"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d8bddb$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg havde også tænkt mig at tage "den anden vej", selvom rygtet siger, at
> man så starter med de besværligste sluser.
Først:
"Den anden vej" er Mem - Goteborg.
Den vej rundt starter man netop med de blideste slusninger.
Så rygtet er afgjort forkert.
Man er også fri for at tæske op mod 3 knob modstrøm, som man finder i
Trollh.
"Den anden vej", har man medstrøm.
Slusevagterne er fantastisk hjælpsomme, og starter ikke en slusning, før de
er sikre på, at alle har rigtigt fat med trosserne.
Forøvrigt er det sjovt at se, at der er forskel på, om det er en pige eller
dreng, der er slusevagt.
Pigerne tager det lidt mere roligt, med at fylde vand på.
Hvis man kan, er det bedst at ligge bagerst i slusen.
Især første gang.
Men sørg for at ankomme til Mem så betids, at man når at komme op i kanalen
før aftenlukningen.
Det kan være noget hø at ligge nedenfor i Mem om natten.
De store sluser ved trollhatten tager man så nedad, og de er ikke så
skræmmende, som de kan virke hvis man starter opad via dem.
I Gotakanalbrochuren er der glimrende vejledninger i sluseteknikken.
De "rædselshistorier" man stundom hører, skal man ikke tro på.
>
> Har du nogle gode tip til havne undervej ? Både på "transporten" om til
Mem,
> men også i kanalen ?
Det er lidt svært at anbefale noget bestemt om havnene.
Dem jeg har anløbet, har alle været glimrende.
Der findes svenske havnelodse af varierende kvalitet.
De, efter min mening bedste:
Arholma - Landsort.
Landsort - Skanør.
Skanør - Strømstad.
Ruteforslag - luftfotos samt afstande mellem havnene.
Efter min mening de bedste af bøgerne.
Derefter kommer svensk krydserklubs udgivelse:
Gästhamns guiden 2006.
Her er pålidelige og opdaterede oplysninger om havnenes faciliteter.
(også mulige sprit-bolag
Sluttelig:
Svenska gästhamnar.
I gøtakanalen har jeg ikke prøvet samtlige havne, men dem der er besøgt, har
været af højere standard en vanligt i DK.
Der har netop fundet en modernisering sted langs hele kanalen.
Det er ikke havnen, man skal gå efter, men de seværdigheder man måtte ønske
at bese på ruten.
Og dem er der mange af
Det er en god ide, at have "reservedåsemad" med, idet ikke alle havne har
fødevarebutik i overkommelig afstand.
Men dette giver krydserklubbens havnelods oplysninger om.
Og husk:
Man kan bruge mere tid i kanalen, end man troede
>
> Hvad med Jakobs øvrige spørgsmål ? Det ser fra brochuren ud til at der er
> ganske dybt hele vejen (2,8 meter på midten) og der er åbningstider på
> broer. Men er der ingen broer med frihøjde hvor man kan sejle under og som
> ikke kan åbne ?
>
> Bjarke
De 2,8 meter holder som minimum hele vejen.
Langt de fleste broer åbner ved ankomst, idet det er slusevagterne, der
fjernstyrer dem via kameraer.
Man kommer faktisk kun til at vente, hvis man overskrider hastighedsgrænsen
på 5 knob.
En passende "straf", især for Brianbåde.
(Her huskes især en "bilist til søs", Elfi af Lundeborg. Ingen god reklame
for Danmark
)
Jernbanebroer kan man komme til at vente ved.
Broer med frihøjde kommer først i Trollhatten.
Trollhatkanalen finder jeg ikke værd at skrive hjem om, i modsætning til
Götakanalen.
Alt for meget industri. Ligner på store træk frihavnen
Så min anbefaling:
Start i Mem.
Nyd kanalen, og skynd dig igennem Trollhatten.
Og man skal ikke snyde sig selv for skærgården på østkysten.
Men sørg for at have gode kort med.
;VH
Egon