/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvor meget kan en påhængmotor holde til?
Fra : Per


Dato : 23-06-06 13:06

Hej NG!

Jeg har en Mercury 40 hk 4-takts efi motor på min båd.

Hvor længe kan jeg regne med at den kan holde - er det noget med antal
timer?

Hvis man bruger den meget (sejler hver weekend i hele sommerhalvåret) og i
øvrigt sørger for vedligeholdelse olieskift, impeller osv.

Kan jeg forvente t den kan holde i 10 år fx? hvis jeg sejler 100 timer om
året bare for at nævne et tal...

ER den mere eller mindre holdber end en 2-takter?

--
Med venlig hilsen Per!




 
 
Harding E. Larsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 23-06-06 14:49

Hej Per,

Måden som brugerne behandler deres motorer på og forholdene
hvorunder de opbevares er meget individuelle og giver væsentlige
udslag i levetiden. Der er mange parametre som kan tages med.
Desuden er vedligeholdelsen meget væsentlig.
Fabrikanten har givetvis udført levetidsberegninger ud fra en
række forudsætninger og gennemsnitsbetragtninger.
Prøv at spørge om de har nogle tal som de vil frigive.
Du kan kontakte Mercury i Europa på:

Voice: 32-87-32-32-11
Fax: 32-87-31-19-65
Marine Power - Europe, Inc.
Parc Industriel de Petit-Rechain
B-4800 Verviers
Belgium

De svar som du vil kunne opnå i dette forum vil være meget
subjektive ud fra individuelle brugeres enkeltstående erfaringer.

Mvh/Harding


Per <mesked@hotmail.com> skrev:
>Hej NG!
>
>Jeg har en Mercury 40 hk 4-takts efi
>motor på min båd.
>
>Hvor længe kan jeg regne med at den
>kan holde - er det noget med antal
>timer?
>
>Hvis man bruger den meget (sejler
>hver weekend i hele sommerhalvåret) og i
>øvrigt sørger for vedligeholdelse
>olieskift, impeller osv.
>
>Kan jeg forvente t den kan holde i 10
>år fx? hvis jeg sejler 100 timer om
>året bare for at nævne et tal...
>
>ER den mere eller mindre holdber end en 2-takter?
>
>--
>Med venlig hilsen Per!

--
Harding E. Larsen


Leif Langgaard (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 25-06-06 11:22

"Harding E. Larsen (slet 919OG)" <harding@919OGlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11510707730.30326145271043@dtext.news.tele.dk...
>
> De svar som du vil kunne opnå i dette forum vil være meget
> subjektive ud fra individuelle brugeres enkeltstående erfaringer.
>

Hej

Er det ikke netop det som Per efterspørger?

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/ http://www.webshots.com/
Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se



Leon Hulstroem (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 25-06-06 13:20

> Hvor længe kan jeg regne med at den kan holde - er det noget med antal
> timer?
> Hvis man bruger den meget (sejler hver weekend i hele sommerhalvåret) og i
> øvrigt sørger for vedligeholdelse olieskift, impeller osv.

Hvis den ikke ligger vandet og bliver skyllet igennem hvergang og bliver
vedligeholdt , så burde den holde over 3000timer.
Anderledes forholder det sig hvis den ligger i vandet og kun bliver
"reparations-vedligeholdt" så holder den næppe over 3000timer

Dog skal det siges at hvis den lever livet for fuld gas (WOT) så skal man
regne med 1/4 af beregnet levetid.
Cruise-hastighed (længerevarende sejlads) er typisk ved 2/3 gas.

Vinterkonservering (og længerevarende stilstand) kan bestemt også betale
sig. For der dannes kondens i cylindergangen og efterfølgende rust ved
stempelringene, hvis man ikke gør det.

Men levetid er en mystisk fisk, min første motor var 12 år gammel da jeg fik
den og det er 20år siden.. den kører endnu, men har dog fået skiftet
stempelringe (20hk Johnson).
Og en gammel kollega som nu arbejder i branchen har set store ph-motorer dø
efter 500timer.

> ER den mere eller mindre holdber end en 2-takter?

En 4-T holder længere end en 2-T og det skyldes alene omdrejningerne.
På en 4-T er motorolie og køling ekstrem vigtig, på en 2-T er det
selv-blandersystemet og køling der er livsnerven.

Rent vedligeholdesesmæssigt tømmer jeg 2 dåser HRS-2000 på motoren, ALT
under hjælmen bliver sprøjtet.
Alle stik får hane-fedt. Gear/gas får fedt, ligeledes gør alle
dreje/vippeled og gear-olie skiftes.
Impell bliver skiftet hvert år og tændrør hvert andet (har altid ekstra
med).
Samme tur får styringen og gear/gas kontrollen.

Da min faders motor var til første service, tog forhandleren hatten af og
nikkede... mumlende "nåå man passer på sine ting". Den havde fået HRS-2000
og hanefedt alderede før at den havde set vandet.

Mvh
Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste