Gps usb bøvl
Fra : jan krogh

Dato : 02-07-06 20:10

--
lappedykkeren

Hej hvor det driller , jeg har en ny G-sat gps antenne som via Usb
stik er sat til en bærbar pc-er. men selvom den medfølgende gps info
program fungere fint med at modtage fra satelitterne, har jeg
installeret det levende søkort og prøvet programmet og selvom
sejladsen viser aktiv GPS m/blink , vil den ikke vise hvor jeg er med
kortpositionen selvom jeg er i bevægelse.
Måske er G-sat Bu-303 noget rigtigt skrammel ? er der nogle som har
bøvl med dette produkt.
Offshore navigator lite kan heller ikke fungere.

help

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-07-06 20:55

Korrektion: Når den BLINKER grønt i DLSK, så indikerer det blot, at du har
trykket på den, men den endnu ikke har modtaget noget. Så blink betyder IKKE
AKTIV gps...

Bjarke

Fra : jetp

Dato : 02-07-06 21:14

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Korrektion: Når den BLINKER grønt i DLSK, så indikerer det blot, at du har
> trykket på den, men den endnu ikke har modtaget noget. Så blink betyder
> IKKE AKTIV gps...

Sådan fungerer det ikke hos mig. Gult blink betyder, at gps er aktiveret,
men signal modtages ikke. Grønt betyder, at der modtages signal fra gps.

Det er væsentligt, at der under indstillinger i DLS er valgt den rigtige
com-port.

Jeg har selv haft en lignende fra G-Sat, og den fungerede fint.

Mvh Jens, Randers

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-07-06 22:40

jetp, det er muligt at jeg ikke har farven helt korrekt, men det er da det
samme vi skriver. Når man trykker, så beder man programmet aktivere GPS
modtagelsen. Den begynder at BLINKE. Når den har modtaget de første valide
GPS data, så lyser den konstant.

Bjarke

Fra : Kondrup

Dato : 02-07-06 21:25

Kære Jan
Har du checket i Kontrolpanel -> System -> Hardware ->
Enhedshåndtering -> COM porte, at din GPS har valgt en port mellem 1
og 4? Ellers skal du indstille den til det (->egenskaber ->
Portindstillinger -> Avanceret).
Og så angive samme port til DLSK
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-06 07:44

Hej Jan,

Har du ikke andre enheder tilsluttet en USB indgang vil PC´en
vælge com 4.
Når du starter DLSK klikker du i "Indstillinger" nede i højre
side.
I den boks som kommer op klikker du på fanebladet "GPS". og
kontrollerer om der stor com 4. Klik på "GPS aktiv"" og OK.
Gå derefter in i "Sejlads" mode og klik på GPS inaktiv. Lampen
vil blinke gult indtil forbindelsen til GPSantennen er etableret.
Når den begynder at modtage signal vil farven skifte til grøn
fast lys.
Da det er første gang du starter din GPS op skal den først
initiere sig selv ud fra de oplysninger den modtager fra
satelitterne. Det kræver at antennen har et godt og frit udsyn.
Proceduren kan godt tage op til en halv time. Først derefter
kommer den en pil som angiver stedets position på kortet i
venstre side.
Når du senere igen starter GPS´en vil pilen komme med det samme
selvom der endnu ikke er modtaget fyldestgørene positions
information. Positionsopdateringen kommer inden for højest et
minut. Har du flyttet anlægget f.eks. hjemmefra og ned i båden,
tager det igen længere tid inden den har fundet og beregnet den
nye position. Derfor vil du se pilen der hvor du sidst var og
først når tilstrækkelig datamængde er indsamlet flytter pilen
sig til den nye position.
Der findes et lille gratisprogram der hedder VisualGPS som du
kan downloade herfra:
http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm
Det er et rigtigt godt program med mange GPS informationer i.
Når du her ser "kortet" med alle de tilgængelige satelitter
positioneret er de grå i teksten når deres positioner er kendte
og de skifter til rød når der er nedkommet tilstrækkelige
informationer. Derefter fremkommer den en blå streg mellem den
som indgår i beregningen af positionen. Det er også muligt at se
signalstyrken fra de enkelte satelitter, den nedkomne
information og den svingene unøjagtighed som
positionsbestemmelsen er behæftet med. Det kræver at den kører
nogle timer inden man får et billede af dette.

Bagefter kan du starte Offshore. Her skal du klikke på "Vessel"
og "Setup GPS" indstil til modtagelse af NMEA 183 og op comport
4 og aktiver GPS. Klik OK. Klik igen på "Vessel" og i boksen
hvor du kan indstille GPS mode klikkes på "GPS on". Endeligt
klikker du på den lille boks helt ude til venstre på
værktøjslinien.
Husk forinden at angive placeringen af GPS antennen i
opsætningen af bådens data.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-07-06 09:08

Hej Jan,

[...]
kontrollerer om der står com 4. Klik på "GPS aktiv"" og OK.
Gå derefter ind i "Sejlads" mode og klik på GPS inaktiv. Lampen
[...]
kommer der en pil som angiver stedets position på det venstre
kort.
[...]
nye position. Derfor vil du se pilen placeret der hvor du sidst
[...]
informationer. Derefter fremkommer den en blå streg mellem dem
[...]

og "Setup GPS" indstil til modtagelse af NMEA 183 og comport

Fra : jan krogh

Dato : 03-07-06 21:40

Hej med jer dælme så , nu lykkedes det og det virker , altså
efter at have geninstalleret softvaren til gps modtagelsen og en
fri placering ude i haven på havebordet fik jeg de fineste
positioner som kunne vise hvor jeg nøjagtigt var.
Men jeg syntes nu at offshore navigator lite virker bedst , så
det er nok det som jeg vælger istedet for det levende søkort.
I skal have tusind tak for jeres vejledning.

Harding E . Larsen <harding@VNFA9larsen.tdcadsl.dk> (slet VNFA9)

--
lappedykkeren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-06 07:27

Hej Jan,

Det var godt at det kom til at fungere tilfredsstillende.

Ja, Offshore er et rigtigt godt navigationsprogram med mange
funktioner for at kunne udføre en fyldestgørende navigering
ombord i et lystfartøj.
Desværre er søkortene ikke så detaljerede som DLSK hvor
kortmaterialet er helt i top, det fås ikke bedre; men
navigeringsdelen er meget for dårlig.
Da DLSK kortene ligger i et propriotært format kan de desværre
ikke overføres til Offshore, det havde været dejligt.
Jeg kører med flere forskellige systemer på mine to PC´er ombord
og på den PC hvor Offshore og DLSK er installeret bruger jeg
Ofshore til navigering og DLSK til detaljer ved anløb tæt under
land og især til at vise havneinformationer og informationer som
ligger i temaerne. Temaet om skydebaner kan jeg nok huske i
detaljer uden DLSK, da jeg gennem flere år har indhentet disse
oplysninger og bearbejdet dem til bl.a. DLSK.

Mvh/Harding