/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Indstilling af Garmin GPS 152?
Fra : Sverre Stokke


Dato : 15-07-06 07:02


Når den er indtillet til at vise Baering og Course, burde den så ikke vise
kursen?

Det gør den ikke, men viser næsten fast en kurs til waypoint.

Hilsen Sverre.


 
 
Leon Hulstroem (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 15-07-06 08:21

Sverre Stokke wrote:
> Når den er indtillet til at vise Baering og Course, burde den så ikke
> vise kursen?
> Det gør den ikke, men viser næsten fast en kurs til waypoint.

Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?

--
Mvh
Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat



Sverre Stokke (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 15-07-06 10:04

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> den 15. juli 2006 kl. 09:20
+0100 skrev:
>Sverre Stokke wrote:
>> Når den er indtillet til at vise Baering og Course, burde den så ikke
>> vise kursen?
>> Det gør den ikke, men viser næsten fast en kurs til waypoint.
>
>Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?

Jo, måske - hvilken forskel gør det?

Hilsen Sverre.


Leon Hulstroem (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 15-07-06 18:32

Sverre Stokke wrote:
>> Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?
>
> Jo, måske - hvilken forskel gør det?

Jeg kan ikke lige huske det præcist, men Baering er den kurs du skal holde
for at fange waypointet og course er din aktuelle kurs.
Får du ikke vist begge samtidigt ?

--
Mvh
Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat



Sverre Stokke (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 15-07-06 22:38

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> den 15. juli 2006 kl. 19:31
+0100 skrev:
>Sverre Stokke wrote:
>>> Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?
>>
>> Jo, måske - hvilken forskel gør det?
>
>Jeg kan ikke lige huske det præcist, men Baering er den kurs du skal
>holde
>for at fange waypointet og course er din aktuelle kurs.
>Får du ikke vist begge samtidigt ?

Jo, men course = kurs er forkert.

Hilsen Sverre.


Clas Lau (15-07-2006)
Kommentar
Fra : Clas Lau


Dato : 15-07-06 22:57

Nu kender jeg ikke den pågældende GPS men jeg tror...

Bearing er den kurs du skal holde for at sejle direkte til det valgte
waypoint.

Course er den ønskede kurs du skulle holde langs hele benet for at sejle
direkte fra foregående waypoint til det næste. Bearing og Course bør derfor
være ens sålænge at du sejler præsis, men glider du af "track" vil bearing
ændre sig men course forblive det samme.

Sådan fungerer det ihvertflad inden for luftfarten - og vi har arvet meget
fra bådfarten... :)

-Clas-

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b079ae06d0073fb6b079abf98.79ae06f@net.dialog.dk...
> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> den 15. juli 2006 kl. 19:31
> +0100 skrev:
>>Sverre Stokke wrote:
>>>> Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?
>>>
>>> Jo, måske - hvilken forskel gør det?
>>
>>Jeg kan ikke lige huske det præcist, men Baering er den kurs du skal
>>holde
>>for at fange waypointet og course er din aktuelle kurs.
>>Får du ikke vist begge samtidigt ?
>
> Jo, men course = kurs er forkert.
>
> Hilsen Sverre.
>



Bjarke Christensen (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-07-06 08:10

Nu kan jeg godt tillade mig at være lidt spydig, for jeg har selv siddet og
været forvirret over *nøjagtig* det samme. Og det er nærliggende at man
oversætter "course" til "kurs". Men som Clas skriver så overholder Garmin de
"rigtige" (men sværere forståelige) begreber. Du skal tage manualen og læse
det appendix (der i min manual) hedder "Navigation terms".

Her kan man læse at "course" er kursen fra forrige til næste waypoint i
ruten. Uanset hvor du er ved at forvilde dig hen. Man kan også læse at
"Bearing" er "compas direction from current position til a destination
waypoint" og at "to course" er "the recommended direction to steer ..."

Bjarke



"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> wrote in message
news:44b964be$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nu kender jeg ikke den pågældende GPS men jeg tror...
>
> Bearing er den kurs du skal holde for at sejle direkte til det valgte
> waypoint.
>
> Course er den ønskede kurs du skulle holde langs hele benet for at sejle
> direkte fra foregående waypoint til det næste. Bearing og Course bør
> derfor være ens sålænge at du sejler præsis, men glider du af "track" vil
> bearing ændre sig men course forblive det samme.
>
> Sådan fungerer det ihvertflad inden for luftfarten - og vi har arvet meget
> fra bådfarten... :)
>
> -Clas-
>
> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> news:fc.0073fb6b079ae06d0073fb6b079abf98.79ae06f@net.dialog.dk...
>> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> den 15. juli 2006 kl. 19:31
>> +0100 skrev:
>>>Sverre Stokke wrote:
>>>>> Er det ikke fordi du har en rute aktiv ?
>>>>
>>>> Jo, måske - hvilken forskel gør det?
>>>
>>>Jeg kan ikke lige huske det præcist, men Baering er den kurs du skal
>>>holde
>>>for at fange waypointet og course er din aktuelle kurs.
>>>Får du ikke vist begge samtidigt ?
>>
>> Jo, men course = kurs er forkert.
>>
>> Hilsen Sverre.
>>
>
>



Sverre Stokke (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 16-07-06 08:52

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> den 15. juli 2006 kl. 23:57 +0100 skrev:
>Bearing er den kurs du skal holde for at sejle direkte til det valgte
>waypoint.
Den havde jeg regnet ud.
>
>Course er den ønskede kurs du skulle holde langs hele benet for at sejle
>direkte fra foregående waypoint til det næste. Bearing og Course bør
>derfor
>være ens sålænge at du sejler præsis, men glider du af "track" vil
>bearing
>ændre sig men course forblive det samme.
Så var det derfor, de varierede med nogle få grader.
>
Hilsen Sverre.


Sverre Stokke (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 16-07-06 09:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 16. juli 2006 kl. 09:09 +0100 skrev:
>Nu kan jeg godt tillade mig at være lidt spydig, for jeg har selv siddet
>og
>været forvirret over *nøjagtig* det samme. Og det er nærliggende at man
>oversætter "course" til "kurs". Men som Clas skriver så overholder Garmin
>de
>"rigtige" (men sværere forståelige) begreber. Du skal tage manualen og
>læse
>det appendix (der i min manual) hedder "Navigation terms".
Jeg har det svært med manualer - plejer at trykke på alle knapperne indtil
det virker.

I dette tilfælde har tre rimeligt godt begavede og nogenlunde veluddannede
prøvet at forstå det mest fundamentale i manualen - ved at læse i den
hjemme. I båden gider vi jo ikke bruge lang tid på det, når vandet
blinker, solen bager og vi
kan flyve afsted med op til 36 knob.
Manualen er intet mindre end en katastrofe. Med mindre man er dybt
koncentreret, hopper kæden af på et øjeblik, og sådan skal en manual ikke
være. Den skal tage os i hånden og lære os det mest fundamentale først.
Denne her øger blot forvirringen i takt med læsningen.
>
>Her kan man læse at "course" er kursen fra forrige til næste waypoint i
>ruten. Uanset hvor du er ved at forvilde dig hen. Man kan også læse at
>"Bearing" er "compas direction from current position til a destination
>waypoint" og at "to course" er "the recommended direction to steer ..."
Det var den, der satte det på plads - tak til jer alle.

Og nu vi er i gang - hvordan får vi lettest slettet alt det juks, vi har
lagt ind. Nogle waypoints er rene vittigheder, og da vi er tre, der skal
benytte systemet, skal vi have en vis disciplin.

Hilsen Sverre.


Bjarke Christensen (16-07-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-07-06 10:47

Ja, jeg har også krøllet den danske i irritation flere gange. Den engelske
er væsentlig bedre. Jeg havde min stående på engelske tekster og brugte den
engelske manual. Så kører det noget bedre. Amerikanere er nok ikke de bedste
til at lave danske menuer og manualer.

Sletning af waypoints er ssv forskelligt fra model til model, men jeg kan
fortælle dig hvorledes det er på mine:

GPSmap162 (båden solgt, så det bliver efter hukommelsen): Når man går i
hovedmenu'en og vælger Waypt tab'en, så kan man trykke menu 2 gange og få en
ny box frem. Der hedder det nederste punkt "delete all"

eTrex venture: der går man ind på "trip computer" siden og beder om at
slette "trip"(ret ulogisk). På den menu man får op kan man så vælge/fravælge
hvad der skal nustilles og der er også en der hedder "delete all waypoints".

Bjarke

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
news:fc.0073fb6b079aede80073fb6b079abf98.79aee3e@net.dialog.dk...
snip
> Manualen er intet mindre end en katastrofe. Med mindre man er dybt
> koncentreret, hopper kæden af på et øjeblik, og sådan skal en manual ikke
> være. Den skal tage os i hånden og lære os det mest fundamentale først.
> Denne her øger blot forvirringen i takt med læsningen.
>>
>>Her kan man læse at "course" er kursen fra forrige til næste waypoint i
>>ruten. Uanset hvor du er ved at forvilde dig hen. Man kan også læse at
>>"Bearing" er "compas direction from current position til a destination
>>waypoint" og at "to course" er "the recommended direction to steer ..."
> Det var den, der satte det på plads - tak til jer alle.
>
> Og nu vi er i gang - hvordan får vi lettest slettet alt det juks, vi har
> lagt ind. Nogle waypoints er rene vittigheder, og da vi er tre, der skal
> benytte systemet, skal vi have en vis disciplin.
>
> Hilsen Sverre.
>



Sverre Stokke (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 20-07-06 09:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 16. juli 2006 kl. 11:47 +0100 skrev:
>Ja, jeg har også krøllet den danske i irritation flere gange.
Vi har slet ikke fået en dansk - selv om den er købt behørigt på dansk
grund. Men det gør nu ikke noget.

>
>Sletning af waypoints er ssv forskelligt fra model til model, men jeg kan
>fortælle dig hvorledes det er på mine:
>
>GPSmap162 (båden solgt, så det bliver efter hukommelsen): Når man går i
>hovedmenu'en og vælger Waypt tab'en, så kan man trykke menu 2 gange og få
>en
>ny box frem. Der hedder det nederste punkt "delete all"
Jeg gjorde - vist - noget i den retning, og nu er alt slettet.

Kan dog stadig ikke finde ud af, om den i det hele taget kan vise en
ganske almindelig kompaskurs - digitalt.
Vi leger lidt med den, men at koncentrere sig i længere tid kniber, når
vejret er så vidundereligt - og vi har udsigt til
http://pacificmermaidcruises.com/ ved Skansehage (NNE for Rørvig)

Hilsen Sverre.


Bjarke Christensen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-07-06 10:11


"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
news:fc.0073fb6b079be23f0073fb6b079abf98.79be2c9@net.dialog.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
> vÊre med K da jeg er dansker)> den 16. juli 2006 kl. 11:47 +0100 skrev:
>>Ja, jeg har også krøllet den danske i irritation flere gange.
> Vi har slet ikke fået en dansk - selv om den er købt behørigt på dansk
> grund. Men det gør nu ikke noget.
>
>>
>>Sletning af waypoints er ssv forskelligt fra model til model, men jeg kan
>>fortælle dig hvorledes det er på mine:
>>
>>GPSmap162 (båden solgt, så det bliver efter hukommelsen): Når man går i
>>hovedmenu'en og vælger Waypt tab'en, så kan man trykke menu 2 gange og få
>>en
>>ny box frem. Der hedder det nederste punkt "delete all"
> Jeg gjorde - vist - noget i den retning, og nu er alt slettet.
>
> Kan dog stadig ikke finde ud af, om den i det hele taget kan vise en
> ganske almindelig kompaskurs - digitalt.
> Vi leger lidt med den, men at koncentrere sig i længere tid kniber, når
> vejret er så vidundereligt - og vi har udsigt til
> http://pacificmermaidcruises.com/ ved Skansehage (NNE for Rørvig)
>
> Hilsen Sverre.
>



Bjarke Christensen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-07-06 10:13

Det kan den. Selv den halv-gamle Garmin 128 der sidder i min nye/gamle båd
kan det. COG = Course over ground

Bjarke

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
news:fc.0073fb6b079be23f0073fb6b079abf98.79be2c9@net.dialog.dk...
snip
>
> Kan dog stadig ikke finde ud af, om den i det hele taget kan vise en
> ganske almindelig kompaskurs - digitalt.
snip>
> Hilsen Sverre.
>



Sverre Stokke (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Sverre Stokke


Dato : 21-07-06 07:14

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 20. juli 2006 kl. 11:12 +0100 skrev:
>Det kan den. Selv den halv-gamle Garmin 128 der sidder i min nye/gamle
>båd
>kan det. COG = Course over ground

Tak, det prøver jeg i morgen.

Hilsen Sverre.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste