Bukh dv 20 død starter?
Fra : Per Lund Madsen

Dato : 10-07-06 18:55

Min Bukh dv 20 vil ikke længere starte. Der er tænding og masser af strøm på
batteriet. Drejer jeg nøglen helt om dør det hele. Starteren går ikke i
indgreb, den eneste lyd der kommer er et halvkvalt lille klik. Tændingen er
herefter væk og vender først tilbage efter længere tid, evt et døgn. Når der
er tænding igen og nøglen drejes mod uret kommer det velkendte klik fra
"dimsen" der sidder bag på motorblokken (er ikke klar over dens funktion).
Men med blot et enkelt forsøg på start er det hele dødt igen i lang tid. Jeg
har checket div stik og forbindelser så godt jeg kan. Nogen der har et bud
på hvad der kan være galt og hvor jeg bør lede først? Jeg har checket at
starteren ikke sidder i spænd med startkransen.
Alle forslag modtages med kyshånd.

Fra : ThomasB

Dato : 10-07-06 19:39

"Per Lund Madsen" <violinfan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Min Bukh dv 20 vil ikke længere starte. Der er tænding og masser af strøm
> på batteriet.
[snip]

Er du 100% sikker på at der er strøm på?

Fra : Henning

Dato : 10-07-06 19:45

On Mon, 10 Jul 2006 19:55:05 +0200, "Per Lund Madsen"
<violinfan@mail.dk> wrote:

>Min Bukh dv 20 vil ikke længere starte. Der er tænding og masser af strøm på

Er du sikker på der er masser af strøm? Er en celle eller to gået ned,
vil du stadig opleve 12-14v på batteriet, men så snart du forsøger at
trække strøm dør batteriet.

Fra : claus b. p.

Dato : 10-07-06 22:13

"Per Lund Madsen" <violinfan@mail.dk> wrote in message
> [...]
> der har et bud på hvad der kan være galt og hvor jeg bør lede først? Jeg
> har checket at starteren ikke sidder i spænd med startkransen.
Hvad mener du med at der er tænding på? Er det forvarmeren du mener? Har du
en 12V lampe du kan sætte på batteriet, så du kan se om der fortsat er strøm
på, når du prøver at starte? Hvis starteren ikke går i indgreb, men der
stadig er lys i lampen på batteriet, så prøv at tilslutte lampen til den
tynde ledning på startermotoren. (Den anden ledning på lampen til - ) så du
kan se om der kommer lys når du drejer tændingsnøglen. Gør der det, er
startermotoren sikkert defekt. Sådan en lampe, fx. en 12V 5W autopære,
påloddet et par meter ledning og et par krokodillenæb er vældig nyttig.
(Selvfølgelig 24V hvis man har 24V anlæg)

/Claus

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-07-06 17:20

> "Per Lund Madsen" <violinfan@mail.dk> wrote in message

Hvis dine batterier er i orden, hvad de nok ikke er ! Så tjek din
stelforbindelse til motorblokken endnu engang (det store sorte kabel) i
HVER ende, bliver det varmt ?
Har du prøvet at starte den med håndsvinget ?
Slå ventilløfteren til, godt op i omdrejninger og derefter fra (el.
hedder det omvendt). Dette kunne du også prøve ved el-start, især hvis
den mangler strøm.
Evntl. enkeltvis.

Kommer lige i tanke om: Har du husket at sætte stopkablet ned igen, hvis
den er udstyret på den måde. Ellers kunne det godt være din magnet,- øh
stopper. Som du aktiverer ved instrumentpanelet (den sorte stopknap).
Det fordi du skriver bag på motoren, altså ved gearkassen el. deromkring
(agterenden ?
> Hvad mener du med at der er tænding på? Er det forvarmeren du mener?
> Har du

Ikke særlig tit der er forvarmer på sådan en fætter (efter min erfaring)

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-07-06 17:25

Når der er tænding igen og nøglen drejes mod uret

Skal nøglen ikke drejes MED uret ?

Mvh. Per Nordahl

Fra : lars

Dato : 11-07-06 16:06

Hej per
Tror ikk dit batteri virker godt nok,en starter kræver en del ampere. og der
kan godt være lys i en lampe uden der er ampere nok. Så prøv lige med et
andet batteri .
lars

Fra : elsmic

Dato : 14-07-06 00:28

Og du ser drenge hjælpe piger når de har flade batterier, se en betjent
dirigere hans yndlingsmusik...

Brgds MIM

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 15-07-06 06:54

> [...]
> der har et bud på hvad der kan være galt og hvor jeg bør lede først? Jeg
> har checket at starteren ikke sidder i spænd med startkransen.
Per

Fra : Per Lund Madsen

Dato : 26-07-06 22:31

Problemet løst. Ledningsnettet er gammelt og stik mv i dårlig forfatning.
Efter endnu en omgang adskillelse og rens af div stik starter den normalt.
Ønsker mig et ledningsnet med fortinnede ledere og ordentlige stik.
Tak for de mange gode råd!

Mvh