Køb du roligt din semisyntetiske olie. Mange køber alt for dyre olier til deres
MC uden olien bliver bedre af det, snarer tvært imod. Hvis olien overholder de
krav der står i din manual er den altså god nok, og dette selvom olien er købt i
Bilka til 100,- for 5l.
En af de største forskelle på syntetiske og ikke syntetiske olier er
additiverne. Additiver holder ikke ret længe, typisk en 3500-6000km på en
maskine som din, altså mange rpm. Altså er det klart at en syntetisk olie med
35% additiver ikke har det godt når additiverne ikke hjælper med smøringen mere.
En semisyntetisk som f.eks Motorex Topspeed (Som helt sikkert er den du mener)
indeholder kun 3% additiver, hvilket betyder at olien ikke bliver pludselig
uvirksom som de fuldsyntetiske.
Så, forhandlerne taler ikke helt i tåger. Hvorfor skulle de også det? Ville da
være tåbeligt for dem at tale dig til en billigere olie, mindre fortjeneste,
hvis ikke der var noget om snakken.
Glem du roligt dem som mener deres 10-20år gamle maskiner ikke kan leve uden
olie til 100+dkr /l. Hvordan skulle min relativt nye zx9r som er tunet ellers
kunne leve med det.
Tommy Rønn
Tommy Fer skriver:
> Hej NG
>
> måtte bare lige fortælle jeg igår kåbte en GSXR250 med 38.000 på klokken....
> den har lidt mærker efter en tur i asfalten, men det kan stort set ikke
> undgås med en 10årig racer.
>
> Nu mangler jeg bare at få lavet blæseren til kølingen, den har sq groet sig
> fast, hvilket resultere i at den sprænger hoved sikringen hvis den beslutter
> sig for at starte for blæseren....
>
> Desuden må den hellere får et olieskift+ olie filter.. Jeg har købt motorex
> 10w-40 semi syntetisk olie... + et vesra filter. Her i gruppen har der været
> tale om man SKULLE bruge fuldsyntetisk olie.. men det har jeg nu ladet mig
> tale fra af 2 forhandlere... desuden fuldsyntetisk olie.. var det i det hele
> taget på markedet i 91???
>
> mvh Tommy Fer
> Suzuki GSXR250