Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:7J_X6.2$MT.312@news000.worldonline.dk...
>
>
> Nu er jeg ikke maskin-ingeniør, men jeg forstår ikke hvorfor der er så
> meget snak og rygter om de mini-gixxer motorer, bare fordi de tager
> nogen omdrejninger.
> Der kan sagtens laves lejer der kan tåle omdrejningerne, og eftersom
> de med deres ultra-korte slaglængde ikke har en sindsyg høj
> stempelhastighed ved de 17.000 o/min, bør de sagtens kunne holde?
> Er jeg helt gal på den?
Nope!
Det er jo ikke lejehastigheden á omdrejninger; men derimod overfladens
hastighed - På samme måde som stempelhastigheden!
På en mindre motor med lettere stempler og plejlstænger vil lejerne
kunne minimeres i styrke (= diameter!) og derved få nedsat sin
flade-hastighed betragteligt!
En firecylindret 250'er har 62 ccm pr cylinder, hvilket er tæt på
knallertstørrelse, og 50-kubikkere har længe kunnet trække langt over
10.000 rpm (godtnok totaktsmotorer der ikke helt kan sammenlignes!)
Lige siden at Honda lancerede CB 750 Four tilbage i '67, har
topomdrejningerne været en evig kilde til skepsis!
Men sagen er at CB'eren med sine: "langt over OTTETUSINDEOMDREJNINGER"
viste sig at være væsentlig mere solid end de hovedsagligt engelske
motorcykler som den hurtigt udkonkurrerede
Og sådan har det været læige siden: Skepsis'en har oftest ligget i en
konservativ indstilling, hvor motorudviklingen har været mere end på
forkant med begivenhederne!!
--
Armand