinden alligevel når man reber. Der er jo super meget tryk på
>>> (det er vel derfor man reber) og jeg synes det er hærværk bar at tonse
>>> det op og ned. - men ok, når man tager et reb ud, kan man klare den uden
>>> at gå i vindøjet
>>>
>>> Jeg sejler meget alene (har fx lige sejlet Hundige-Gilleleje fredag,
>>> Gilleleje-Råå søndag og Råå-Hundige i dag) og jeg har lært mig at klare
>>> den slags alene. Når så familien er med, så synes jeg ikke man skal gøre
>>> dem utrygge i situationen ved at forsøge at få dem til at hjælpe. Så gør
>>> jeg bare som jeg plejer, alene, og så foregår det nogenlunde rutineret.
>>>
>>> Min erfaring er at du skal bruge en selvstyre til at holde båden op i
>>> vinden og er der meget sø eller varierende vindbyger så der er risiko
>>> for at selvstyren mister "grebet" om båden, så start motoren og lad den
>>> løbe med. Så kan det ikke gå galt og så kan man sagtens rebe alene. Jeg
>>> har prøvet at rebe fra 1ste til 2nd reb i 18-20 m/sec. Så kan man mærke
>>> man er en mand. Og vel at mærke en våd en.
>>>
>>> Min anbefaling til dig vil være:
>>>
>>> 1: Selvstyre (must for en solosejler)
>>> 2: Singleline reef (det kan man selv lave)
>>> 3: Velholdt alm. slæder
>>> 4: battcar system med delrin kugler (herlig luksus men på sidstepladsen)
>>>
>>> Iøvrigt har jeg også fået lazyjacks og zippack. Bortset fra det ikke har
>>> nogen funktion når man reber i hårdt vejr (andet end de måske kommer i
>>> vejen) så er det altså ikke noget man ikke kan undvære. 2 ud af 3 gange
>>> skal sejlet rettes alligevel inden man zip'er.
>>>
>>> Til gengæld er en rodkick gaven til sejlere der vil forkæle sig selv.
>>> Den har jeg varme tanker om hver gang jeg tager sejlet ned.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>>
>>>
>>> "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> wrote in message
>>> news:44d4a58b$0$20226$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> Hej
>>>>
>>>> Jeg overvejer at købe et battcar system til mit storsejl (slæder med
>>>> kuglelejer til estatning for de glidere der kører i hulkelen).
>>>>
>>>> Jeg har set det anvendt i praksis, og storsejlet falder helt ned når
>>>> faldet frigøres og i kombination med et sæt lazy jacks er det ikke
>>>> nødvendigt at skulle på dækkes når storsejelet bjærges. Her udover
>>>> skulle det være muligt at rebe storsejlet uden at gå op i vinden.
>>>> Ovenstående må betyde en væsentlig sikrere håndtering af båden i hårdt
>>>> vejr.
>>>>
>>>> Harken har et system der ud fra prospekterne virker meget
>>>> professionelt. Det er også dyrt!! Prisniveau til en Granada 34 er
>>>> 10.000,- bestilt på nettet fra USA.
>>>>
>>>> Hvis jeg køber fra USA lægger de danske myndigheder vel 25% moms på.
>>>> Risikerer jeg også en bøde?
>>>>
>>>> Er der nogen der erfaringer med disse battcar sytemer?
>>>>
>>>> Hvor køber jeg bedst og billigst hvis jeg vælger at købe over nettet?
>>>>
>>>> mvh Steen
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>